Finnmarksturen

Finnmarksturen
Jag skrev precis följande i min blogg:

Nya Finnmarksturen. Riktigt rolig bana, väldigt väl avvägd med en bra blandning av stig och mer lättåkt terräng. Riktigt fina stigar och bitvis utmanande terräng, precis som det ska vara. Men samtidigt en brutalt jobbig tävling. Satan vad backar de hittat. Kolla banprofilen nedan. Backarna tog aldrig slut, varken i antal eller längd... Hade det inte varit för åskådarna så hade jag lagt mig ner i ett dike och grinat. Hoppas (eller?) att jag glömt backarna till nästa år, annars kommer jag inte tillbaka.

Finnmarksturen
Riktigt rolig och bitvis teknisk bana, trots tre punkor tog jag mig runt på 3:50. Banan kunde som knuppe så varit bättre skyltad på vissa ställen.

Finnmarksturen
3 punkor... stackare. Hade du så många slangar med dig eller körde du lagning?

Jag tror att en snyggare hemsida kan locka lite flera deltagare till FMT.

Senast ändrad:
Finnmarksturen
Riktigt bra bana måste jag säga. Snabba stigar, några riktigt tekniska speciellt när det var lite lerigt, och helt sjuka backar den sista halvan. Även om jag sörjer att banan kortades av var den nya en rejält positiv överraskning. Ser redan fram emot nästa år :)

Finnmarksturen
Fredreik skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror att en snyggare hemsida kan locka lite
> flera deltagare till FMT.

+1

Finnmarksturen
Grymt rolig bana. Det var nog en av de bästa banorna i Långloppscupen tycker jag. Utslagsgivande och mycket stigar för en gångs skull.
Fick dubbelpunka tidigt i loppet så någon plascering blev det inte men det gjorde inget när det var en sån rolig bana att köra och när vårat lag tog guld i damer och herrar elit genom Angelica
AngelicaCRT.JPG

och Lars.
LarsCRT.JPG

riktigt kul.

Finnmarksturen
Jag gillar också banan, perfekt blandning av alla typer av terräng, lagom för allt på ett långlopp.

Någon kommenterade att backarna på slutet kanske blev för mkt för motionärerna som ett sista minne och kanske avskräcker folk att komma tillbaka. Men så farligt tycker inte jag det var, det ska ju av en utmaning för eliten också och öppna upp för att starkare cyklister kan rycka ordentligt innan mållinjen.

Finnmarksturen
STIZZE skrev:
> Jag gillar också banan, perfekt blandning av alla
> typer av terräng, lagom för allt på ett
> långlopp.
>
> Någon kommenterade att backarna på slutet kanske
> blev för mkt för motionärerna som ett sista
> minne och kanske avskräcker folk att komma
> tillbaka. Men så farligt tycker inte jag det var,
> det ska ju av en utmaning för eliten också och
> öppna upp för att starkare cyklister kan rycka
> ordentligt innan mållinjen.

njaee... Det där är nog typiskt sånna backar som är svåra att avgöra i då de är för flacka och det går att ligga på hjul även om man är väldigt trött. Samma sak med en lång oteknisk utförskörning innan mål. Det blir mer ett avgörande där den som är trött släper av egen vilja snarare än att den som är stark kan köra ifrån.

Jobbigt terräng - visst, men utslagsgivande - nej. Jag hade gärna sett ett utmanande och längre kuperat stigparti under sista milen.

Finnmarksturen
Banan var roligare än jag trodde den skulle vara. Fast jag vet itne om jag tycker att backarna avr så extrema som folk säger.

Det fanns dock några utförs som var riktigt fina att släppa på i:)

Jag hade dock äran att bo hos en happyit som troligen bjöd på ett av ludvikas bästa boende.

Tummen upp till Tnt!

Finnmarksturen
Ville skrev:
> Banan var roligare än jag trodde den skulle vara.
> Fast jag vet itne om jag tycker att backarna avr
> så extrema som folk säger.
>
> Det fanns dock några utförs som var riktigt fina
> att släppa på i:)
>
>
>
> Jag hade dock äran att bo hos en happyit som
> troligen bjöd på ett av ludvikas bästa boende.
>
> Tummen upp till Tnt!

