Filmer till trainer

MorgsMorgs

Medlem
Filmer till trainer
Dags att gå in i inomhusträningen igen :(

Jag har en gammal trainer som inte är uppkopplingbar mot div appar.

Jag undrar om någon har några länkar till bra filmer att cykla till, alltså filmade cykelturer som man bara kan hämta på tex Youtube så man slipper glo in i en vägg hela tiden när man cyklar!

Filmer till trainer
För längre intervaller gillar jag att parallellt med TrainerRoad köra gosaker från tuben som t.ex.

och eftersom jag blir lite trög när det tröskas trainer så funkar det rätt bra att titta på samma sak om och om igen...

Vill man få mer inspiration på hur det ska trampas kan man t.ex. kolla in "pajasarna" på GCN

Filmer till trainer
Eh, Kinomap verkar ju helfestligt. Köra "interaktivt" med min gamla dum-träningscykel m h a frontkameran på en smartphone ska alltså vara fullt möjligt om jag fattat rätt? Tydligen simuleras kadens, fart etc m h a huvudrörelser?

För knasigt för att inte prova.

Filmer till trainer
Innan jag skaffade mig en smarttrainer och körde med en "vanlig" trainer så körde jag mycket POV-filmer på youtube.. som t ex:

Körde med kadens och hastighetssensor på hojjen och försökte hålla samma tempo som dom på filmerna ifall dom hade den datan med i filmen.. kanonkul :)

Filmer till trainer
SGS sa:
Eh, Kinomap verkar ju helfestligt. Köra "interaktivt" med min gamla dum-träningscykel m h a frontkameran på en smartphone ska alltså vara fullt möjligt om jag fattat rätt? Tydligen simuleras kadens, fart etc m h a huvudrörelser?

För knasigt för att inte prova.

Citerar mig själv.

Nu har jag provat just via smartphone, och min gamla träningscykel från Jula. Efter mycket om och men lyckades jag få det att fungera OK. I sammanhanget riktigt skoj. Drog iväg 8km på Alpe d'Huez innan jag lyckades krascha appen. Var nog lika bra det för det var fruktansvärt jobbigt.

Självklart bör man ta all data under passet med en rejäl skopa salt. Verkar även minst sagt buggigt. Behöver pröva mer för att avgöra om det är värt en prenumeration.

Filmer till trainer
Jag körde iofs smart trainer när jag körde kinomap, men det skall fungera även med dumtrainer om man har hastighetsensor. Har för mig att jag testade att köra motståndet med Garmin och lät kinomap bara få speed data från trainern. Jag upplevde att det fungerade oki. Grejen är att det är kul grej senare än en cykelsimmulator.

Filmer till trainer
Bengt-re sa:
Jag körde iofs smart trainer när jag körde kinomap, men det skall fungera även med dumtrainer om man har hastighetsensor. Har för mig att jag testade att köra motståndet med Garmin och lät kinomap bara få speed data från trainern. Jag upplevde att det fungerade oki. Grejen är att det är kul grej senare än en cykelsimmulator.

Kul var ordet!

För att förtydliga körde jag alltså helt utan sensorer och lät frontkameran på telefonen ta hand om alla beräkningar. Just den varianten kändes av naturliga skäl som en plojgrej, men att döma av mängden svett producerat idag kontra hur det såg ut framför Netflix förra året så visst sjutton gav det träningseffekt. T o m såpass imponerad att jag funderar på att skjuta upp inköpet av smart-trainer. Inte för att detta är något seriöst alternativ, utan just för att det var klart roligare/mer motiverande än att slöglo på film. Därmed är alltså huvudproblemet med vanliga trainers/träningscyklar löst för den (jag) som snarare måste få till en cykelvana under vinterhalvåret snarare än att konstruera "det perfekta träningsupplägget".

Jag tackar för tipset helt enkelt!

Filmer till trainer
En snabbsökning gav tyvärr få resultat. Men är man lite kreativ med termerna (gravel, MTB etc) kanske det duger beroende på kravbild.

Tillbaka
Topp