[Fett] Hur många kcal bränner jag på att springa en mil?

Octagon

Aktiv medlem
Givetvis finns det många faktorer som spelar in, men säg att en man på 80 kg springer 1 mil på elljusspår eller grusväg utan alltför långa backar. Lagom fetto-tempo, 50-55 minuter/mil. Hur mycket bränner han då?

Stämmer rätt bra!
Väger själv ca 80kg springer milen precis på 50min å min Polarklocka säger 770kcal!

/Janne

Tack för bra svar!

P.S. [Fett] i rubriken... Hade egentligen tänkt fråga om förbränningen vid cykling, men eftersom det varierar så vansinningt med fart, utrustning och terräng så fick det bli löpning istället. Schäkta...

earnstrom skrev:
-------------------------------------------------------
> 1kcal/kg/km är ett bra riktvärde. Dvs. 800kcal
> för dig.

Det är alltså längden och inte tiden som avgör?

Det du egentligen frågar efter är hur mycket MER energi kroppen använder den timme jag springer jämfört med om jag suttit still den tiden. Uppgifterna här ovan är säkert rätt, felet är att man då bör dra bort den energi som skulle gått åt om man inte sprang.
Så att tron att energi (mat) kan motioneras bort är klart överdriven. Men den tanken kan ju sporra till träning, faran är att man störs av att den förväntade viktminskningen inte blir verklighet.

De dagar jag cyklar 5-6 mil så äter jag kanske lite mer, men skillnaden är knappt märkbar.
När man är på cykelsemester och trampar 10-15 mil om dan så innebär inte det heller nån dramatisk skillnad på energiåtgången, visst större portioner slinker ner, de som likt här ovan räknar hur mycket kalorier som bränns per kilometer blir förvirrade och kanske besvikna, för som sagt, huvuddelen av dessa kalorier skulle ha förbrännts i alla fall, tur för mig (och elitcyklisterna), men kanske lite trist för den som vill använda motion för att gå ner i vikt.

tomasojohansson skrev:
> De dagar jag cyklar 5-6 mil så äter jag kanske
> lite mer, men skillnaden är knappt märkbar.
> När man är på cykelsemester och trampar 10-15
> mil om dan så innebär inte det heller nån
> dramatisk skillnad på energiåtgången, visst
> större portioner slinker ner, de som likt här
> ovan räknar hur mycket kalorier som bränns per
> kilometer blir förvirrade och kanske besvikna,
> för som sagt, huvuddelen av dessa kalorier skulle
> ha förbrännts i alla fall,

Öh va? Man bränner ungefär 100 kcal genom att sitta i soffan i en timme. Om man istället cyklar den timmen och håller ungefär 100W i snitt (vilket i princip vem som helst fixar utan att avlida) så förbränner man ~360 kcal. Menar du att 100/360=28% är "huvuddelen"?

Stuvarn skrev:
> min Polarklocka säger 770kcal!

Då ligger den verkliga förbrukningen antagligen runt 500 kcal/h. ;)

tomasojohansson skrev:
> Det du egentligen frågar efter är hur mycket MER
> energi kroppen använder den timme jag springer
> jämfört med om jag suttit still den tiden.
> Uppgifterna här ovan är säkert rätt, felet är
> att man då bör dra bort den energi som skulle
> gått åt om man inte sprang.

Grovt uppskattat kanske 100 kcal/h. Kanske lite högt, men det beror förstås på hur en "normal dag utan träning" ser ut.

Det är maten som avgör viktkampen, inte träningen.

Sant, svårt att springa av den där chokladkakan o dom 4 extra potatisarna även om du är 20 o springer mkt

Det är väldigt individuellt.

Jag fick min maxförbränning per minut uppskattad efter ett konditionstest, vilket var 18.8 kcal i minuten.

JT skrev:
> Öh va? Man bränner ungefär 100 kcal genom att
> sitta i soffan i en timme. Om man istället cyklar
> den timmen och håller ungefär 100W i snitt
> (vilket i princip vem som helst fixar utan att
> avlida) så förbränner man ~360 kcal. Menar du
> att 100/360=28% är "huvuddelen"?

Om man nu som du säger förbränner 100 kcal/tim i vanliga fall så blir det 2400 kcal per dygn.
Om man cyklar tio timmar om dan (typ cykelsemester) så skulle det då bli bli 1400 plus 3600 dvs 5000!
Kan det verklgen stämma, mer än dubbelt, kanske man inte bara sitter en vanlig dag dvs förbrukar 3000-3500 kcal, men skillnaden verkar ändå för stor.
Stämmer då inte alls in på mina cykelsemestrar.
Jag åt inte sjukt mycket mer mat och gick inte ner i vikt, tvärtom, gick hellre upp i vikt (ökad muskelmassa).

tomasojohansson skrev:
> Om man nu som du säger förbränner 100 kcal/tim
> i vanliga fall så blir det 2400 kcal per dygn.
> Om man cyklar tio timmar om dan (typ
> cykelsemester) så skulle det då bli bli 1400
> plus 3600 dvs 5000!
> Kan det verklgen stämma, mer än dubbelt, kanske
> man inte bara sitter en vanlig dag dvs förbrukar
> 3000-3500 kcal, men skillnaden verkar ändå för
> stor.
> Stämmer då inte alls in på mina
> cykelsemestrar.
> Jag åt inte sjukt mycket mer mat och gick inte
> ner i vikt, tvärtom, gick hellre upp i vikt
> (ökad muskelmassa).

Jag som kör med effektmätare har oftast svart på vitt hur mycket energi jag gör av med på ett pass. De flesta rundor jag cyklar hamnar inom 150-200 W i snitt. Om vi säger 175 W, och antar ~4 kcal/watt/timme, så ger ett tvåtimmarspass en totalförbrukning på närmare 1400 kcal i det fallet (eller ca 1250 kcal med JT:s omräkningsfaktor). Det är en energimängd motsvarande ca 2/3 av mitt (inaktiva) dagsbehov.

Men om nu du cyklar dina semesterrundor i t ex 18-20 km/h, så ligger snitteffekten snarare runt 80 W, och på tre timmar har du cyklat 5-6 mil. Det ger knappt 1000 kcal (ca 850 kcal med JT-faktorn). En 100-grams chokladkaka och en lite extra stor portion mat under dagen, så har du käkat ikapp det du gjort av med. Om man då drar av 100 kcal/timme (viloförbrukningen), så blir det ca 700 kcal respektive ca 550 kcal i exemplet. Dvs, den delen du förbränner extra.

Testade min Garmin 310XT ikväll när jag sprang Skatåsmilen! Trots att jag ställt in exakt samma personliga värden på den som på min Polar pulsklocka fick jag helt olika kcal förbrukning!
Alltså 770kcal på Polar å "bara" 658kcal på 310XT. Lite konstigt med så olika värden!

/Janne

Stuvarn skrev:
> Testade min Garmin 310XT ikväll när jag sprang
> Skatåsmilen! Trots att jag ställt in exakt
> samma personliga värden på den som på min Polar
> pulsklocka fick jag helt olika kcal förbrukning!
> Alltså 770kcal på Polar å "bara" 658kcal på
> 310XT. Lite konstigt med så olika värden!
>
> /Janne

Nja, sååå olika var de ju inte. Ca 100 kcal skillnad är ganska bra ändå.

Jag har länge funderat på om man inte skulle kunna fixa en effektmätare även för löpning. Väldigt känsliga treaxliga accelerometrar i varje sko, kombinerat med trycksensorer i hela sulan för att mäta impuls, och en avancerad beräkningsmodell för det hela, så borde det gå. Säkert svindyrt, men det var ju cykeleffektmätare också när de var nya.

Stuvarn skrev:
> Alltså 770kcal på Polar å "bara" 658kcal på
> 310XT. Lite konstigt med så olika värden!

