Fett för de fina cyklarna

Berga88

Medlem
Ännu en fett-tråd. Sökt igenom forumet efter fett och hittar ett antal trådar men hittar inget kring vad det fina cyklarna får för fett. Trådarna slutar oftast med att man skall köpa något fett från Biltema eller SKF-fett.

Så vad matar ni era fina cyklar med för fett?

De diskuteras att man skall ha två olika fetter. Ett tunnare och ett klibbigare vart skall man använda vart?

Tacksam för suppport.

/Berga

Du kan räkna med att cykelspecifika produkter i största allmänhet är "samma skit" som du kan köpa på Biltema för en bråkdel av priset. Det gäller bara att veta vilka egenskaper som krävs för respektive ändamål. Att ha ett och samma fett till slitagedelar som rör sig (lager) och till exempel sadelstolpen är teoretiskt sett vansinne.

Just lager som är precisionsgrunkor där ingen skit förväntas ta sig in behöver inte fett med vidhäftningsförmåga eller hög viskositet; snarare tvärtom. Där vill man ha lägsta friktion och såpass mycket "plaskighet" (låg viskositet) att fettet hela tiden flyttar sig inom lagret. Fetter med modybdensulfid är typiskt lämpligt om belastningen är hög.

För att slippa knirr och knarr i styrstammar, sadelstolpar och liknande kan man förmodligen använda vilket mög som helst som är tjockt nog att sitta kvar över tid.

För kedjan (ja, man kan ha fett där, men det måste värmas in) så är det hög vidhäftningsförmåga och hög viskositet (trögt) som gäller. Friktion är inte prio ett, utan att det tätar och aldrig ger glidning metall mot metall.

----------

Jag har inte jordens järnkoll, men jag litar inte på att cykeltillbehörstillverkare skulle veta bäst. Det är förmodligen mycket smartare att gräva runt lite på nätet och leta upp industriella produkter som är avsedda för applikationer som liknar det du utsätter cykelns respektive delar för. Till exempel är glidning (glidlager = kedjor) och rullning (kullager) är helt olika saker, och kräver olika fetter (eller oljor) för att funka optimalt.

Jag vet inte om TS blev något klokare nu;-)

Astraboy skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör med TF2 fett och teflonspray rakt av,
> hyfsat billigt på XXL.

+1 på det, fast jag kör Finish Line-olja på kedjan, oftast den gröna.

Öhm. Skulle nog säga att jag tar det som finns på jobbet i form av drygt 40 ton olika smörjmedel från ett välkänt märke. "Grundregeln" när man skall smörja brukar vara, om det rör sig fort och ofta välj ett tunt (låg visk) och tvärtom, dvs rör det sig sakta/sällan välj ett trögare (hög visk).
Sen måse man ta i beaktan om det är belastning eller inte. Smörja är en djungel..
Och om jag vill ha någon speciell gucca blandar jag till det själv. Då oftast med någon typ av fluorgrund eftersom jag jobbar med det, dessutom låter det ju "high-tech" att säga att jag har perfluorolja på kedjan..

Visst borde man ha tunnare fett än Biltemas PropelleraxelFett lagerna men efter att ha petat in värsta PTFE-smörjan i tex bakväxeltrissorna och två månader senare står de still pga av rost, så kan man fundera på hur länge värsta glidet består.
Vill du alltid ha tävlingspresta på cykeln skall du helt klart använda finare och lättare produkter men vill du smörja din cykel mer sällan så använd ett vattentåligare fett som BPF.

Stuvstaix skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.rocklube.com/super_web.htm
>
> Har 10 andra - detta är det enda jag anv numera.

det röda - rock'n'roll red devil - mest för namnets skull, påminner mer om klister än fett .
det och symaskinsolja/cykelolja , ser ut att vara samma sak.
märkte det gick bra att blanda för halvtjockt fett , jättefett.
tvättar aldrig med fettlösande eftersom lera är ofett.

Tillbaka
Topp