Finaste cykelljudet

Betaine^

Ny medlem
Finaste cykelljudet
Eftersom nästan allting låter, bla. mina högtalare låter fint men det finns även trevligt ljud från cykeln.

Vilket ljud är det som ni njuter av från era cyklar?

Själv så njuter jag av bromsljudet när man bromsar in från 40km/h på 3-4 röda sekunder.
Sedan är ljudet från däcken underbart när det ligger an mot fin asfalt, hörs bäst när man har medvind.
Om det är väldigt tyst ute kan man höra när cykeldator magneten passerar mottagaren.

soundwaves.gif

Senast redigerad av en moderator:
Finaste cykelljudet
nerd alert! nä jag skojja bara :P jag gillar när det är ljudlöst. har faktiskt aldrig testat att cykla med MP3, är det trevligare?

Finaste cykelljudet
Okey, det är rätts soft, men man måste vara mer uppmärksam med ögonen om man bara hör musik. Det är mycket tervligt att cykla med MP3, speciellt med gooo goood låtar.

Finaste cykelljudet
Ljudet av Gazzaloddi-däck mot asfalten är allt ett ljud man inte vill bli av med.
Det är ju det som får en att hålla tempo så fårt man hamnar på asfalt :)

Finaste cykelljudet
Prasslet av morgonfrost bland höstlöven på en svintidig skogsrunda.

MP3 på trainer= Ett måste för att döda monotonin.
MP3 på vägpassen= Ökar farten ett par snäpp.
MP3 på singletrack= Skitläskigt, då man helt bommar åkrytmen.

/PÄLLÄ.S

Finaste cykelljudet
Ett fint tickande baknav vittnar om kvalitet och därför är det ett trevligt ljud tycker jag.

Gurglandet från Marzocchi-gafflar är ju inte helt fel heller, nästan så man vill byta gaffel bara för att få tillgång till det ljudet...

Finaste cykelljudet
Däcksfras i frostbitna höstlöv ligger väldigt högt.

Gillade starkt ljudet från min SID bakdämpare när den fick jobba riktigt hårt också, fjiutt, fjiutt.

Annars vill jag att cykeln ska vara tyst, inget bakhjulstick, inget kedjeslammer eller bakväxelklonk. Bara min egen andhämtning och naturens egenljud.

Finaste cykelljudet
Trampa trampa trampa, rulla fort, extra däcksljud, tysssst, hård kompression av dämparna och kedjeskrammel...

Nu gäller det bara att få upp längden på tysssstnaden.

Finaste cykelljudet
olle_edlund skrev:
-------------------------------------------------------
> Ljudet som uppkommer då man hastigt bromsar in med
> en Hayes skivbroms är ganska fint! :)
>
Håller med dig till 100%...Det är känsla i det ljudet.

Finaste cykelljudet
JayEmBee skrev:
> En ljudlös landning

En bra landning låter härligt.

Finaste cykelljudet
Hayes-bromsarna låter inte särkillt mysigt tycker jag... Gillar då bättre ljudet från FOX-gaffeln, näst efter White baknavet iaf. Men KING-naven låter för jävla mysigt, finns det att ladda hem?

Finaste cykelljudet
Ljudet i campa-nav är egentligen betänkvärt om det är härligt eller irriterande men jag gillar det, tickar liksom kvalitet.

Men favoriten är ljudet när man ligger mitt i klungan och det går 50 i lätt medvind, alla flyter med och man hör kedjesnurrandet och däckdånet, mmmmm

Finaste cykelljudet
Ljudet av speakern när man närmar sig mål.
Den absoluta tystnaden en vinterkväll efter ett snöfall.
Krafsandet från dubbdäcken på blankis.
Whoooshet när vårens första tofsvipa sveper förbi precis framför cykeln.

/Dag

Finaste cykelljudet
Bästa ljudet: när speakern säger: nu är ni framme

Värsta ljudet: när speakern säger: och där går starten

Hemskaste ljudet: när man hör en bil låsa hjulen bakom en

Mest irriterande ljudet: nötter som hänger på tutan för att visa att den fungerar eller nåt

Mest peppande ljudet: rammstein i lurarna på HÖG volym

Kallaste ljudet?: när man tar flaskan ur flaskställlet och märker att de krasar för att den börjat frysa

sen är det alltid trevligt när man i en backe börjar ladda för fartökning och hör stackarn bakom med shimanot börja rassla och låta när han/hon försöker byta vxl och vet att här är det läge för ryck :-)

Finaste cykelljudet
the_TnT skrev:
> Gillade starkt ljudet från min SID bakdämpare när
> den fick jobba riktigt hårt också, fjiutt,
> fjiutt.

