Fett över disk i Stockholm

Förstår inte riktigt problemet?

WhatsApp Image 2020-01-27 at 17.24.46.jpeg

Inte hos följande.
-Sportson
-Cykelcity
-SCS
-Cykloteket

Vet ngn. en butik som har?

Du behöver köpa på nätet eftersom LBS:erna är konkursbenägna... imho så borde en vettig lbs ha allt man behöver för att kunna serva de cyklar man säljer. De har ofta för mkt som är ”nice to have” (typ kläder) och för lite ”need to have” (t ex däck, slitdelar och förbrukningsvaror).

Du behöver köpa på nätet eftersom LBS:erna är konkursbenägna... imho så borde en vettig lbs ha allt man behöver för att kunna serva de cyklar man säljer. De har ofta för mkt som är ”nice to have” (typ kläder) och för lite ”need to have” (t ex däck, slitdelar och förbrukningsvaror).
Jag tror nog att butikerna har bättre koll på vad som säljs än vad du tror.

Ok, men då skiter de alltså i att ta hem det där fettet eller kassetten man behöver, som i mitt senaste fall av utebliven shopping hos LBS.
Det är väl för få som köper.

Dock borde alla som har en verkstad ha rätt mycket korrekta fetter hemma och kunna sälja en liten klick för husbehov lös. Det vore ju effektivt både för kunden som slipper köpa en livstidsförbrukning av allt varje gång och för verkstaden som slipper lagerhålla massa små förpackningar de inte själva använder.

Yeah. Några mindre burkar borde de ha hemma på hyllan för att ha ett mera komplett sortiment.
Kanske vägrar de stötta hemma-servarn(av dämpare) tänker butikschefen som hellre vill fånga in en kund på gaffel-service än att sälja iväg små-burkar av fett som lätt kan gå för 50-lappen.

Det finns väl en tröskel nånstans som är lite trög - alla tänker att det inte finns, därför letar ingen hos LBS, och de får ingen anledning att ta hem det, så det blir inget. Det vore schsst om sthlm drog ihop till iaf en bra MTB-butik i sthlm med lite mer tech/dämperi-fokus och sånt på hyllan.

Det är väl för få som köper.

Dock borde alla som har en verkstad ha rätt mycket korrekta fetter hemma och kunna sälja en liten klick för husbehov lös. Det vore ju effektivt både för kunden som slipper köpa en livstidsförbrukning av allt varje gång och för verkstaden som slipper lagerhålla massa små förpackningar de inte själva använder.

Att sälja fett i mindre mängder på lösvikt låter som en alldeles utmärkt idé.

När det gäller andra förbrukningsdelar så borde det vara en enkel sak att mha affärssystemet säkerställa att man har allt hemma genom att automagiskt beställa det man sålt innan det når noll i lagersaldo.

Är det någon speciell typ av fett?
vad ska de ha för funktioner?

Tänker fiskebutiker har ju rullfett.
Annars bör det ju finnas nån cykelverkstad som kan sälja lite, vet inte hur mycket som behövs

Det kommer att sälja!

Får en konstig känsla idag när jag går in i klädbutiker och hittar en trave godis-påsar på disken. Man resonerar att det är mera lättsålt med 20 kronors-produkter än 2000 kronors.

Jag är rädd för att det är en lite bakvänd gång som gör det svårt att erbjuda pyttesmå kvantiteter.

Jag förstår att man som oknusslig och uppskattad stamkund kan få med sig en klutt eller skvätt av något nödvändigt (inte sällan till priset av noll och ingenting) för panikmek, men att sälja små volymer fett på lösvikt (på ett stående erbjudande) är nog svårt att motivera i både kund- och återförsäljarledet; för att erbjuda servicen måste man ta ut ett pris som inte bara täcker själva varan men också tiden som åtgår (om det, vilket är i underkant, tar tio minuter för mekanikern mellan att denne släpper greppet om ekernyckeln till att denne fattar den på nytt måste en femtiolapp fram bara för lönen) och för kunden blir det snabbt ett rätt skrämmande jämförpris...

Finns ju "lithium fork grease" så såååå dåligt kan det ju inte vara.

Sen är ju min burk med "dynamic fork grease" iofs uttryckligen "lithium free special grease"... hm...

