Fett till Torpedo trumbroms

RitPer

Medlem
Hej!

Har plockat isär och rengjort mitt Torpedo-nav på min Crscent från 30 talet. Blev fundersam nu när jag skulle montera ihop om det ska läggas något fett på bromscylinderns yta? Verkar som att en del förordar det? Duger det i sådana fall med lagerfett eller ska det till något annat?

Minns inte att jag fettade in detta när jag hade isär det för 10 år sedan och det har fungerat.

Någon som vet?

Fetta in. Helst med något värmetåligt, Shimano har ett svindyrt t ex. Har hört att en del använder grafitfett från Biltema.

Hej!

Har plockat isär och rengjort mitt Torpedo-nav på min Crscent från 30 talet. Blev fundersam nu när jag skulle montera ihop om det ska läggas något fett på bromscylinderns yta? Verkar som att en del förordar det? Duger det i sådana fall med lagerfett eller ska det till något annat?

Minns inte att jag fettade in detta när jag hade isär det för 10 år sedan och det har fungerat.

Någon som vet?
Jo, någon slags smörj är att föredra för att inte svarva ner bromshylsan i förtid.
De där gamla Torpedonaven är bland det bästa oväxlade som byggts. Det finns 80 år gamla såna som funkar u a både i driv och broms. Men nån gång tar såklart även dessa bromsmantlar slut.

Torpedos egen instruktion var ursprungligen olja för allt i navet.
Med tiden kom bättre smörjmedel och en strävan efter längre serviceintervaller. Screenshot_20220122-134749_Chrome.jpg

Har plockat isär och rengjort mitt Torpedo-nav på min Crscent från 30 talet
Är det trumbroms det handlar om som det står i rubriken?

På sheldonbrown nämns inte så mycket om smörjning av trumbroms förutom att olja/fett från hjullagret riskerar kontaminera bromsbackarna.
The lubricant can contaminate the brake shoes of a drum brake if the wheel bearing is inboard of the brake drum. This is more common if the brake gets hot, and with oil lubrication. This can contribute to the brake's "sticking" .

Jo, någon slags smörj är att föredra för att inte svarva ner bromshylsan i förtid.
De där gamla Torpedonaven är bland det bästa oväxlade som byggts. Det finns 80 år gamla såna som funkar u a både i driv och broms. Men nån gång tar såklart även dessa bromsmantlar slut.

Torpedos egen instruktion var ursprungligen olja för allt i navet.
Med tiden kom bättre smörjmedel och en strävan efter längre serviceintervaller.Visa bilaga 716050
Tack för instruktionen. Jag bytte bromshylsan för 10 år sedan. Denna gång byter jag lager. Men jag har pendlat med cykeln dessa 10 år helt utan ingrepp så nog är det tåligt.

På sheldonbrown nämns inte så mycket om smörjning av trumbroms förutom att olja/fett från hjullagret riskerar kontaminera bromsbackarna.

TS har "coaster brake". Där rekommenderar SB också fett.

Jag kanske blottar min okunskap. Jag trodde denna konstruktion kallades trumbroms?

Tillbaka
Topp