Finnmarksturen utgår ur Långloppscupen!

Obra för kommunen, helt klart.

Undrar vad meningskiljaktigheterna bottnar i? Hur fållorna/klasserna ska indelas verkar ju minst sagt lite fånigt att bråka om.

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Obra för kommunen, helt klart.
>
> Undrar vad meningskiljaktigheterna bottnar i? Hur
> fållorna/klasserna ska indelas verkar ju minst
> sagt lite fånigt att bråka om.

är nog även en protest över att de inte längre är finalen på långloppscupen.

Baltazar skrev:
> är nog även en protest över att de inte längre är finalen på långloppscupen.

Tja, vad vet jag.

Hursom verkar det som att FMT vill låta både motion och elit seeda sig till ungefär samma fållor medan LL ska stycka in det än mer i H30, H40, H45 etc. med motionärerna längst bak.

JLarsson skrev:
> Sex fållor:

Du kunde väl ha skrivitihop så man blev lite sugen på Långlopp? ;)

> Är det så farligt?

Nä, det tycker jag inte. De kan ju avskaffa motionsklassen helt och låta alla köra efter ålder och seeding istället. FMT verkar vilja gå mot Gran Fondo och alla mot alla, att ha samma startavgift förra året var väl ett snedsteg mot det?

the_TnT skrev:
> Baltazar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > är nog även en protest över att de inte längre
> är finalen på långloppscupen.
>
> Tja, vad vet jag.
>
> Hursom verkar det som att FMT vill låta både
> motion och elit seeda sig till ungefär samma
> fållor medan LL ska stycka in det än mer i H30,
> H40, H45 etc. med motionärerna längst bak.

ja, är nog en kombinerat faktor av alla de där sakerna. Personligen är jag fortfarande frågande varför H30,H40 osv. ska finnas som särskilda klasser på långlopp. men det är som sagt min egen personliga åsikt.

jag tycker det är underbart med klassindelning.
Då hamnar man på rätt plats och stök, vurpur osv kan undvikas....

Eftersom jag kör elit så har jag sett alldeles förmånga som befinner sig på fel plats och riskerar andras välbefinnande/resultat.

...Så tycker jag iaf. Finns det något som är dåligt med klassindelning?

Klassindelning är inte alls bäst tror jag.
Bättre att seeda efter förmåga än ålder.
Det finns nog ett gäng H40 som är snabbare en vissa Dam E tex.

Å så vidare.

FMT gick ju emot strömmen redan ifjol då dom avskaffade motionsklass i sitt lopp.
Visst?

Öijer skrev:
> Bättre att seeda efter förmåga än ålder.

Aie.

De borde ha fållor i stil med;

1) Prispallsjakt
2) Under 5h
3) Under 6h
4) Under 7h
5) Jag ska bara ta det piano

Varför måste alla långlopp ha samma antal fållor. Det borde ju vara skillnad om man har 300-400 deltagare eller 1500-2000 deltagare. Jag har kör ett anatal motionslopp på MTB och tycker att det oftast räcker med en elitklass, en tävligsklass (där det borde vara seedning) och ett antal motionsklasser beroende på hur många startande man har. Jag brukar starta i motionsklassen, men vill inte ha en massa som knappt kan cykla fram för mig. På Mörksuggejakten och på LL brukar det finnas två motionsklasser, var av en är för de som inte har så bråttom och i den brukar det vara endast en handfull deltagare.
Nu har det med startled inte så stor betydelse, då det offtast är masterstart och där knappt någon förljer regeln att man inte ska köra om. Utan det brukar vara vild kubbning.

En sak till med fler klasser. Då blir det ju fler priser och man har möjlighet att tävla mot de i sin ålder, som det är på andra tävlingar. Om man sedan som h-D40 spöar någon i H-D30 blir då en bonus =)
Sen kanske de skulle haft med Seniorklassen som en mellan klass (mellan H-D klasser och H-D Elit klasser)

Det jag vet är iaf att de har ett liknande system i Norge, vilket har lite att göra med att det är fler deltagare i Långlopp där än här i Sverige....

Dan_dryer skrev:
> Det jag vet är iaf att de har ett liknande system
> i Norge, vilket har lite att göra med att det är
> fler deltagare i Långlopp där än här i Sverige....

Du tror inte det har någonting att göra med att norskarna är ett konditionsidrottstokigt folk medan svenskarna mer är lagsporttokigt?

Dan_dryer skrev:
> En sak till med fler klasser. Då blir det ju fler
> priser och man har möjlighet att tävla mot de i
> sin ålder, som det är på andra tävlingar. Om man
> sedan som h-D40 spöar någon i H-D30 blir då en
> bonus =)
> Sen kanske de skulle haft med Seniorklassen som en
> mellan klass (mellan H-D klasser och H-D Elit
> klasser)
>
> Det jag vet är iaf att de har ett liknande system
> i Norge, vilket har lite att göra med att det är
> fler deltagare i Långlopp där än här i Sverige....

+ att norrmännen ofta släpper ett par fållor i taget.

Grenserittet brukar ha runt 2.500 deltagare och de har ingen seedning. Man får efter eget förstånd välja fålla efter ungefärlig sluttid. Sedan Startar elit + fålla 1 gemensamt. Efter 10 minuter fålla 2+3. osv. Klassindelningen sker enbart i resultatlistorna.

Har inte kört loppet själv (ännu), men jag tror starten blir mindre hetsig på detta sätt och inte lika mycket köer när det blir trångt.

jag tycker det blir lite fel. folk är ju tokiga i placering, när man kanske borde kolla på tid. är ju rätt ofta man får höra "jag kom in på 30 plats", o sen visar det sig att det är motionsklassen o att man sammanlagt kom på 600:ade plats eller liknande. känns mer som ett försök att få mer som kan få pris. jag håller med Öijer, ättre att seeda då på hur snabbt man åker

komplexiteten i det hela ska inte underdrivas. hur är det tex för damerna som får draghjälp av starka herrar. de startsnabba damerna får en bra sjuss genom loppet medans de som kanske inte är lika startsnabba får köa med motionärer. är det tävling på lika villkor? kolla hur resultatlistorna ser ut. kolla sedan på LL där damerna startade annorlunda och kunde bilda en egen klunga. så mycklet mer spännande det blev.

skulle jag köra i H30 så skulle jag tycka det vara jättekul att tävla mot mina jämnåriga som jag normalt kör mot i samma klass på vanliga tävlingar. att alla ska jämföra sig mot eliten kanske inte är så kul.

masterstarter där motionärer tränger sig fram är ju inte roliga de heller.

det ska bli intressant att se hur det hela löser sig under säsongen. själv vet jag inget bra svar på starfållefrågor och seedning.

Masterstarten vid mörksuggan var ju rena katastrofen i mitt tycke. Maken till trängningar och omkörningar får man leta efter. Jag kan iofs förstå varför man vill fram, då det blir ordentliga köer vid första bästa rotpassage då alla ska av cykeln och gå...

JLarsson skrev:
> Masterstarten vid mörksuggan var ju rena
> katastrofen i mitt tycke. Maken till trängningar
> och omkörningar får man leta efter. Jag kan iofs
> förstå varför man vill fram, då det blir
> ordentliga köer vid första bästa rotpassage då
> alla ska av cykeln och gå...

Ja, den är verkligen helt sjuk. Jag är lika rädd varje gång...
Mest är det alla 45åriga gubbar som skall tränga sig fram till varje pris.
Att de sedan funkar som stoppklotsar i backen upp till vidablick verkar de inte bry sig om.

det är ju därför man ska seeda sig till rätt fålla från början. speciellt alla motionärer som egentligen borde köra i tävlingsklassen. släpp motionsfållan 5 min efter istället så blir det liten lucka.

micke s.. skrev:
> det är ju därför man ska seeda sig till rätt fålla
> från början. speciellt alla motionärer som
> egentligen borde köra i tävlingsklassen. släpp
> motionsfållan 5 min efter istället så blir det
> liten lucka.

Som Lida Loop. Det funkade faktiskt kalas.

jo.. men storfållan blev visst för stor. för oss framme vid repet var det en underbar start. som tionde man eller så på toppen av backen så var det ingen trängsel alls, men de bakom fick visst det trängre.

Arrangörerna av mörksuggan borde se till att reglerna följs eller ta bort regeln. Som det är nu är det bara löjligt!

Sedan tycker jag att man borde införa clydesdale-klass på samma sätt som man har i 24 hrs of adrenaline.

Varför inte införa en längdklass med? För varje klass så har man fyra längdindelningar 0-160 cm - 161-175 cm - 176-190 cm - över 190 cm. Då får man dessutom tävla mot folk som är lika långa.

Helt rätt, jag tycker det är för många klasser. 4 räcker, herr och dam, tävling o motion.

Glöm inte vikt Mattias. Alla i en klass måste nå en minimivikt, annars får man ett par blytackor att ta med runt banan.

Ma Vic skrev:
> Glöm inte vikt Mattias. Alla i en klass måste nå
> en minimivikt, annars får man ett par blytackor
> att ta med runt banan.

Now were talking=)

Man kan väl dela in folk i sina olika klasser i resultatlistan utan att dom behöver starta tillsammans?

Arrangörerna har ju alla personnummer.

Det här med damer är ju en sak i sig. Men nu är det som det är att damer och herrar kör gemensamt, och är man då sämre så får man sämre "hjälp", då får man väl se till att bli mer startsnabb. Även om det är grymt svårt kanske. Men det är inte ofta som damen som vinner är någon som inte har varit starkast.

Och vi ser väl inga sådana saker som i vasaloppet då hon hade sin tränare med sig som puttade henne framför sig.

Nä. Finnmarksturen har ett bra sätt med sina startfållor. Sedan kunde dom ju kanske dela upp klassvis efter resultatlistan..
FMT kanske också har lite storhetsvansinne och tror att det går lika bra utan cupstatus.
Men finnmarksturen är inte Vasaloppet.

Inför jaktstart, som på gamla goda femmilen på skidor, först då blir det någorlunda rättvist för alla. :-) Ärligt talat är det rätt tokigt att endast eliten har "fritt spår" under ett långlopp, när alla där bakom får köa pga trafikstockning. Men det är väl det man betalar för, gemenskapen i köandet är ju rätt happy det med...eller?

Synd också att FMT fick stryka på foten som LL-cuptävling, det var ju den som var basen för det hela kändes det som?

/Leo

Har alltid gillat FMT sätt med seedning av sama typ som tex Vasaloppet, man seedas efter det man presterat och inte efter ålder, kön eller klass.

För min egen del så får jag stå i fålla 3 i det nya långloppssystem och gillar det ganska bra, lär inte bli så så mycket trängsel där och jag får kriga med jämnstarka åkare.

Clydesdale klassen är viktbegränsad, så vi pratar om samma sak.
Ett fyrmannalag i clydesdaleklassen har en minimivikt för hela laget, samt en minimivikt per deltagare. Tror att det var 450 kilo som laget minst skall väga, och att varje deltagare skall väga minst 100 kilo (eller något sådant).

Förstår inte resonemanget med att damerna får "draghjälp" av herrarna. Dom tävlar ju inte i samma klass?

Står du som dam i ett tidigt led så kan dom lite beroende på hur det ser ut(banans karaktär) ligga på rulle på en starkare och snabbare åkare(herre) och skapa ett försprång till åkare i senare led som inte har tillgång till lika bra rullar och då kommer efter, på vissa av långloppen är bra rulle guld värd.

Körde LidaLoop förra året och på den ganska knixiga banan så spelar det mindre roll men på en banan med mycket grus och asfalt så spelar det in massor.

I den nya Långloppscupen så är det topp 10 damerna i första och resten i andra ledet, i gamla cypen så var dom utspridda i 3 led.

FY VAD TRÅKIGT!!! känns som luften går ur mig redan före säsongen börjar!! jag tillhör dom som i olika sammanhang förespråkat en klassuppdelad resultatlista... detta eftersom jag tillhör 30+ pojkarna... så långt allt frid o fröjd! MEN att ledningen inom långloppscupen även får för sig att klassindela starten...!!!! hårresande och häpnadsväckande dumt beslut! Jag skulle vara mycket intresserad av att någon ansvarig inom LL-cupen i detta forum redovisade vilka argument som ligget till grund! det kan då inte finnas några sportsliga sådana. Att genomföra förändrigar, inom ett område som redan nu kämpar för bättre ekonomi och fler deltagare, som medför osportsliga och orättvisa förutsättningar är för mig ofattbart. Självklart ska startfållor indelas efter prestation/förmåga, inte ålder! Uppmaning till Långloppscupens organisation: sammankalla till möte omgående och besluta, medans tid finns, att ändra startproceduren! eller självdö!

Varför inte maila dom dina åsikter till ll-cupens ledning (eller ännu hellre ringa) så kanske du får svar. Här lär du inte höra något.

Det är suveränt med seedningen i FMT, mest rättvis startgruppsindelning tycker jag.
Indelning i damer/herrar och tävling/motion är också bra.
Vet inte hur den nya indelningen kommer fungera, kanske blir bra ändå men det låter inte alls roligt.

Håller helt klart med Sixten! Finnmarksturens seedning är helt klart den bästa. Tycker det är starkt av finnmarksturen att våga gå mot strömmen och köra den linje som de tror på.

Tillbaka
Topp