Importerar du sen datat till olika program kan de räkna fram helt olika värden. "För högt" är nog det enda man kan vara säker på.

geologen skrev:

> Jag har länge funderat på om man inte skulle
> kunna fixa en effektmätare även för löpning.

Finns det inte redan såna? Fast man springer på ett band och flåsar i en slang kopplad till en apparat som mäter hur mycket koldioxid man producerar. Misstänker att det är så pulsklockor är "kalibrerade" att en medelperson (med 2.1 barn) flåsar i slangen samtidigt som pulsen mäts. Hur fel eller rätt pulsklockan mäter beror såklart mest på hur "medel" man är.

Octagon skrev:
> Finns det inte redan såna? Fast man springer på
> ett band och flåsar i en slang kopplad till en
> apparat som mäter hur mycket koldioxid man
> producerar.

Den mäter energiförbrukningen i kroppen, men utan att veta exakt vilken verkningsgrad du har i varje given fart och löpteknik, så säger den inte särskilt mycket om effekten. Dessutom tror jag inte den är så smidig att ta med sig ut på rundan... :D

tomasojohansson skrev:
> Så att tron att energi (mat) kan motioneras bort är klart överdriven.

Jag vet inte hur du definierar motion, men jag vill påstå att du är ute och cyklar. :-)

För att ge dig ett exempel. Förra veckan var jag ut och körde ett kort men intensivt träningspass där jag under 50 minuter låg i närheten av min mjölksyratröskel. Med 10 minuter uppvärmning och 10 minuter urtrampning blev det 70 minuters cykling, och min pulsklocka (Polar RS800CX) sa att jag gjort av med 1250 kcal vilket inte alls är orimligt med tanke på att jag inför säsongen mätte upp min tröskeleffekt till strax under 300 W.

Saker som är ~1250 kcal:
10 stycken Wasa Sport+ med hålsidan fylld med Bregott (10g) och två ränder Kalles Kaviar (10g).
2 Big Mac plus en liten ostburgare
Ett 400-grams paket Digestivekex
5 Risifrutti (normalstora)

Kompenserar man "bara" med hälften av energin så har man helt plötsligt ett underskott på ~600 kcal vilket på en vecka ger en viktnedgång på 0.6 kg, förmodligen utan att behöva gå hungrig en enda sekund.

Jag hävdar alltså att det går alldeles utmärkt att motionera bort energi!

JT skrev:
> 1 miljard dBA.
>
Oh jävlar, det var inte lite det ;-) Men varför a-vägt? ;-)

geologen skrev:
>
> Jag som kör med effektmätare har oftast svart
> på vitt hur mycket energi jag gör av med på ett
> pass.

Vad kommer det antagandet(4 kcal/watt/timme) ifrån? Kan man verkligen anta att kroppens verkningsgrad (21.5% i detta fall) är konstant oavsett om man anstränger sig lite eller mycket?

Daniel_E skrev:
> Kompenserar man "bara" med hälften av energin så
> har man helt plötsligt ett underskott på ~600
> kcal vilket på en vecka ger en viktnedgång på
> 0.6 kg, förmodligen utan att behöva gå hungrig
> en enda sekund.

1. siffrorna från pulsklockan är troligen alldeles för höga. Men även om de stämmer så;
2. Det kräver ett sånt pass varje dag i veckan för att uppnå den viktminskningen. 0,1kg i veckan blir det med ett pass i veckan. Men det är ju minus det också.

Visst går det att minska i vikt med motion, men stora & snabba nedgångar kräver mycket motion och det kräver tid. Tid som de flesta inte har. Eller så kräver det högre intensitet, och det är slitsamt och svårt att göra varje dag.

0,1 kg/vecka blir 5 kg/år, inte att förakta. Problemet är att fettet alltid skall bort mycket snabbare än det kom dit. ;)

geologen skrev:
> Jag har länge funderat på om man inte skulle
> kunna fixa en effektmätare även för löpning.
> Väldigt känsliga treaxliga accelerometrar i
> varje sko, kombinerat med trycksensorer i hela
> sulan för att mäta impuls, och en avancerad
> beräkningsmodell för det hela, så borde det
> gå. Säkert svindyrt, men det var ju
> cykeleffektmätare också när de var nya.

