Finns det bra landsvägscykling runt Göteborg?

stormfrog

Ny medlem
Hej!

Efter min första runda på racern på länge och första rundan i Göteborg kommer jag hem och kan säga att jag är inte imponerad. Verkligen inte imponerad. Letade upp en runda som lät som att det skulle vara en naturfin relativt lugn cykling från Göteborg och ner mot Särö i Kungsbacka. Det var den sämsta cykelturen i mitt liv.

Jag kommer från Norrland och har tidigare cyklat på landsvägarna runt Umeå mycket. Mina erfarenheter därifrån är helt olikt vad jag möttes av på den här turen.

För det första är asfalten helt obegripligt dålig. Det är i princip enbart vad jag kallar "damp asfalt", alltså grov knölig väg. Den är är full med frysskador, hål, pinsamt dåliga lagningar, och skräpig. Jag skulle kunna förvänta mig detta om jag cyklat i någon gammal sovjetstat. Men i Sverige där vi betalar fetmycket skatt för schyssta cykelvägar?! Det enda stället jag fick cykla på vanlig asfalt var på IKEAS parkering.

Cyklingen avbryts hela tiden av övergångsställ, trafik och det verkar inte finnas några sträckor alls där man bara kan lägga sig över styret och mata på några kilometer utan att behöva bromsa upp. Min cykling stördes också att ofta gå in genom villaområden där man måste ha fullt fokus på att inte köra ihjäl sig själv eller någon annan.

Jag tror jag har dragit i mig mer avgaser på den här rundan än jag gjort i hela mitt liv hittils. Känns skittrist och jag tappade helt lusten att fortsätta med landsvägscykling.

Inser att jag jämför med något helt annorlunda som kanske inte ens finns i södra Sverige. Men jag undrar ändå, är det såhär landsvägscykling ser ut i södra sverige? Jag gillar landsvägscykling för att få komma ut i naturen, frisk luft och bra motion. Gårdagens tur var mest psykiskt påfrestande och stressande. Finns det den typen av cykling jag letar efter runt omkring Göteborg? Hur långt bort måste man ta sig för att hitta naturskön landsväg, bra asfalt och som inte är så trafikerad?

Bortanför närförorterna dit folk bilpendlar. Öster om Mölnlycke, Lindome och Kungsbacka. Bra asfalt är dock sällsynt på hela rundor.

Joda. Det går att hitta bra lvg cykling i Göteborg. Tricket är att veta de bästa vägarna ut ur stan. Om man vet vad man gör kan man vara ute på bra landsväg på landet inom 20-30 minuter. Lägg upp rutten du körde så kan jag (och säkert fler) tala om var du körde "fel" och föreslå alternativ.

Och oavsett var man hamnar: Vill du hitta de bra vägarna måste du leta upp och ge dej ut och cykla med "the locals". Lika sant i Göteborg, Kuurne, Seattle och Wien

Det lilla jag cyklat minns jag som kanon, det var med "guidning". :)

http://www.gpsvisualizer.com/display/20170614023941-68066-map.html

gtet.JPG

Z1-CCEWoI6jOGEaILNh7RgNGF2LCejZ7b4YgqKZ63ddNPaQy9iUAw9OE7EHiS9jKx3i78f-5Y9AsbuD8H0BMkX9lqg7DVfuEt3ItoVuFRu8k7cNaFt237aLcD_k6lyWckvTPTUA_6zXEB8RhfrBBADga6AKZ3ci87SJy7PkHAgr_p-cnPz1tunuh00BujIfAj8e5sph6hwxI1K_DTmbguUVpoOnlWPhzTHPOzBRkZgQM_EajIt1DhwsaTmG2E30qNXEHTnaaK-lMqFBYNKaVhIEnIsQnN6C49OMsYy5xWZm17JLvT_icSNEhbzY4FMtO3dVejuQAdquooqPdQHyLauco_tfzL7wQsKRG8ABO0h_3f-T5s0CWausNXjZWdxp0CzNmenpmHRT8YGaFk5d6mpFnzqFJCJcvGMpFk4M4xd5j_heDeX24R2KAFTabiAAguYzxkBUw0BUFG1WpDM1OBgB6wGGfQHJjOcVhSEWI2DpVtQIogLOEjfFQdRG4GkHQqmjZ0vTqQihSg4miHPcBhRkFBvwQDW5gSEA-PvrSii5b2vs0go1V4fKSWe6Abt9RuvVc87UaetjdtJsiBqD_39FLkpYNRCrauMk69tzk2oCCBRsaYsG4bw=w1582-h1186-no

AUyXEc0F8JY4GnmlOIn0a_m2T9DkQ7ig_41egn_yXltu6AFMRT9ofOWSRoncQIpKom7mfs9L38nHIYEt7yqpGpMTKzg0ecYHJjhtQbkqgMhHixBaEt4sBp88YljeefJ-OsBcdPlMHUXnr-xzDDS47bdO-OARfohsKbqekQu9DjgF-qkAXwvn0WUalXe50ZfPY5mpm4q4V26eBIUEoVS-wy65zLLr_PHttiUsmYY-vmn3dVmdYbr96HJG95cFvzecgyhMG26nP61MHF5ohMNpAiLG-RC5Dq2sCR1MiPJOC08XSgTpOAlrUBDsHE37y9g2XojSUlndl3oTrvZQ2XzAhlAilQCdOSnkJbWp6-WHauOkhpOdGfsLFmwOnnfh2eyQpbWk3E1fRAmhqfq5TIHA6dv1gdMCI1_buEX6WiOH0qqfeC-bLWYZPK5px7oQT-5ll93-VTiIVsRpKUNeHLHCl_DGdMGuRYOQhDwqQYUHRNZkxs1rPXHR4prgjbMnDCSQMuRH5TmUOnG1Dpv5ul0kDcrtWpxWAqLOVWcKFxY1fOLs0o9LDYVlguNGEA_JsbTaFe1ojRIyD2RgFvsU2gsVOVM65E9EhMLgx3v2tOnVdLxtPKar0NWoOw=w1582-h1186-no

iOVRDTnxpQ1dbp7zDLSAJRODtqzANLKE3DV0ljnO18UReZBLeqPZcoAtKw8gom5e7Wx7B9tRj2atroUqDDOJbObG7W7UVb1FbirdA2vMAWsKcYapZesuZxWeBiGHLgv0CzAsr_JtDsnhj7mAVoeq_-YHysWhy33FEq7isEPbwlqCPCNM-0KqmRUmh8MXm0PaiDTWNG-MIDDDsKDGBVS4Gt49BKtV_Js6D2XOciFWdaxZWWxw9ccRFsQIo9X49itSE-qauRniRYbxvi218h0xRfUjYNexcM2d8GP0bBrt1rONw9nUFYvHFy_9SgFKweH3x5Pk7qAuqAGMSlyW4LuEExm2kAYumzbcElXnZAwOYc-V-Mvp6h-xXOAFClZUoHG-uXypuyI3TgtfZi5BrzdXeKAzqFVYggGjIPJAKrFAdVutQl7qjJEEr55wohdPfLqlHl-h9jKpTqgAJ5ZwtHfdJtI5QRlUrnbaYQoKx1yQyaQMsHPi_vTfe0aWsaVUYY30__bJpaJ6TyjkQKAl65_8R8CUNVMaC-BAW6nigrr58VmMVvPD1KKHN2Vn2-W5ghXdmWuudnU_0RBWCzZBgO7ttMTwcptnn6CDrkXMVBq95iuKDb0iz_6u0Q=w1582-h1186-no

P3bjFV5fLbnQI6ifkN0O8N0P53iYWjhxZ9BuZjoLFrgmPo0tTvWfAjWCHUYeFprY5aMU3rn-i4tw3MW0Xk6qbe7mjlxNTX_WP0gqzB6VMLguN2bILJRUbaIKh9J0I20SMFW2CErK7rwQif2bDFF5SXo1OyU89DSSTAovv59MBVla2pDXeYn0h0uPjSr-4t7RCz9MM3oEKIZXFaZx_krnFmSUnc4wAKobQ1orHSaFUCyIQoJb3Rr4Hsee-ePMKP-ev5yrlMBxuNLYR0W5H2CoX7rOKboB6wekqHBRxPCuxkXADBR8DwfnVEPlZuOLjAYoo1wB6Ns9-n0ZrCe3WA-u8WKojUSrCttigmcaRHZ2mHHoqjY30dRHRg8BObYLFtLwui-0LffXSul__-qxaop6YH18VCtOwwQ05D4rwC4vJyq8Apg-dSc2yE3aXIwcic4TIS_ZgZbeqogoq2lVkTUruMDHj3ZQKp5ArLtPMJpgbPEBa7ipnVRO4VzWKYLipm5CCpSqzjVbFBdO5behL9KRwOGd9efnABcYdAbGxa_8VhUMQnA70-GjONpH7oLk0E-8gM6QWUDIYX_9yQVew-hO7r2T5262KnDJbhQRjvdzx3sRh7g5alPBiw=w1582-h1186-no

9yfrqvRuWc4nQJ5XwzZY0pZqzFtX6xR33Kqcuk1X2IlWVtrBI9Ea4Y-2Yxkndi81qvO0lkJvT51mctIY5qDOkXjsACgf8pXbX4M7cRYvlJ0JIIn0Dt87pVeasfvBOactEixB-O0r8BfoUQO8NAahBWFi9uphqR8b9Jeu9i6zrbmZwjhQ38yD9uDL-OGGvt-WIAHab_rFRoaQbxHHjJ1hxQdBCrSHAPkg8SiZaeaGc-N5qV5J-G8XP17tV7UaKeFRLp06H98iVYVsel8frYt75tKKd3CsuC7XoTQgswxRyHdgU8x-epQmHWYI-j-fRi6ylWYVMug2EVfkV76ldewuTrOHeRLqORC3BeGEzQ_DMWpXiqkiOlGKJgt7kHv9IRTIpuFF8kq7m16-qziAkS6-Ke5bbiZxV3eHI6FWbA2OI1ZYkp568J83POPsCw_bjLC6Uo86jrNraAKynEqQ5CadTb57iUrNCQELE-5tj6PkkCeb-Mpg9QxUzprMxoMVD9_-S1EKMEDD1OrlsEZ0e2BL6szkXR-ARVd_hfrM2NKCIxPoUsMQsW6CQ30EIIo0-ILmCy51W2yIFp8KDrZSV9ca8sOurvsrHe4xFxzVVWqn6YNM3tvC-PlvKA=w1582-h1186-no

O4uwr07zmZUUuBGVBunFRP7TFh5aO4Sp8W4sdGx3WLL4VtfR4OowbGp-pM1MLETp1Ew5s6Gqriow2uaixxvgoFFiWN7S7HODoON8d5LUTCCYhmdrAGLmL9Z6lcw17EWdPZEKGinF6TYOrqJVvoWUzpvz4MZJCGl03D7bW_4DjFAzdIoG_CdcF1niMIsGNg8Ul49_OUsPgZZWmNep-r598OzlGr84BBcazOqJ2dF-S2NbshuHNerdz20HOvZWSxInIfx8JJbV97O7xoz_weyCURHRZSrWC8F_l4Q6cQnFxVSqBoQHIjxX-Kd-txM4xrvji1XAMN38UOlotWUDDzuIuafGatxFIH8LXiIYwLiyB_6bNaWkMtG2yKC5wBDX8KGDgKM_Wxwf_W_yHcfUQYc4S0oQvA7bngy84IvHCTefVHplD4JgFE0NWzTYtdPt-iSMIyRXb37VbXZdZPr1X-UQYH-rnpi07pg9959GhzDaICf7d7qfhCOFdfBM-QIEqEEMfe7fdxt52fH2n9H01P9WruMIGqj5KOC_BgEkS9YH4PhWSVxH7K7HZU7oR3-oRpaWTzXReW1MYxzNXJ5Jwi_4e43BPaFp_qyGN_3t8SsL1qrdr5Ag6pNlXg=w1582-h1186-no

Som vanligt regnar det på alla bilderna... ;)

Senast ändrad:
Vägarna ut från stan till sovstäderna utanför är ofta under all kritik, men sen finns det jättemycket fina vägar. Som sagt, hitta locals att cykla med. Både HCK och Lygnens Venner kör regelbundna rundor.

Frågan är väl snarare om det går hitta sämre väg än cykelleden till särö efter (edit: heter ju) lindås?
Ta gamla särövägen istället så kan du mata så länge det inte är rusningstrafik.

Senast ändrad:
Jag antar att det är som i Stockholm: det finns jättefina landsvägar i alla fyra väderstreck (nåja, kanske tre väderstreck i Göteborg dårå...) men man måste känna till dem och, inte minst, man måste lära sig vilka som är bra resp mindre bra transportsträckor ut till dessa pärlor. För ganska långa transportsträckor på cykelbanor blir ju lite oundvikligt i en större stad.

Haha den var bra. Är denna tråden årets skämt? Göteborg har grym lvgcykling. Men den kräver nån mils transport ut. Det är Sveriges andra stad vi pratar om.

Jag namedroppar lite. Eskilsby, Jonsered , bertshult, härskogen, härkeshult, Hindås, Bollebygd , edsås, ödenäs, hällesåker, den gamla banvallen til Sjövik,

Löjligt bra

Senast ändrad:
stormfrog sa:
För det första är asfalten helt obegripligt dålig. Det är i princip enbart vad jag kallar "damp asfalt", alltså grov knölig väg. Den är är full med frysskador, hål, pinsamt dåliga lagningar, och skräpig. Jag skulle kunna förvänta mig detta om jag cyklat i någon gammal sovjetstat. Men i Sverige där vi betalar fetmycket skatt för schyssta cykelvägar?! Det enda stället jag fick cykla på vanlig asfalt var på IKEAS parkering.

Sverige har väldigt mycket asfalterad vägsträcka per invånare. Hela Sverige skall ju leva och då måste det tydligen finnas asfaltsvägar precis överallt. Det blir dyrt, och man kan naturligtvis diskutera prioriteringen av skattemedel. Jag körde t.ex. väg 62 från Långflon vid norska gränsen ner till Karlstad för ngn månad sedan. De första 10 milen mötte jag typ en bil per mil, och jag startade från Långflon kl 15:30 en torsdag.

clnr sa:
https://goo.gl/maps/ZyytU3pKH7r
Du kan inte undvika cykelbanor mellan Västra Frölunda och Hovås.

Joda. Jag brukar allt som oftast ta vägen över Trollåsen (Kobbegårdsvägen - Gamla Särövägen). Lite trevlig klättring på väg ut istället för den trista Säröbanan. Pallar man med 500 meter grus så kan man till och med fortsätta rakt vid Askims kyrka för lite extra klättring för att sedan landa på Årekärrsvägen som leder till superfina Letsikavägen, allt öster om 158:an

Senast ändrad:
bombet: Fair enough. Tar den själv ibland (men kommer inte Frölundahållet då så det var väl därför jag inte tänkte på det alternativet). Men den vägen kan vara lite högre trafikerad ibland. Har dock inte testat grusbacken efter Askims Kyrka.

me.I.am: Här är en uppdaterad rutt med bombets ändringar (dock utan grusvägsbacke): https://goo.gl/maps/YZFgb8stQ832

Senast ändrad:
Skippa cykelbanorna, så kommer du att trivas bättre. Cykelbanorna är inte gjorda för att cykla på.

Det finns massvis fina vägar runt Göteborg.

Inte ens touringcyklisterna väljer cykelbanan när de far genom vårt land så varför skulle en träningscyklist göra det? De är, som geologen säger, "inte gjorda för att cykla på".

Jag vet inte vad för rutt du kört men istället för att vi ska skriva ned alla möjliga vägar så föreslår jag att du ger dig in på Strava och kikar på vad Göteborgscyklister kör runt på. Jag bor i södra delarna och att cykla ner mot Kungsbacka är en fröjd jämfört med att cykla upp mot till exempel Kungälv; bättre asfalt först och främst men även en betydligt lugnare trafikmiljö.

Förresten, din beskrivning av att köra ner mot Särö får mig att tro att du använt dig av Kattegattleden och kört cykelbanan mellan Kullavik och Särö, korrekt?

Härkeshultsvägen är uppgrävd och bestod idag av mjukt grus. Enligt boende ska den beläggas med någon slags asfaltsliknande grus som ska ligga i ett par år.
Jag inväntar svar från kommunen på vad som är planerat, men tänkte att denna tråd verkade rätt att släppa infon i.

Fick svar från vägföreningen, det verkar som att de boende jag pratade med var felinformerade ?
Så skriver de (torsdag 24/9 2020, åsyftas):
"Hej, om allt går bra så är maskinerna borta torsdag , sen grusväg 6 veckor. Sen asfalt"

Så här ser det ut nu, en sträcka på ca 4-5 km, så med rätt cykel är det kul cykling om man är förberedd på det ?
20200921_163555.jpg

Fick svar från vägföreningen, det verkar som att de boende jag pratade med var felinformerade ?
Så skriver de (torsdag 24/9 2020, åsyftas):
"Hej, om allt går bra så är maskinerna borta torsdag , sen grusväg 6 veckor. Sen asfalt"

Så här ser det ut nu, en sträcka på ca 4-5 km, så med rätt cykel är det kul cykling om man är förberedd på det ?
Visa bilaga 443673
Stort tack för info! Uppskattas enormt!

Efter en tur på förmiddagen kom jag hem med insikten om vart Göteborgs bästa (alltid retar det någon) asfalt kan hittas.
Svart som synden, slät som ett salsgolv, underbart böljande och bred!
Var hittar man då den här utopin? Jo, på vägen mellan Hällingsjö och Hjälm.
Någonstans innan Ubbhult blev vägen plötsligt kolsvart och helt tyst, och så fortsatte de i fler kilometrar än jag vågade hoppas på.

Väl värt en omväg i höstsolen om ni ska ut och cykla.

Sent svar MEN: Kungälv är fint om man cyklar Svankällevägen.
Inte ens touringcyklisterna väljer cykelbanan när de far genom vårt land så varför skulle en träningscyklist göra det? De är, som geologen säger, "inte gjorda för att cykla på".

Jag vet inte vad för rutt du kört men istället för att vi ska skriva ned alla möjliga vägar så föreslår jag att du ger dig in på Strava och kikar på vad Göteborgscyklister kör runt på. Jag bor i södra delarna och att cykla ner mot Kungsbacka är en fröjd jämfört med att cykla upp mot till exempel Kungälv; bättre asfalt först och främst men även en betydligt lugnare trafikmiljö.

Förresten, din beskrivning av att köra ner mot Särö får mig att tro att du använt dig av Kattegattleden och kört cykelbanan mellan Kullavik och Särö, korrekt?

Tillbaka
Topp