Finns det snabba och breda 29" däck?

Kör Minion SS bak och Rekon fram på min HT, tyckte den rullade skitsnabbt - dock har jag provat på mest lätta stigar och typ Sigtuna XCO (stenmjöl) och lite på mina normala brötstigar där det var svårt att ligga i kurvorna men helt klart godkänt. Det är mest punkteringsskyddet som saknas då kanske men är nog en icke-fråga i detta sammanhang.

utmärkt diskning. jag har tycker mig bara ha läst om folk som tycker att ranger rullar dåligt förut. så det behövs lite bevis här. till och med wtb:s helt släta däck ska väl rulla dåligt enligt... eh, jag vet inte var jag fått det ifrån. men nånstans. källa internet.

Pictures or it didn't happen:

canvas.png

Här ser vi ju till och med bevis på att det inte ens existerar däck som heter WTB Ranger. Jag får helt enkelt slänga dem och köpa andra som finns.

Nej, tror att den existerar dock (och har hög rullmotstånd):

Jag har kört några rundor på Booster Pro 2.4 TR. Jag förväntade mig ungefär samma rull som Ray, Ralph och Rocket Ron. Spontant går det lite trögare än väntat. Blött sugande underlag kan i viss mån ha bidragit till upplevelsen.

De andra nämnda däcken har jag haft omvänd (helt ovetenskaplig) upplevelse av, de har rullat bättre än vad jag väntat mig.

Kan nämna att Pro TR blåste upp till 59mm (mätt på casing) på 30mm fälg, så stannar kanske på 60 efter ytterligare några rundor. Vägde 619 och 627.
Liten uppdatering; Booster Pro verkar påverkas mer av att det är lite småkyligt än andra däck jag kört senaste tiden. Schwalbe, Vittoria och Wolfpack har känts mjukare ute i förådet. Och då har det ändå varit runt 5 grader varmt. Nu när det är varmare så känns Booster klart mjukare, ganska stor skillnad att trycka ned nageln.

Däcken verkar verkligen lida av låg temp, nu däremot känns det riktigt bra. Både bättre rull och grepp. Fritt ur minnesbanken så är de lite bättre på blöta rötter och stenar och har lite bättre rull än kombon Wolpack Race/Cross, bara för att ta ett exempel. Skönt! Kändes lite segt att de inte riktigt levererade först. Nöjd alltså.

Liten uppdatering; Booster Pro verkar påverkas mer av att det är lite småkyligt än andra däck jag kört senaste tiden. Schwalbe, Vittoria och Wolfpack har känts mjukare ute i förådet. Och då har det ändå varit runt 5 grader varmt. Nu när det är varmare så känns Booster klart mjukare, ganska stor skillnad att trycka ned nageln.

Däcken verkar verkligen lida av låg temp, nu däremot känns det riktigt bra. Både bättre rull och grepp. Fritt ur minnesbanken så är de lite bättre på blöta rötter och stenar och har lite bättre rull än kombon Wolpack Race/Cross, bara för att ta ett exempel. Skönt! Kändes lite segt att de inte riktigt levererade först. Nöjd alltså.
intressant, jag körde bara mina booster pro i kallväder. ska prova dem igen nu nångång när det blivit varmare.

Jag kör mycket på Maxxis Rekon Race 2,35 som jag tycker funkar bra i lättare terräng(tänk långlopp). Den relativt stora luftkammaren gör att jag kan köra med lägre tryck utan problem. Rullar fint men greppet är ju såklart inte att jämföra med mer mönstrade däck. Tilläggas bör också att det relativt låga mönsterdjupet gör att de ganska snabbt blir slitna till en nivå som ger ännu sämre grepp.

Jag har rullat på mezcal 2,35 fram/bak och varit riktigt nöjd.
Testar för tillfället nya renegade s-works 2,35 bak och fast trak s-works 2,35 fram.
båda på i25 fälg.
första intryck av s-works däcken är riktigt bra, men har inte rullat så många mil ännu.
Hur funkar s-works däcken? Rullar bra? Grepp?