Jag har en sån accelerometer (fotpod) på mig när jag springer , man kan köpa såna till garmins GPSer.
Rätt liten pryl med häftig prislapp och ANT´kompatibel.

Jag förbränner ca 850 kcal på 70 min asfaltlöpning (10 km) med barnvagnen framför mig enligt min Garmin 310XT men Sporttracks räknar om det till nästan 900 kcal.

Daniel_E skrev:
> tomasojohansson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så att tron att energi (mat) kan motioneras
> bort är klart överdriven.
>
> Jag vet inte hur du definierar motion, men jag
> vill påstå att du är ute och cyklar. :-)
>
> För att ge dig ett exempel. Förra veckan var jag
> ut och körde ett kort men intensivt träningspass
> där jag under 50 minuter låg i närheten av min
> mjölksyratröskel. Med 10 minuter uppvärmning
> och 10 minuter urtrampning blev det 70 minuters
> cykling, och min pulsklocka (Polar RS800CX) sa att
> jag gjort av med 1250 kcal vilket inte alls är
> orimligt med tanke på att jag inför säsongen
> mätte upp min tröskeleffekt till strax under 300
> W.
>
> Saker som är ~1250 kcal:
> 10 stycken Wasa Sport+ med hålsidan fylld med
> Bregott (10g) och två ränder Kalles Kaviar
> (10g).
> 2 Big Mac plus en liten ostburgare
> Ett 400-grams paket Digestivekex
> 5 Risifrutti (normalstora)
>
> Kompenserar man "bara" med hälften av energin så
> har man helt plötsligt ett underskott på ~600
> kcal vilket på en vecka ger en viktnedgång på
> 0.6 kg, förmodligen utan att behöva gå hungrig
> en enda sekund.
>
> Jag hävdar alltså att det går alldeles utmärkt
> att motionera bort energi!

Att motionera bort energi är egentligen hur lätt som helst ifall man hittar nått sätt som gör det roligt, så man kan hålla på ofta och länge utan att tröttna. Att hålla motivationen uppe gör allt.

Teoretiskt håller jag med, men det förutsätter väl också att du gör samma träningspass alla dagar i veckan och fortsätter att "bara" kompensera med hälften av energin för vad träningen bränner?

Och eftersom man behöver vilodagar för att återhämta sig så kommer man inte kunna träna varje dag i veckan, säg att vi tränar i snitt 3.5 dag i veckan för att göra det enkelt, och att man på en normal dag annars hade ätit en korrekt mängd på ~2000kcal. Då hade man bara gått ner 300g i veckan, om man inte kompletterar med minskat energi-instag på vilodagar etc.

Alternativt, att man inte kompenserar sin kost vid träning? Fast då kanske man går hungrig eller?

Jag bränner ca ~4000/3000/2500/1000 kcal på mina pass om jag höftar lite(senaste passen brände jag ca4512kcal baserat på mitt uppmätta 18.8kcal/min), beroende på vilken vecka jag befinner mig i. Det blir ett underskott på 10'500kcal på sju dagar. Hade jag inte lyxat med intaget vissa dagar hade jag gått ner över 1kg i veckan, men eftersom jag behöver lite extra energi till träningen, ibland uteblir ett par träningspass pga sjukdom eller krockande privatliv, och vill kunna njuta lite då och då, har jag snittat en nergång på 750g i veckan senaste 7 veckorna. Jag går ibland hungrig, men det är ingen hungerkänsla jag störs av utan den känns bara hälsosamt att jag kan få känna hungerkänslan mellan måltider. Jag har även lärt mig skillnaden på mätt och full mage, skitläskigt är det att det tog mig 26 år att lära mig skillnaden. Man är uppfostrad med att man ska äta upp allt på tallriken och att ta mer är ett hövligt sätt att visa uppskattning till kocken.

Det enkla svaret att nog att de flesta som börjar motionera bort kilon samtidigt, omedvetet eller ej, börjar tänka på hur dom äter. Sedan dras slutsatsen, lite för snabbt kanske, att den påföljande viktnedgången har med motionsvanorna att göra.

toshiba skrev:
> Vad kommer det antagandet(4 kcal/watt/timme)
> ifrån? Kan man verkligen anta att kroppens
> verkningsgrad (21.5% i detta fall) är konstant
> oavsett om man anstränger sig lite eller mycket?

Tja, det finns olika åsikter om det där. Men verkningsgraden har visat sig vara väldigt nära det värdet för cyklister på alla möjliga nivåer. Allt från helt otränade till absoluta världseliten. Förmodligen beror det till största delen på nåt grundläggande i hur muskelfibrerna omvandlar kemisk energi till mekanisk energi. Nån procent hit eller dit avviker det, men i grova drag hamnar man där.

Kid1000 skrev:
> Jag har en sån accelerometer (fotpod) på mig
> när jag springer , man kan köpa såna till
> garmins GPSer.
> Rätt liten pryl med häftig prislapp och
> ANT´kompatibel.

Fast en sån är inte ens i närheten av det jag beskriver. Den är förmodligen enaxlig och sitter bara på en fot och har inga trycksensorer. Helt värdelös för att beräkna effekt. Så som de är konstruerade kan de knappt ge ett pålitligt resultat för sträcka!

geologen skrev:

> Fast en sån är inte ens i närheten av det jag
> beskriver. Den är förmodligen enaxlig och sitter
> bara på en fot och har inga trycksensorer. Helt
> värdelös för att beräkna effekt. Så som de
> är konstruerade kan de knappt ge ett pålitligt
> resultat för sträcka!

Javisst, jag förutsätter att du provat en sådan kombination i säg en sån där 50 mil?

Skogling skrev:
> Det beror väl på hur lång milen är ? :)

Framförallt om man springar med eller utan kläder!

Kid1000 skrev:
> geologen skrev:
>
> > Fast en sån är inte ens i närheten av det
> jag
> > beskriver. Den är förmodligen enaxlig och
> sitter
> > bara på en fot och har inga trycksensorer.
> Helt
> > värdelös för att beräkna effekt. Så som de
> > är konstruerade kan de knappt ge ett
> pålitligt
> > resultat för sträcka!
>
>
> Javisst, jag förutsätter att du provat en sådan
> kombination i säg en sån där 50 mil?

Nej, men jag har läst mig till att de behöver kalibreras för att ge vettiga resultat, och bara det säger allt jag behöver veta i det här fallet.

Jag tror också, av egen erfarenhet, att motionen gör ganska lite för viktnedgången om man inte tränar extremt mycket, mindre mat/färre kalorier är det som ger resultat.

Rippa skrev:
> Det enkla svaret att nog att de flesta som börjar
> motionera bort kilon samtidigt, omedvetet eller
> ej, börjar tänka på hur dom äter. Sedan dras
> slutsatsen, lite för snabbt kanske, att den
> påföljande viktnedgången har med motionsvanorna
> att göra.

Stämmer säkert, men motionerandet gör en otrolig skillnad. Man kan egentligen hur lätt som helst träna bort en hel dags energi intag utan att behöva känna sig hungrig, utan att ändra ett normalt energi intag.

Många som gått upp i vikt gör detta under en längre tid och kanske egentligen bara snittar 2200kcal och bränner 2000kcal utan träning. Även ifall man fortsätter med det intaget så kommer mycket hända ifall man börjar med exempelvis 3x 60min pass i veckan, det gäller ju bara att man fattar att det tar lite tid att komma ner i vikt. Vill man behålla sitt energi intag behöver man fortsätta motionera även fast man nått sin målvikt, alternativt dra ner lite på portionerna och just den biten är ganska svår att hålla koll på då det är en jävla balansgång.

