Fincykeln till jobbet?

Kjell F

Medlem
Fincykeln till jobbet?
Hej!

Hur gör ni? Tar ni fulcykeln till jobbet för att den inte ska riskera att bli stulen eller tar ni fincykeln som jag iof skulle vilja göra men inte har gjort hittills. Har Abus Granit X-plus. Brukar låsa genom bakgaffeln och bakhjulet och i ett fast föremål ex en stolpe. Men så djävla tråkigt att köra på fulcykeln när man har en fincykel hemma.

Fincykeln till jobbet?
Rekommenderar inte att ta fincykeln till jobbet om du har en fulcykel... men det beror ju helt på vad man menar med "fin" och "ful". Finns det någon absolut fördel med att ta fincykeln till jobbet?? Se till att cykla mer på fincykeln på fritiden, då känns det inte som att den bara står...

Fincykeln till jobbet?
oJsan skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det
> någon absolut fördel med att ta fincykeln till
> jobbet??

Absolut!! Den stora fördel jag tänker på är att den är såååå otroligt mycket roligare att cykla på!!!

Fincykeln till jobbet?
Men fulcykeln behöver väl inte vara tråkig att cykla på? Bra däck med rätt tryck, välriktade hjul, en drivlina som fungerar prima och pålitliga bromsar är det viktigaste. Men den kan fortfarande se sunkig ut, och behöver inte vara allt för dyr.

Fincykeln till jobbet?
Klart det funkar, fram tills för helt nyligen har jag bara haft en hoj, använts både till pendling och helg. Förutsatt att du har ngt safe ställe att parkera på förstås.

Fincykeln till jobbet?
Frågan hur andra gör är irrelevant.

Det enda du behöver förstå är att det är en fråga om när och inte om du blir av med din fincykel så länge den står utomhus.

Det är faktiskt det enda du behöver ta ställning till.

Fincykeln till jobbet?
Jag kör fincykel när vädret tillåter (iofs bara en 10k lvg-canyon men stulen skulle den nog kunna bli). Nu är det dock så att vi har en inhängnad cykelparkering precis vid vakten vid infarten till jobbet där man måste dra passerkortet för att komma in. Väl därinne låser jag fast den runt ett fast föremål. Skulle dock aldrig ställa den på stan.

Fincykeln till jobbet?
MangeO skrev:
> Men fulcykeln behöver väl inte vara tråkig att
> cykla på? Bra däck med rätt tryck, välriktade
> hjul, en drivlina som fungerar prima och
> pålitliga bromsar är det viktigaste. Men den kan
> fortfarande se sunkig ut, och behöver inte vara
> allt för dyr.

Precis!

Fincykeln till jobbet?
noway att jag skulle ta eller ens fundera på att ta fincykeln till jobbet. hur jäkla bra lås du än har, kan du inte ta in den till ett låst utrymme eller ända upp på ditt kontor o rum, om du jobbar på kontor, så kommer den bli stulen om nån verklien vill ha den.

Fincykeln till jobbet?
Jag tar min pärla till jobbet då och då, jobbar man på Polishuset och har den stående inomhus så är risken iaf enligt mig minimal att den skulle själas, och om så är stället fyllt med kameror :)

Fincykeln till jobbet?
Strålen skrev:
> Jag tar min pärla till jobbet då och då, jobbar
> man på Polishuset och har den stående inomhus
> så är risken iaf enligt mig minimal att den
> skulle själas, och om så är stället fyllt med
> kameror :)

Det har väl försvunnit prylar hos Polisen förr ? :-/ t

Fincykeln till jobbet?
jag tog fincykeln till jobbet men låste fast den i cykelstället utanför i och med nya knäppa regler på arbetsplatsen. (tog förut alltid med den upp till min arb.plats) Vid hemgång var cykeln slaktad...nya hjulen med bromsskivor + kasett borta. NU måste jag åka smutsbil till jobbet och ha cykeln i bilen då jag skall träna efter jobbet. VArt är logiken i detta???

Fincykeln till jobbet?
Oavsett om jag tar en fin eller en ful cykel så får den följa med in på kontoret. I början var detta något som chefen gillade, teknik- och hälsointresserad som han är.
Min cykling har dock smittat av sig på kollegor, så nu står det rätt många cyklar inne på firman, och det gillas inte alltid jättemycket, men han förstår vår oro för stöld, så det får ske så länge cyklarna inte står i vägen.

Fincykeln till jobbet?
Min pendlare är ful som fan men går som en pärla! Den perfekta kompromissen mellan åkglädje och att kunna låsa fast hojen utan att oroa sig för att den är borta när man ska hem. Är cykeln tekniskt sätt bra och funkar som den ska så kvittar resten.

Fincykeln till jobbet?
Jag har bara fincyklar också. Nu håller jag dock på och bygger ihop en pendelhoj som ligger under gränsen för vad jag kan tänka mig att bli av med, ekonomisk om inte känslomässigt. Den kommer dock också att bo hos mig på jobbet, men jag kommer kunna tänka mig att låsa den på stan om jag får för mig att dricka en öl eller två på stan (på stamkrogen får cykeln alltid följa med in).

Men det som jag funderar mest på är hur jag ska komma ihåg att ta med mig låset. Jag har inte haft med mig ett lås till hojen på över ett år, om inte mer.

Fincykeln till jobbet?
malmö högskola har rationaliserat bort vårat huvudhus, där var annars perfekt både lärare och elever med fin cyklar kunde ta in dom. Dessutom var en av kursansvarige ex tävlingscyklist o hon hade stor förståelse...

Fincykeln till jobbet?
Jobbade som städare, och kunde ta med mig hojen in till städskrubbarna. Blev ganska snabbt lunchrummens samtalsämne, när jag kom ilande! Såg inte så illa ut med arbetsuniform och hoj i blåskala.. Michelins då turkosa däck, och bland de första miniplingklockorna i eloxerat! Färddator hade man inte sett heller. :D

Lyckades få milersättning, trots att jag inte körde bil. Tryckte på fri företagshälsovård och insparad tid.

Fincykeln till jobbet?
Fincykeln har tunnare däck, tar därför mtbn. Har dock köpt en pendlarjonne, men inte monterat stänkorna ännu. Blir nog den sedan, med crossdäck kanske.

Självklart låses allt fast ordentligt. Liten risk för inbrott på jobbet dock.

Senast redigerad av en moderator:
Fincykeln till jobbet?
Livet är för kort för att tid ska spenderas på fulcykel!
Jag kör min fin-lvg till jobbet och ställer in den på mitt rum.

Varje resa går över lite grusväg, kullersten och någon trottoarkant...inte en punka på 2 år, GP 4000S rockar!

Fincykeln till jobbet?
Klar att man hellre kör fincykel, cykla är en livsnjutning, inte bara transport.
Förstår dock er som inte kan ha den på säker plats.
Skräp att arbetsgivare inte erbjuder bra cykelförvaring (och ombytesmöjligheter).
Borde vara lag på det, som den lagliga rätten till terminalglasögon, typ...

Fincykeln till jobbet?
Ni som tar in cykeln på arbetsplatsen - kolla upp vilken försäkring som gäller där.
Företagsförsäkringen gäller oftast inte för privata saker som stjäls på arbetsplatsen,
så det blir upp till hemförsäkringen. Då måste cykeln vara lika fastlåst på kontoret
som i cykelstället.

För övrigt såg jag en ovanlig syn i cykelstället på jobbet i förra veckan:
En Orbea Orca med Zipp-hjul, fastlåst med en fet kedja. Vågat.

Senast redigerad av en moderator:
Fincykeln till jobbet?
Visserligen är cykeln inlåst på jobbet, så i den synpunkten kan jag ta vilken som. Men jag tar ändå inte MTB eller lvg-cykeln till jobbet, även om det så klart skulle vara skojsigare att få cykla mer på dem.
Till jobbet cyklar jag för att transportera mig. Om jag då cyklar på de roligare cyklarna blir det inte lika roligt att cykla på fritiden.
Jag menar, om man är van vid att varje dag cykla på en halvtung cykel som skramlar lite lagom, blir det en väldig positiv omställning när man får ta ut de roligare cyklarna och motionscykla på fritiden.
Cyklar jag på de roligare cyklarna varje dag försvinner lite av den där "extra-skojsig-känslan" =)

Tillbaka
Topp