Hur funkar s-works däcken? Rullar bra? Grepp?
efter några månaders användning: dom rullar riktigt bra och känns lätta/rappa med bra grepp. men för min smak är dom lite för tunna i sidoväggarna för XCO tävling/träning, jag gillar låga tryck och då blir dom lite instabila när man sätter press på dom i kurvorna.
funkar dock riktigt bra på långlopp.

jag kör mest XCO och har nu gått över till Maxxis aspen 2,4 istället och tycker dom är bättre lämpade till detta.
men jag kommer antagligen att skifta till s-works däcken när det är dags för långlopp igen.

Kenda har ett nytt snabb-däck nu, Rush:
1661924885461.png

610 gram i 2.4" bredd för versionen utan extra sidoförstärkning (SCT).

Jag är mycket nöjd med mina Kenda Booster 2.4 som bakdäck och Karma 2 2.4 som framdäck, de överlevde Trans-Maurienne (5 dagars etapplopp) utan punkteringar eller några större slitage trots att både fram- och bakdäck är utan SCT. Jag tycker Booster 2.4 rullar jämförbart eller lite bättre än Maxxis Rekon Race 2.35 som jag hade tidigare men med bättre bromsgrepp. När man håller båda i handen känner man att Kenda-däcken är tunnare i sidoväggarna än Maxxis Exo, så förmodligen inte lika hållbara.

Vittoria Barzo påminner ju lite om RoRo i däckmönstret. Beskrivs som ett däck för teknisk XC. Finns i 29x2,35. Har ej provat men är sugen. Läst både ris och ros på happy, verkar vara vettigt däck.

Maxis ardent race 3c 29x2,35 har ett lite annat däckmönster men ligger också i samma segment (teknisk XC). Körde med det som framdäck i höstas o var nöjd.

Har wicked will 2.4” fram nu som kom m min nya hoj (traildäck, för trögrullat för mig som blandar stig och grusvägar). RoRo åker snart på trots att det är smalt. Gillar RoRo men det skulle gärna få vara lite bredare.
Det är alltid grönare på andra sidan staketet. Just wicked will har jag varit intresserad av som framdäck och racing ralph som bakdäck. Idag har jag barzo fram o bak. De är snabbrullade trots förhållandevis aggressivt mönster och har 120 tpi vilket jag gillar. Grymma i lera. Dock är de inte de bästa jag testat på blöta klippor/rötter men helt ok. Liiite för aggressiva för såna här torra somrar. Men mezcal finns ju som snabbare alternativ bak - har dock inte testat det

Det är väl delvis för att vi har ganska mycket nya stigar här som är rätt så mjuka, så man vill inte att däcket ska sjunka ner för mycket för då rullar det ju trögare. Men också för att kunna köra med mindre däckstryck på stökiga stigar med mycket rötter och sånt. Kör ganska så stökiga stigar som "rekreation", men så blir det ju en del mindre tävlingar också, å då vill man ju att däcket ska rulla på bra. Renegade 2.35 är kanske mitt första val just nu, åtminstone där bak.
efter några månaders användning: dom rullar riktigt bra och känns lätta/rappa med bra grepp. men för min smak är dom lite för tunna i sidoväggarna för XCO tävling/träning, jag gillar låga tryck och då blir dom lite instabila när man sätter press på dom i kurvorna.
funkar dock riktigt bra på långlopp.

jag kör mest XCO och har nu gått över till Maxxis aspen 2,4 istället och tycker dom är bättre lämpade till detta.
men jag kommer antagligen att skifta till s-works däcken när det är dags för långlopp igen.
Ni verkar ha erfarenhet av Specialized däck. Jag är nyfiken på vad ni skulle rekommendera för svenska långlopp, säg Bockstensturen nu i september. Jag väljer mellan både mönster, modell och gummi:
  • Fast trak eller Renegade
  • Control eller S-Works
  • T5 eller T7 (för Control)
  • 2.2 eller 2.35
Har fälgar med 29 mm. innermått och självklart slanglöst. Kör oftast kring 1.2 bar tryck, med idag Racing Ray Speedgrip 2.25, men är lite nyfiken på om det finns fördel med 2.35 för typisk långloppsterräng (XCM). Kan tillägga att jag är relativt lätt, <70 kg. och kör 100/100 mm. heldämpad XC-hoj.