Ted_B skrev:
> Jag tror också, av egen erfarenhet, att motionen
> gör ganska lite för viktnedgången om man inte
> tränar extremt mycket, mindre mat/färre kalorier
> är det som ger resultat.

Jag håller inte med. Min vikt varierar ganska mycket under ett år, och den samvarierar fint med mängden cykelträning jag genomför, trots att jag äter i princip likadant hela året om. Om jag genomför, som exempel, tre tvåtimmarspass på cykel per vecka, med en snitteffekt på 175 W, så motsvarar det en extra energiförbrukning motsvarande ca ett halvt kilo kroppsfett i veckan. Delvis kompenserar jag för det genom att äta lite mer, främst under det första målet efter passet, men det innebär ändå en ganska stor ökning i total energiförbrukning.

Inför höst/vinter/vår 2010/2011 har jag tänkt hålla bättre ordning på vikten och inte låta veckosnittet för morgonvikten gå över 66 kg. Förra vintern var jag över 70 kg som mest, efter ca sex veckor HELT utan träning.

Jag fortsätter lite off topic här med ett inlägg i debatten.

Viktminskning genom motion = dömt att misslyckas!
Till att börja med, allt som handlar om kroppar och dess respons på mat, rörelse osv. är väldigt individuellt. VÄLDIGT individuellt, sa jag det?
Vad som funkar för en behöver inte alls funka för en annan. För mig, och troligen många med mig, funkar det så här;
Jag har varit överviktig sen barndomen. Detta trots bra vanor och mycket rörelse i alla år. Trots att jag tränade på elitnivå (10-20 h/vecka) i min dåvarande idrott under ett antal år var jag överviktig.
Min släkt är till stor del överviktiga också.
Min övervikt har dock under åren varit hanterbar och jag har inte varit riktigt fet, utan bara "lagom tjock". De senaste åren har det dock börjat barka åt fanders och jag har sakta men säkert lagt på mig kilon sedan jag passerade 30. Jag har testat det mesta... Pulver, viktväktarna, träning, dieter, metoder och fan vet allt. Inget funkar!
Kalori in/kalori ut = underskott = viktminskning? Näe, inte ett dugg...
Men, när jag för ett par år sedan på allvar kapade alla kolhydrater började det röra på sig... Nu väger jag 81, vilket är all time low sedan skolåldern. Så, 24 kilo på ungefär lika många månader har jag fixat. Ju lättare jag blivit, desto lättare har det gått att träna och ju mer träning har det blivit. Självklart är det tungt att jogga eller cykla i skog när man väger över 100, det säger sig självt att det är mycket dövikt som ska släpas runt.
All den här träningen har gjort att jag mår bättre, är friskare, och känner mig betydligt starkare och fräschare. Men, för viktnedgången påstår jag bestämt att den här träningen inte bidragit ett jäkla någe.
Det senaste halvåret har jag laborerat lite med kost/motion/vila från vecka till vecka för att se hur min kropp reagerar och resultatet är väldigt tydligt. Träningen bidrar ungefär NOLL och kan i vissa fall tvärtom leda till en mindre viktökning.
Den träningsrelaterade viktökningen tror jag beror på två faktorer; Dels mer muskler som väger mer och dels att ökad träningsdos gör att man äter mer, eller kanske unnar sig lite mer. "Jag har ju tränat, så då kan jag ta lite pasta".
Jag cyklade Cykelvasan i augusti och gick upp ett kilo den helgen.

Precis som de flesta av er har jag pulsklocka, träningskalender och träningsstatistik. Jag håller koll på hur många kcal som går åt under passen och så vidare och så vidare. Men, enbart för att det är kul med lite statistik och spännande att se förändring i pulsnivåer ju starkare jag blir. Men för siffrorna på vågen varje måndag morgon vet jag att de här siffrorna kvittar precis...

Men Luke, det du beskriver har ju att göra med att du inte har grepp om ditt matintag. Då är det dumt att skylla det på träningen.

geologen skrev:
> Men Luke, det du beskriver har ju att göra med
> att du inte har grepp om ditt matintag. Då är
> det dumt att skylla det på träningen.