Ja, tummen upp! Riktigt mäktigt boende minst sagt.

Finnmarksturen
Jag tror det hade varit bättre om de bytt ordning på looparna (om det gått). Blev inte utdraget alls innan man gick in på första singletrackdelen. Hamnade man som jag lite längre ner i kön gick det väldigt väldigt sakta där. Däremot kändes det som andra varvet hade den typen av långa grusbackar som skulle behövas för att dra ut fältet.

Finnmarksturen
Kan skriva under på att den första halvan var riktigt rolig och jag hade väldigt kul i skogen på flera ställen men andra halva var ingen hit i mina ögon(i avsaknad av klätterben) en 3 mil lång orgie i grusväg och tunga grusbackar som aldrig tar slut får bara 2 gel av 5 möjliga.

Totalt så blir det ändå 4 gel av 5 möjlig, på smärt och trött skalan får den 5 piskrapp av 5 möjliga.

Nästa gång kör jag nog första loopen 2gg i stället :-)

Edit:

Kollade resultat listan nu och jag har tappat runt 5-10 minuter på sista loopen gentemot dom nästan alla jag varvade med, vadå trött och bitter?

Senast ändrad:
Finnmarksturen
Det här var min första Finnmarkstur så jag kan inte jämföra mot tidigare år men kan iaf säga att jag hade grymt kul och gillade banan. Som nybliven MTB-ägare med 25 mil i benen innan turen kände jag mig nöjd med mina 3.36.någonting utan punka eller annat trassel.

Jag kommer lätt åka nästa år (om inget speciellt hindrar) och siktar då på att vara bättre förbered!

Finnmarksturen
Efterlysning!!

Det stod två(?) tjejer(?) i den lilla byn direkt efter att man åkt av asfalten efter ca 60 km. De delade ut nån sorts förpackningar med kolasmakande gele. Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad det var för nåt. Själv gick jag från stendöd och krampande till pigg och rask så fort jag fått i mig den där magiska kollagelen. Effekten satt i under ca 8-10 minuter och efter det blev allt som vanligt igen. Nästa långlopp vill jag ha 5 såna där förpackningar i fickan.

Finnmarksturen
olli skrev:
> Efterlysning!!
>
> Det stod två(?) tjejer(?) i den lilla byn direkt
> efter att man åkt av asfalten efter ca 60 km. De
> delade ut nån sorts förpackningar med
> kolasmakande gele. Jag skulle väldigt gärna
> vilja veta vad det var för nåt. Själv gick jag
> från stendöd och krampande till pigg och rask
> så fort jag fått i mig den där magiska
> kollagelen. Effekten satt i under ca 8-10 minuter
> och efter det blev allt som vanligt igen. Nästa
> långlopp vill jag ha 5 såna där förpackningar
> i fickan.

Är ganska säker på att det var Dalblads-grejer som de generöst stod och bjöd på:

http://www.dalblads-nutrition.se/eshop/category34/article59.aspx

Finnmarksturen
danne skrev:
> olli skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Efterlysning!!
> > ...
>
> Är ganska säker på att det var Dalblads-grejer
> som de generöst stod och bjöd på:
>
> http://www.dalblads-nutrition.se/eshop/category34/
> article59.aspx

Tackar, precis den var det. Nu känner jag mig trygg i att det är färdigväggat framöver.
Snudd på att jag måste trycka in en tävling till i höst bara för att få uppleva ett lopp utan kramp sista timmen. :)

Finnmarksturen
Skelletor skrev:
> mankis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Banprofilen.
> >
> Vad har du för höjdmätare, kommer inte i
> närheten av din;
> http://ridewithgps.com/photos/snapshots/trip-histo
> gram-371286.jpg
>
> //Johan

Är från Polaren, Beror helt på hur man skalar den, skalar man ner din så är dom lika.

Från Garminen blir det så här i ungefär samma skala.

finnmarken.jpg

Tillbaka
Topp