Först och främst, tack för filmerna och den gigantiska mängden bilder! Vilka entusiaster. Jag fastnade på en film och en bild. Härligt att se hur alla kämpar och drömma sig tillbaka till stämningen.
Jag har inget att klaga på, nära till parkering, bra omklädningsmöjligheter, bra mat, bra kontroller, bra vägvisning... o.s.v. En eloge till arrangörerna. Allt bara funkar. Men hur står det till med FMT som arrangemang egentligen, tror forumet? Trenden är ju minst sagt vikande. Från lite drygt 2000 deltagare i huvudloppet till ca 650 (?) i år. Förra året ca 900. Avsevärt mindre antal motionärer än Rättvik och Lida. Varför?
Är FMT för långt? Är det dags att korta av?
Trots allt snack om grusvägsrace, är banan för tuff med alla kraftiga stigningar?
Ligger Ludvika för avsides?
Är marknadsföring bristfällig?
Tappade man mark genom att avstå LLC några (?) år?
Ska man nöja sig med 500-600 deltagare om bara avkastingen är tillfredsställande?
Eller vad är de som händer? Att förklara det med att det inte är ett riktigt mtb-lopp eller mindre mtb-intresse generellt sett håller inte, tycker jag. Se på ex Grenserittet, som är betydligt mer grusväg, 4000 deltagare. Får också en känsla att Lida och Rättvik är på rätt väg. Själv tycker jag loppet har ett flertal unika höjdpunkter men kan inte dölja att det känns aningen långtråkigt.
Åsikter?