Litiumfett är inte att rekommendera på gaffel som tidigare skrivet i tråden. Har testat många olika typer av fett genom åren och det är bara Slick Honey, SRAM Butter och liknande som funkar riktigt bra. Sen måste jag bara säga hur imponerad jag är av all kunskap som finns här på forumet om att driva butik med lagerhållning, verkstad, priser m.m. Det borde ju helt enkelt inte gå att misslyckas att driva cykelbutik med verkstad om man följer all kunskap som finns här.

Litiumfett är inte att rekommendera på gaffel som tidigare skrivet i tråden. Har testat många olika typer av fett genom åren och det är bara Slick Honey, SRAM Butter och liknande som funkar riktigt bra. Sen måste jag bara säga hur imponerad jag är av all kunskap som finns här på forumet om att driva butik med lagerhållning, verkstad, priser m.m. Det borde ju helt enkelt inte gå att misslyckas att driva cykelbutik med verkstad om man följer all kunskap som finns här.
För mig förefaller det lite märkligt eftersom det finns litiumbaserat gaffelfett. Varför finns det ens om det är så dåligt? Att det på happy spekuleras och sägs "nej det är ingen bra ide" väger inte så tungt tills det presenteras något slags fakta.

Det verkar i alla fall vara enkelt att misslyckas om man gör tvärtemot vad som skrivs här.
När det gäller lagerhållning så är det en annan femma och självklart kan man inte hålla på grejor som 5 pers på happy tycker är smidigt att ha tillgängligt var 5e år. (Eller 1gång per livstid som det andra fettet i fettotråd #2.)
Wiggle orkar inte ens sälja bbt-79 så hur ska LBS kunna göra det.

Däremot borde de kunna begripa vad man behöver och beställa det till överpris om man nu inte klarar att beställa själv.

För mig förefaller det lite märkligt eftersom det finns litiumbaserat gaffelfett. Varför finns det ens om det är så dåligt? Att det på happy spekuleras och sägs "nej det är ingen bra ide" väger inte så tungt tills det presenteras något slags fakta.
Jag vet inte exakt vad det är som gör att det inte funkar lika bra till cykelfjädring. Jag skriver dock det av egen erfarenhet då jag fick mer stiction och fettet stelnade/blev hårt, givetvis ska du prova om du tror att det kommer att funka för dig. Däremot använde vi den typen av fett på bussningar i fram och bakvagen på rallybilen.

Enklast är väl att använda det fett och den olja tillverkaren av gaffeln rekommenderar. Så är man säker liksom.

Det är nog mest att det är lite för tjockt tror jag. Det skall gärna vara lite glattare och kraven på bärighet är också lägre - det är bara mer optimalt med en produkt som uppfyller den kravbilden. Jag har smort coilgaffel med lituimfett och ytterbenen med mineralolja - det gick det också, men jagar man låg stiction och bra prestanda på en dyr fin gaffel så är det nog klokt att göra precis som tillverkaren av gaffeln rekommenderar.

#gubbengissar

Det är nog mest att det är lite för tjockt tror jag. Det skall gärna vara lite glattare och kraven på bärighet är också lägre - det är bara mer optimalt med en produkt som uppfyller den kravbilden. Jag har smort coilgaffel med lituimfett och ytterbenen med mineralolja - det gick det också, men jagar man låg stiction och bra prestanda på en dyr fin gaffel så är det nog klokt att göra precis som tillverkaren av gaffeln rekommenderar.

#gubbengissar

Jo om man tar biltemas litiumfett på tub - alla gånger ja. Men det gäller för de flesta typer av fett man köper som är till för annat än gafflar. Har smort en gaffel med kullagerfett en gång och det funkade inte bra. Samma provade jag med en dropper post när jag inte hade gaffelfett. No good.

Men köper man fett som är till för gafflar osv bör det ju, även om det är litiumbaserat, innehålla additiv som gör det lämpligt för ändamålet map konsistens, bärighet osv. Mina 2c..

Tack till Kenneth på Jarla C som styrde upp fettet.

Nu lite härligt dödlig Cassawa.

Bilagor

• 20200128_134603[1].jpg
    20200128_134603[1].jpg
    52.5 KB · Besök: 100
Jag vill mest hålla liv i internetsanningar angående litiumfett! Enligt någon annan anonym källa på internet blir det flagig gulasch om det gottar sig med annan olja. Jag har haft zefals allroundsmörja på luftsidan i en gammal beater 26:a och mjo, lite segt och grynigt blir det efter ett tag. Kanske inte katastrof men jobbigare att göra rent blir det iaf om inte annat (bara för göra rätt sedan)

Tillbaka
Topp