Exakt! Jag vred ner returen tills den lät som ett astmaanfall, sen upp 1/4 varv. Då blev det just fjiutt fjiutt! Sen bytte jag till en 3-way ... no more fun, men mer kul cykling....

Finaste cykelljudet
Det värsta cykelljud jag hört på länge var när jag knäckte frontbommen på VM. Helt plötsligt satt vevpartiet kvar i en liten flärp och vreds fram och tillbaka med ett 'gnirk', 'gnirk'. Det var då man insåg att man var körd, hela satsningen åt skogen.
thatboomagain.jpg

Finaste cykelljudet
Det finaste ljudet är klickljudet från ett finfint frihjulsnav. Spinner som kissekatter. Kan klart ge välbehagliga rysningar längs ryggraden.

Rrrrrrrrr... mmmm.

Shick

Finaste cykelljudet
David: din cykel är ju tyst för att du inte cyklar på den.

Nu när jag är inne i det här med frihjul så är ljudet av mitt tokbilliga ACS-frihjul väldigt härligt. Två parallella mekanismer om vardera två "pawls" som turas om. Klaklack-kliklick-klaklack-kliklick!

Annars röstar jag på alla skogsljud.

Finaste cykelljudet
Frasandet av frost som möts av cykeldäck, speciellt en tidig morgon när man vet att man är enda människan i skogen. Hur skönt som helst.

Just det, PÄLLÄ.S och TnT hade ju redan skrivit det men jag måste bara hålla med :)

Musik i öronen i skogen har jag aldrig förstått. Då tappar man ju hela grejen med att vara ute. Jaja, smaken är som baken.

Finaste cykelljudet
Ny på det här med mtb.
Men på landsvägen tycker jag att det är underbart när man har vinden i ryggen så att man kan höra kedjans kedjans surrande genom drev, kassett och växel. Det är ett av de underbaraste ljuden jag känner till.

Finaste cykelljudet
Tjena!

När man kommer i tretti-förti knyck nerför en singeltrack som är 1-2 dm bred och man hör en "glaciär" smälta brevid en.. ett ruggigt nice porlande som förstärks av det stora tomrummet under snön/isen..
Upplevde det igår när jag var ute på den bästa cykelrundan whatsofucking ever.. Har efter nio år som mountainbikecyklist hittat min drömstig, den är precis så som jag alltid har tänkt att en perfekt stig ska vara.. Dock tar det mig nästan en och en halv timme till att komma till början varav en timme är släpa cykel uppför en obefintlig väg.. men det var det värt..

Finaste cykelljudet
ht nedför stenig backe, kedjan slår överallt... eller vänta, var ju fina cykelljud.
Min Fox-gaffel låter mys, mina gamla mavic-hjul gjorde intryck i frånvaro av ljud.

Finaste cykelljudet
Surrandet från 100-tals landsvägscyklar mitt i natten på väg runt Vättern ... det ligger något mystiskt över det ljudet.

Håller med Dag om att ljudet från dubbdäcken är härligt. Men jag tycker att däcken tystnar när man kommer ut på is ... har som tumregel att när dubbdäcken tystnar är underlaget halt .. fast det innebär inte att man ska sluta cykla, bara att man ska vara försiktig när man sätter ner fötterna.

/Mikael

Finaste cykelljudet
Framskivan väser gott under utförsbombningar. Annars slår jag gärna på Tour De France med Kraftwerk från 1983, där finns många sköna kedjeljud, cykelpumpljud och flås.

Ett annat gott höstljud är när hjulen rullar rullar över små ganska runda kottar på barrundelag då "poppar" det så gott

EDIT: Tja lite felstavning och det där med kottarna

Finaste cykelljudet
När man kört ett bra tag i grus och lera och det slamrat om cykeln något förbånkat och man plötsligt glider över en spång så att allt blir tyst förutom däckens ljud mot trät. Kan man avsluta det med ett fint tyst drop så har man nog fångat litet av själva essensen med cykling tycker jag.

Finaste cykelljudet
När kedjan slår in i aluminiumet & det rasslar så vackert.
Speciellt då växelföraren slår in i ekrarna så 1-3-7 stycken åker av. Lala

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp