Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inte hos följande.
-Sportson
-Cykelcity
-SCS
-Cykloteket
Vet ngn. en butik som har?
Tror vi har småburkar Sram Butter på Jarla Cykel, kan bekräfta i morgon när jag är tillbaka?Ja tänkte hitta den där burken rockshox butter som alla cykelverkstäder använder men inte säljer till kund.
Inte hos följande.
-Sportson
-Cykelcity
-SCS
-Cykloteket
Jag tror nog att butikerna har bättre koll på vad som säljs än vad du tror.Du behöver köpa på nätet eftersom LBS:erna är konkursbenägna... imho så borde en vettig lbs ha allt man behöver för att kunna serva de cyklar man säljer. De har ofta för mkt som är ”nice to have” (typ kläder) och för lite ”need to have” (t ex däck, slitdelar och förbrukningsvaror).
Ok, men då skiter de alltså i att ta hem det där fettet eller kassetten man behöver, som i mitt senaste fall av utebliven shopping hos LBS.Jag tror nog att butikerna har bättre koll på vad som säljs än vad du tror.
Det är väl för få som köper.Ok, men då skiter de alltså i att ta hem det där fettet eller kassetten man behöver, som i mitt senaste fall av utebliven shopping hos LBS.
Det är väl för få som köper.
Dock borde alla som har en verkstad ha rätt mycket korrekta fetter hemma och kunna sälja en liten klick för husbehov lös. Det vore ju effektivt både för kunden som slipper köpa en livstidsförbrukning av allt varje gång och för verkstaden som slipper lagerhålla massa små förpackningar de inte själva använder.
Det finns väl en tröskel nånstans som är lite trög - alla tänker att det inte finns, därför letar ingen hos LBS, och de får ingen anledning att ta hem det, så det blir inget.
Varför?...
Håll dig borta från litiumfett om du improviserar.
Varför?
Brukar inte båtfett vara litium?
Eller är det hålla sig borta bara när det gaffeln?
Om det kniper så kan du komma till norrort och byta lite fett mot en bärs t.ex. Jag har fett med fett så jag klarar mig :)
FETT!
Men Mercan är hos MB service fortfarande så det försvårar livet. Men jag återkommer om jag lyckas lösa ut en annan flyktbil.
Inte hos följande.
-Sportson
-Cykelcity
-SCS
-Cykloteket
För mig förefaller det lite märkligt eftersom det finns litiumbaserat gaffelfett. Varför finns det ens om det är så dåligt? Att det på happy spekuleras och sägs "nej det är ingen bra ide" väger inte så tungt tills det presenteras något slags fakta.Litiumfett är inte att rekommendera på gaffel som tidigare skrivet i tråden. Har testat många olika typer av fett genom åren och det är bara Slick Honey, SRAM Butter och liknande som funkar riktigt bra. Sen måste jag bara säga hur imponerad jag är av all kunskap som finns här på forumet om att driva butik med lagerhållning, verkstad, priser m.m. Det borde ju helt enkelt inte gå att misslyckas att driva cykelbutik med verkstad om man följer all kunskap som finns här.
Det verkar i alla fall vara enkelt att misslyckas om man gör tvärtemot vad som skrivs här.Litiumfett är inte att rekommendera på gaffel som tidigare skrivet i tråden. Har testat många olika typer av fett genom åren och det är bara Slick Honey, SRAM Butter och liknande som funkar riktigt bra. Sen måste jag bara säga hur imponerad jag är av all kunskap som finns här på forumet om att driva butik med lagerhållning, verkstad, priser m.m. Det borde ju helt enkelt inte gå att misslyckas att driva cykelbutik med verkstad om man följer all kunskap som finns här.
Jag vet inte exakt vad det är som gör att det inte funkar lika bra till cykelfjädring. Jag skriver dock det av egen erfarenhet då jag fick mer stiction och fettet stelnade/blev hårt, givetvis ska du prova om du tror att det kommer att funka för dig. Däremot använde vi den typen av fett på bussningar i fram och bakvagen på rallybilen.För mig förefaller det lite märkligt eftersom det finns litiumbaserat gaffelfett. Varför finns det ens om det är så dåligt? Att det på happy spekuleras och sägs "nej det är ingen bra ide" väger inte så tungt tills det presenteras något slags fakta.
Enklast är väl att använda det fett och den olja tillverkaren av gaffeln rekommenderar. Så är man säker liksom.För mig förefaller det lite märkligt eftersom det finns litiumbaserat gaffelfett. Varför finns det ens om det är så dåligt? Att det på happy spekuleras och sägs "nej det är ingen bra ide" väger inte så tungt tills det presenteras något slags fakta.
Enklast är väl att använda det fett och den olja tillverkaren av gaffeln rekommenderar. Så är man säker liksom.
Manitous rekommendation är ju 5w40 till ytterbenen så ja.Använder inte du samma olja i bilmotorn och i dina gafflar?![]()
För mig förefaller det lite märkligt eftersom det finns litiumbaserat gaffelfett. Varför finns det ens om det är så dåligt? Att det på happy spekuleras och sägs "nej det är ingen bra ide" väger inte så tungt tills det presenteras något slags fakta.
Det är nog mest att det är lite för tjockt tror jag. Det skall gärna vara lite glattare och kraven på bärighet är också lägre - det är bara mer optimalt med en produkt som uppfyller den kravbilden. Jag har smort coilgaffel med lituimfett och ytterbenen med mineralolja - det gick det också, men jagar man låg stiction och bra prestanda på en dyr fin gaffel så är det nog klokt att göra precis som tillverkaren av gaffeln rekommenderar.
#gubbengissar