Finnmarksturen på lördag

Finnmarksturen på lördag
fmt08691.JPG

fmt08692.JPG

fmt08693.JPG

fmt08694.JPG

fmt08695.JPG

fmt08696.JPG

fmt08697.JPG

fmt08698.JPG

fmt08699.JPG

fmt08700.JPG

Inte så många kvar nu... =)

Finnmarksturen på lördag
Först och främst, tack för filmerna och den gigantiska mängden bilder! Vilka entusiaster. Jag fastnade på en film och en bild. Härligt att se hur alla kämpar och drömma sig tillbaka till stämningen.

Jag har inget att klaga på, nära till parkering, bra omklädningsmöjligheter, bra mat, bra kontroller, bra vägvisning... o.s.v. En eloge till arrangörerna. Allt bara funkar. Men hur står det till med FMT som arrangemang egentligen, tror forumet? Trenden är ju minst sagt vikande. Från lite drygt 2000 deltagare i huvudloppet till ca 650 (?) i år. Förra året ca 900. Avsevärt mindre antal motionärer än Rättvik och Lida. Varför?

Är FMT för långt? Är det dags att korta av?
Trots allt snack om grusvägsrace, är banan för tuff med alla kraftiga stigningar?
Ligger Ludvika för avsides?
Är marknadsföring bristfällig?
Tappade man mark genom att avstå LLC några (?) år?
Ska man nöja sig med 500-600 deltagare om bara avkastingen är tillfredsställande?

Eller vad är de som händer? Att förklara det med att det inte är ett riktigt mtb-lopp eller mindre mtb-intresse generellt sett håller inte, tycker jag. Se på ex Grenserittet, som är betydligt mer grusväg, 4000 deltagare. Får också en känsla att Lida och Rättvik är på rätt väg. Själv tycker jag loppet har ett flertal unika höjdpunkter men kan inte dölja att det känns aningen långtråkigt.

Åsikter?

Finnmarksturen på lördag
Kul att var med på bild! Men annars hade jag som ni nog kan se en tung dag. Det är bara att bita i det sura äpplet och träna mer MTB om de ska gå fortare.

Bilagor

• fmt08421.jpg
    fmt08421.jpg
    172.8 KB · Besök: 57
Finnmarksturen på lördag
Roligt med så mkt bilder och film!
Jag tyckte också att banan var klart över förväntan med roliga stigar i bitvis riktigt fin miljö.

mamme1 skrev:
-------------------------------------------------------
> Ingen prispall den här gången, men bra jobbat,
> tjejen!!

Tackatackar!

Maria S (578) var dessutom ruggigt nära seger i D40!

Finnmarksturen på lördag
Fråga från en novis kring långlopp, är finnmarksturen mer tekniskt krävande än lidaloop? Körde lida iår o blev överraskad av hur mycket grusväg de var.

Finnmarksturen på lördag
Per70 skrev:

....... hur står det till med FMT som arrangemang egentligen...

Kortade ner dina frågot lite ;-)

Körde själv FMT alla ggr mellan 1993-2006 och då hände mycket riktigt något.

Dom första åren var det betydligt mindre grusade stigar än va det är nu, det tyckte jag va roligare.
Numera har man ju även gjort broar, ex. halvägs till Sunnansjö när man kör över bäcken.
Att köra ner i den och uppför den svåra stigningen strax efter var ju jätteskoj - varför förstöra det.
Dessutom är det ju fram dit grus/träflis hela vägen, det finns ju inga hinder kvar längre.

Sen när man gick ur långloppscupen försvann en stor del av alla utställare med sin försäljning,där man gick runt kvällen innan och insöp atmosfär - kommmer från Göteborg, har alltid haft
2 övernattningar i Ludvika - i samband med loppet. Detta uttåg ur cupen tror jag va vad som drog ur proppen totalt.

Det blir nog svårt att få tillbaks folket igen, vi som körde förr har blivit negativt inställda till få deltagare och tråkigt arrangemang - och nytillkomna tycker säkerligen att Ludvika ligger för långt bort., att harva omkring på en XC hoj är ju inte trendigt längre - nu är det andra hojar/sporter som gäller.

Ja - man borde korta ner sträckan till 70-80km och istället lägga sträckningen på mer hederlig stig, markerna kring Ludvika är betydligt mindre leriga än kring GBG - det kan många i Götet konfirmera.
Att fler&fler kör FMT på cykelcrossar borde ju ge organisatörerna ett hum om att banan blivit för lite teknisk.

