Fick cykel av kollega HJÄLP framgaffel

Chrrillee

Medlem
Hejsan! Det är så att jag fått en Scott Sportster 55 av min kollega och framgaffeln var helt i bott, hade läckt in vatten och full med rost invändigt (högra locket hade försvunnit)

Modellen på framgaffel är SR Suntour 4110 V4 med skivbroms och hittar ej mycket info om den gaffeln eller liknande, hittade även denna på cykloteket https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.633.19677/sr-suntour-cr-8r-suspension-fork

Min fråga är kommer det gå att byta rakt av eller är det någon annan framgaffel jag behöver? Eller är det lättare att lämna in och försöka fixa eller bara köpa en annan cykel?

Jag tänker att du kanske ska kolla på en odämpad framgaffel istället. Det blir ju inte roligare att cykla med en billig skräpgaffel. Annars är ju gratis svårt att slå. Men om gaffeln är sådär död lär väl resten av cykeln behöva en hel del nya grejer gissar jag. Så kan det ju absolut vara bättre att köpa en ny cykel på rea.

Jag tänker att du kanske ska kolla på en odämpad framgaffel istället. Det blir ju inte roligare att cykla med en billig skräpgaffel. Annars är ju gratis svårt att slå. Men om gaffeln är sådär död lär väl resten av cykeln behöva en hel del nya grejer gissar jag. Så kan det ju absolut vara bättre att köpa en ny cykel på rea.
Det var mest att locket där man låser den som hade försvunnit och därför runnit in vatten och allt sånt…, växlar och frambroms fungerade fint, bra Continental däck på den, bakbromsen hade wiren gått av, helhetsintrycket på cykeln var väldigt bra förutom gaffeln fram tyvärr,

Hur ska jag mäta för att kunna få fram rätt mått och allt sånt på den som sitter på nu och vilka mått behöver jag?

Köp en ny framgaffel, antingen dämpad eller ej.

Det du behöver ha koll på är om det är rakt eller tapered styrrör och diametern. Troligen rakt 1 1/8 tum. Sen kan du köpa valfri med rätt styrrör, rätt hjulstorlek, rätt bromsinterface och rimligt lika längd som den som sitter på, men det sista är inte supernoga. Vanlig hederlig gammal QR är det väl säkerligen på den cykeln för hjulaxeln?

Vill du bara få den att rulla som pendlingscykel och klara att cykla ner för någon gatkant så klarar du dig nog på denna för strax under 400:- förutsatt att den passar:

Skruva loss topcap och styrstam så kan du dra ut framgaffeln och kolla. Du kommer märka hur det sitter ihop. Kolla lite Youtube videos på hur man uppgraderar framgaffel så kommer det gå kanon!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp