Finns det cykelkärror med tröghetsbroms?

NAnders

Aktiv medlem
Efter att ha varit med cykelkärra i drygt en vecka förstår jag varför hastighetsgränsen för bil med obromsat släp är 30 km/h. Som den ingenjör jag är är min följdtanke givetvis om det finns cykelkärror med tröghetsbroms, precis som på ett bilsläp? Inte för att jag tror att det skulle göra så stor skillnad, men eftersom det rent tekniskt borde gå så borde någon ha byggt en sådan.

Faaaast, nu får man ju köra i 80 med vissa obromsade bilsläp. Sen om det har någon betydelse är väl en annan sak..

Men borde hur som helst inte vara några svårigheter att bygga. Möjligtvis att få till känsligheten, så den funkar utan att märkas nämnvärt

Tröghetsbroms? Är det en sådan som aktiveras av påskjutande krafter?

Lite ot men jag har funderat på om man skulle kunna montera fälgbromsar på de stora hjulen på vår biltemavagn. Det vore bra när man kör inlines. Originalbromsen som går på noshjulet duger knappt som parkeringsbroms ens.

Det borde vara väldigt lätt att bygga skissade en kladd nyss och fick till en påskjutsbroms. Det bästa vore en hydraulisk broms då vajern måste dras på knasigt sätt =) Kan skissa lite mer och lägga upp en bild om du känner för det ;-)

Montera skivbroms och dra en hydraulisk ledning till vagnen, med nån typ av enkelt demonterbart reglage inkl. ledning på cykeln, för att kunna cykla utan vagn emellanåt.

Hatar att låta som en bakåtsträvare men tyckte det fungerade kanon utan extra bromsar de åren jag drog cykelvagn. Upptäckte i och för sig vikten av att om man bara hade ett barn så måste det sitta i mitten om man kör slalom i utförsbacke - annars går det upp på ett hjul och kan välta...

Jag tror det heter påskjutsbroms

Man skulle ju kunna konstruera något jätteenkelt som en tvärgående pinne som tar emot däcken när teleskop-dragarmen trycks ihop... ah.. jag tänkte nog skaffa en Bullit istället. :)

min tanke var bara sån här =)

Edit: Fjädern skall dock vara justerbar så man undviker att den bromsar i onödan =)

Bilagor

• skisset.png
    skisset.png
    2.3 KB · Besök: 23
Senast ändrad:
Gurra skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror det heter påskjutsbroms

Just det. Det är så vi alltid kallat det.

om man drar cykelvagnen uppför en brant backe så stöter ju vagnen fram och tillbaks, och kommer utlösa en dylik broms. Svårt att sia om kraften, men något man borde ta i beaktande.

Jag skulle tro att en extra handbroms skulle vara mer praktisk, går ju att använda den istället för cykelns egen. Chariot cx har trumbroms med löstagbart handtag, borde gå att förlänga vajern och hitta något lämpligt sätt att fästa handtaget på styret.

Tillbaka
Topp