Sammanfattningsvis: Banan är för monoton med miltals grusväg, vi som körde förr är svåra att vinna tillbaks till tävlingen.

Det va allt..

Finnmarksturen på lördag
Samma anledning jag själv slutade med FMT, för många 'förbättringar' men tyvärr är det nog så att majoriteten, som är motionärer, verkar tycka att tekniska stigar är jobbigt. Sen verkar marknadsförningen vara minimal och man lutar sig tillbaka på gamla meriter, det räcker nog tyvärr inte så långt längre.

Finnmarksturen på lördag
Peadalisten skrev:
> Numera har man ju även gjort broar, ex. halvägs
> till Sunnansjö när man kör över bäcken.

Tydligen var det någon utrotningshotad art i den bäcken, så de var tvingade att lägga en bro över.

> Dessutom är det ju fram dit grus/träflis hela
> vägen, det finns ju inga hinder kvar längre.

Man tror att det är vad folk vill ha. Min personliga teori är att FMT ska vara ett kraftprov för motionärer, alla ska inte orka runt. Var är utmaningen?

> Detta uttåg ur cupen tror jag va vad som drog ur proppen totalt.

Anledningen var att de ville ha kvar bara två klasser, dam och herr. Det var nog en felsatsning.

> Ja - man borde korta ner sträckan till 70-80km
> och istället lägga sträckningen på mer hederlig stig

Banan är som den är tydligen, för mycket jobb att ordna med en ny sträckning med markägare etc.. Fast Långa Lugnet har ju nästan aldrig samma bana så jag vet inte.

Finnmarksturen på lördag
Tror aldrig jag sett så många fåniga hjälmar på en gång som på startbilderna.......Lycra är sexigt men aerodyanmisk hjälm............:C

Finnmarksturen på lördag
the_TnT skrev:
> Man tror att det är vad folk vill ha. Min
> personliga teori är att FMT ska vara ett
> kraftprov för motionärer, alla ska inte orka
> runt. Var är utmaningen?

Utmaningen med FMT är längden och klättringarna, det är det unika med den tävlingen. Kortar man ner den så måste man hitta något nytt, och då tappar man det lilla man har kvar av det man byggde upp då FMT var stor.

> > Ja - man borde korta ner sträckan till 70-80km
> > och istället lägga sträckningen på mer
> > hederlig stig
>
> Banan är som den är tydligen, för mycket jobb
> att ordna med en ny sträckning med markägare
> etc.. Fast Långa Lugnet har ju nästan aldrig
> samma bana så jag vet inte.

Det har varit samma bana de två senaste åren, och de säger själva att det är en fast bansträckning numera. Fast det är kanske en dålig måttstock då de hade runt 70 deltagare i år...

Jag tror helt klart på att man ska, liksom i de flesta andra organisationer, analysera vad som gör Finnmarksturen unik i förhållande till andra tävlingar, vilka hot mot denna unikhet som finns, och fundera på hur man ska utnyttja detta unika för att göra tävlingen ännu bättre. Att helt byta inriktning och börja konkurrera på områden där man inte har funnits tidigare tror jag är att återigen göra en satsning som kan floppa rejält.

Finnmarksturen på lördag
Att ha en FMT med mera stig och samtidigt vara 112km är omöjligt, alla långa stigningar och längden är vad som gör den unik och jobbig, kortare lopp och med mer stig finns ju te x Ränneslättsturen som är riktigt fin. Jag tycker de ska behålla konceptet som det är, deltagrna kommer nog tillbaks vad tiden lider.

Finnmarksturen på lördag
Jan Ullrich skrev:
> Jag tycker de ska behålla konceptet som det är

Jag tycker de ska behålla det som det var, innan de la på flis och grus på stora delar av banan. :(

Finnmarksturen på lördag
ParkaPre skrev:
> Harri, släppte du avtryckaren ngn gång under de
> 6 timmarna ni var ute ? ;)

Hmm, måste tänka efter.... Nä! ;)