Jag har fullt grepp om mitt matintag! Utan tvekan.
Det jag beskrev om att man äter mer om man tränar var i lite mer "generella termer". Jag tror att många gör det felet. Jag gör inte det, men det spelar ingen roll i mitt fall.

Luke skrev:
> Jag fortsätter lite off topic här med ett
> inlägg i debatten.
>
> Viktminskning genom motion = dömt att
> misslyckas!
> Till att börja med, allt som handlar om kroppar
> och dess respons på mat, rörelse osv. är
> väldigt individuellt. VÄLDIGT individuellt, sa
> jag det?
> Vad som funkar för en behöver inte alls funka
> för en annan. För mig, och troligen många med
> mig, funkar det så här;
> Jag har varit överviktig sen barndomen. Detta
> trots bra vanor och mycket rörelse i alla år.
> Trots att jag tränade på elitnivå (10-20
> h/vecka) i min dåvarande idrott under ett antal
> år var jag överviktig.
> Min släkt är till stor del överviktiga också.
> Min övervikt har dock under åren varit hanterbar
> och jag har inte varit riktigt fet, utan bara
> "lagom tjock". De senaste åren har det dock
> börjat barka åt fanders och jag har sakta men
> säkert lagt på mig kilon sedan jag passerade 30.
> Jag har testat det mesta... Pulver, viktväktarna,
> träning, dieter, metoder och fan vet allt. Inget
> funkar!
> Kalori in/kalori ut = underskott = viktminskning?
> Näe, inte ett dugg...
> Men, när jag för ett par år sedan på allvar
> kapade alla kolhydrater började det röra på
> sig... Nu väger jag 81, vilket är all time low
> sedan skolåldern. Så, 24 kilo på ungefär lika
> många månader har jag fixat. Ju lättare jag
> blivit, desto lättare har det gått att träna
> och ju mer träning har det blivit. Självklart
> är det tungt att jogga eller cykla i skog när
> man väger över 100, det säger sig självt att
> det är mycket dövikt som ska släpas runt.
> All den här träningen har gjort att jag mår
> bättre, är friskare, och känner mig betydligt
> starkare och fräschare. Men, för viktnedgången
> påstår jag bestämt att den här träningen inte
> bidragit ett jäkla någe.
> Det senaste halvåret har jag laborerat lite med
> kost/motion/vila från vecka till vecka för att
> se hur min kropp reagerar och resultatet är
> väldigt tydligt. Träningen bidrar ungefär NOLL
> och kan i vissa fall tvärtom leda till en mindre
> viktökning.
> Den träningsrelaterade viktökningen tror jag
> beror på två faktorer; Dels mer muskler som
> väger mer och dels att ökad träningsdos gör
> att man äter mer, eller kanske unnar sig lite
> mer. "Jag har ju tränat, så då kan jag ta lite
> pasta".
> Jag cyklade Cykelvasan i augusti och gick upp ett
> kilo den helgen.
>
> Precis som de flesta av er har jag pulsklocka,
> träningskalender och träningsstatistik. Jag
> håller koll på hur många kcal som går åt
> under passen och så vidare och så vidare. Men,
> enbart för att det är kul med lite statistik och
> spännande att se förändring i pulsnivåer ju
> starkare jag blir. Men för siffrorna på vågen
> varje måndag morgon vet jag att de här siffrorna
> kvittar precis...

Om du pratar om att det är så individuellt, hur kan du påstå att viktminskning genom motion är dömt att misslyckas?

Inte för att vara dryg, men hur kan du argumentera om att motion inte gör ett skit när du samtidigt säger såhär: ökad träningsdos gör att man äter mer, eller kanske unnar sig lite mer. "Jag har ju tränat, så då kan jag ta lite pasta".

Det är ju DÄR du har problemet, träningen gav säkert sitt men istället för att låta det vara positivt, neutraliserar du det med mer mat?

Om dina övriga argument stämmer skulle det va intressant att läsa en artikel om detta

Tillbaka
Topp