Måste ju passera 100000 bilder på kameran så snabbt som möjligt! :)

fmt08b031.jpg

fmt08b032.jpg

fmt08b033.jpg

fmt08b034.jpg

fmt08b035.jpg

fmt08b036.jpg

fmt08b037.jpg

fmt08b038.jpg

fmt08b039.jpg

fmt08b040.jpg

fmt08b041.jpg

fmt08b042.jpg

fmt08b043.jpg

fmt08b044.jpg

fmt08b045.jpg

fmt08b046.jpg

fmt08b047.jpg

fmt08b048.jpg

fmt08b049.jpg

fmt08b050.jpg

fmt08b051.jpg

fmt08b052.jpg

fmt08b053.jpg

fmt08b054.jpg

fmt08b055.jpg

fmt08b056.jpg

fmt08b057.jpg

fmt08b058.jpg

fmt08b059.jpg

fmt08b060.jpg

fmt08b061.jpg

fmt08b062.jpg

fmt08b063.jpg

fmt08b064.jpg

fmt08b065.jpg

fmt08b066.jpg

fmt08b067.jpg

fmt08b068.jpg

fmt08b069.jpg

fmt08b070.jpg

fmt08b071.jpg

fmt08b072.jpg

fmt08b073.jpg

fmt08b074.jpg

fmt08b075.jpg

fmt08b076.jpg

fmt08b077.jpg

fmt08b078.jpg

fmt08b079.jpg

fmt08b080.jpg

fmt08b081.jpg

fmt08b082.jpg

fmt08b083.jpg

fmt08b084.jpg

fmt08b085.jpg

fmt08b086.jpg

fmt08b087.jpg

fmt08b088.jpg

fmt08b089.jpg

fmt08b090.jpg

fmt08b091.jpg

fmt08b092.jpg

fmt08b093.jpg

fmt08b094.jpg

fmt08b095.jpg

fmt08b096.jpg

fmt08b097.jpg

fmt08b098.jpg

fmt08b099.jpg

fmt08b100.jpg

fmt08b101.jpg

fmt08b102.jpg

fmt08b103.jpg

fmt08b104.jpg

fmt08b105.jpg

fmt08b106.jpg

fmt08b107.jpg

fmt08b108.jpg

fmt08b109.jpg

fmt08b110.jpg

fmt08b111.jpg

fmt08b112.jpg

fmt08b113.jpg

fmt08b114.jpg

fmt08b115.jpg

fmt08b116.jpg

fmt08b118.jpg

fmt08b119.jpg

fmt08b120.jpg

fmt08b121.jpg

fmt08b122.jpg

fmt08b123.jpg

fmt08b124.jpg

fmt08b125.jpg

fmt08b126.jpg

fmt08b127.jpg

fmt08b128.jpg

fmt08b129.jpg

fmt08b130.jpg

fmt08b131.jpg

fmt08b132.jpg

fmt08b133.jpg

fmt08b134.jpg

fmt08b135.jpg

fmt08b136.jpg

fmt08b137.jpg

fmt08b138.jpg

fmt08b139.jpg

fmt08b140.jpg

fmt08b141.jpg

fmt08b142.jpg

fmt08b143.jpg

fmt08b144.jpg

fmt08b145.jpg

fmt08b146.jpg

fmt08b147.jpg

fmt08b148.jpg

fmt08b151.jpg

fmt08b152.jpg

fmt08b153.jpg

fmt08b154.jpg

fmt08b155.jpg

fmt08b156.jpg

fmt08b157.jpg

fmt08b158.jpg

fmt08b159.jpg

fmt08b160.jpg

fmt08b162.jpg

fmt08b163.jpg

fmt08b164.jpg

fmt08b165.jpg

fmt08b166.jpg

fmt08b167.jpg

fmt08b168.jpg

fmt08b172.jpg

fmt08b173.jpg

fmt08b174.jpg

fmt08b175.jpg

fmt08b176.jpg

fmt08b177.jpg

fmt08b178.jpg

Såja, det var ALLA jag hade! =)

Finnmarksturen på lördag
the_TnT skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Såja, det var ALLA jag hade! =)
>
> Va? Inte fler?

Hmm, skulle ju kunna posta alla supersuddiga bilder snart! ;)

Finnmarksturen på lördag
gertaxel skrev:
> Tror aldrig jag sett så många fåniga hjälmar
> på en gång som på startbilderna.......Lycra är
> sexigt men aerodyanmisk hjälm............:C

det är roligt, tills man inser att det faktiskt gör skillnad. det är klar skillnad mellan hjälmar, sett till hur bra de drar in luft o kyler skallen.
jag hoppas du skojar :D

Finnmarksturen på lördag
Nu blöder mina ögon Harri..

Extra kul att FMT ställer ut lite halvnakna människor i skogen det pigggar ju alltid upp :)

Otroligt vad många som fortfarande kör med V-bromsar! Måste ju ligga årsarbetskrafter att hämta in på all tid för justering av belägg, vet regeringen om detta?

Finnmarksturen på lördag
Riktigt mycket bilder, men ingen på mej. Kan det bero på att jag va så långt efter? ;-) haha
Då var det ingen som fick nån bild på mej tillsammans med skogsvråt! ;-)

Finnmarksturen på lördag
Tycker "Pedalisten" är lite väl kritisk mot fmt...

> Numera har man ju även gjort broar, ex. halvägs
> till Sunnansjö när man kör över bäcken.
> Att köra ner i den och uppför den svåra
> stigningen strax efter var ju jätteskoj - varför
> förstöra det.

Att inte köra för att 4m2 vattenhinder utgått är ju synd, stigningen är väl kvar...

> Dessutom är det ju fram dit grus/träflis hela
> vägen, det finns ju inga hinder kvar längre.

När man kört någonstans runt 70km passerar man ett hygge där stigen var i princip bottenlös, fick gå ca. 200m, det kallar jag hinder!
Tror inte jag ser en enda bild i forumet med träflis...

> Sen när man gick ur långloppscupen försvann en
> stor del av alla utställare med sin
> försäljning,där man gick runt kvällen innan
> och insöp atmosfär

Handlarna kommer om folket kommer, men det får man nog ta som bonus, inte ett krav för att köra.

....

Finnmarksturen på lördag
Jag positiv till FMT i stort, om någon nu trodde nåt annat, men dalmasarna måste nog anpassa sig lite om man vill ha folk från övriga Sverige.

Att gå ur LLC var en stor miss! Nu tror jag det kan repareras om FMT finns med i cupen framöver. Tyvärr anser man t.ex. fortfarande att man behöver ett eget upplägg för startfållorna. Varför?

Kjells tur åkte jag 3 ggr. Vill minnas att det var långa, raka och tråkiga grusvägar bitvis. Det behöver inte vara så tekniskt, Mörksuggan är inte det. Bara man slipper dessa långtråkiga avsnitt.

En mer teknisk bana blir oftast desto jävligare vid blött väder. Det är bara första 100 som tycker det är kul, resten får ett helvete. Jag kom till det där hygget som 150:e ungefär. Det var inte så värst kul. Kan tänka mig att de som kom längre bak fick problem på fler ställen. Visst, det ska vara utmanande, men de finns få cyklister som gillar att släpa cykeln.

Tror också att det räcker med ett riktigt långt lopp i LLC. Bockstensturen förlängdes och många kanske tycker det räcker med ett lopp på 100 km i augusti?

En gemensam insats i marknadsföringen skulle väl inte heller skada. Egna erfarenheter och Happy är i princip det man har att gå efter. På Lida och i Rättvik fick jag reklamblad för nåt obetydligt Stockholmslopp på bilrutan. En bättre idé hade väl varit att göra reklam för kommande FMT och Bockstenturen.

Finnmarksturen på lördag
Jag ställer mig också lite frågande inför klagosången över stigarna på FMT. Jag tyckte överlag att stigpartierna höll god kvalité (bortsett från ett antal riktiga lerhål som säkert är helt ok om det inte regnat i flera dagar) samt att de var roliga att cykla på. Att bryta omkring i 2 km/h på revbenspjäll av rötter och stenar tycker jag faktiskt inte är särskilt kul, ens vid sidan av långlopp.

Om man som jag låg och puttrade nånstans mitt i motionärsfältet ser man också vilka problem väldigt många har när stigarna blir mer tekniska, så att lägga in ännu fler och ännu tekniskare stigpartier tror jag skulle vara att skjuta sig själv i foten.

De monotona grusvägspartierna tyckte jag hade sin charm de också även om jag till vardags undviker grusvägscykling så långt det bara går. Nej - att behålla banan, fortsätta att vara det längsta och backigaste långloppet men satsa på en tidsenlig marknadsföring och att göra arrangemanget ännu mer proffsigt tror jag är melodin.

Finnmarksturen på lördag
Per70 skrev:
> Jag kom till det där hygget som 150:e ungefär. Det
> var inte så värst kul. Kan tänka mig att de som
> kom längre bak fick problem på fler ställen.

Ettan eller om det nu var tvåan körde ned hela cykeln i det där lerhålet, tydligen så pass att bägge hjulen försvann ur synfält. :)

Tillbaka
Topp