Om man skulle gå på Control för lite mer punka-skydd, är T5 värdelöst så fort det blir lite blött, eller är det tvärtom T7 som blir för trögt i allt utom vattenpölar?

Ni verkar ha erfarenhet av Specialized däck. Jag är nyfiken på vad ni skulle rekommendera för svenska långlopp, säg Bockstensturen nu i september. Jag väljer mellan både mönster, modell och gummi:
  • Control eller S-Works
  • 2.2 eller 2.35
Har fälgar med 29 mm. innermått och självklart slanglöst. Kör oftast kring 1.2 bar tryck, med idag Racing Ray Speedgrip 2.25, men är lite nyfiken på om det finns fördel med 2.35 för typisk långloppsterräng (XCM). Kan tillägga att jag är relativt lätt, <70 kg. och kör 100/100 mm. heldämpad XC-hoj.

Om man skulle gå på Control för lite mer punka-skydd, är T5 värdelöst så fort det blir lite blött, eller är det tvärtom T7 som blir för trögt i allt utom vattenpölar?

Frågan om 2.2 eller 2.35 är OT. Svaret är såklart 2.35! Bredare däck ger mer grepp, om man kör dom med lite lägre tryck, och ger lite lägre rullmotstånd på stig.

Jag föredrar T7, men då föredrar jag grepp över lätt rull. Gissar att du vill har T5, kanske T7 fram. I https://happyride.se/forum/threads/downcountry-vs-trail.3691685/post-4346426 skriver Lilk:
Nu kör jag GC T5/ GC T5 och är överlag riktigt nöjd. Rullar betydligt bättre och evon är kul att trampa igen ! (Men såklart finns det säkert ännu snabbare däck, typ fast tran, rocket ron osv). Sjukt nog känns det nästan som stt jag ibland har bättre grepp på våta rötter med dessa än men (gamla) butcher som sitter på andra hojen. Vet inte om det är för att slaktarna jag har är äldre och torkat lite, om den äldre modellen är sämre, eller om jag helt enkelt förväntar mig mer grepp från dem, lägger mer vikt och därför tappt grepp oftare. Hursomhelst så känns GC ”full downcountry” på evon som en sjukt bra kompromiss.

• Control eller S-Works
  • 2.2 eller 2.35

För långlopp i torrt före hade jag valt sworks renegade fram/bak. Bockstensturen är risken stor att det blir lite kladdigare, då hade jag kört fast trak fram renegade bak. Fortfarande sworks casing.

2,35 före 2,2 alla dagar i veckan för min del iaf. Den extra komforten av större luftkammare spar energi tack vare bättre stötupptagning, men kostar inte märkbart rullmotstånd.

Verkar enna jobbigt med alla de där olika däckvalen. Jag får lite lätt sympatiångest för alla mountainbikers out there. Inget verkar riktigt bra.

Verkar enna jobbigt med alla de där olika däckvalen. Jag får lite lätt sympatiångest för alla mountainbikers out there. Inget verkar riktigt bra.

Det är precis tvärtom! Nuförtiden är MTB däck otroligt bra, framförallt jämfört med för 10 eller 20 år sedan.

Men på MTB är däck alltid en kompromiss mellan rull och grepp, medan man kan har både på lvg, om man betalar tillräckligt mycket.

Jag tycker att det är roligt att prova olika däck. De kan ändra körupplevelse. Men förstår att andra bra vill tar cykeln och köra på. Det finns mycket diskussion kring snabbaste däck, tur att jag inte bryr mig så mycket om rull.

Jag tycker att det är roligt att prova olika däck. De kan ändra körupplevelse. Men förstår att andra bra vill tar cykeln och köra på. Det finns mycket diskussion kring snabbaste däck, tur att jag inte bryr mig så mycket om rull.

Det är nog bara roligt om man har det gott ställt, tänker jag. Dyrt med däck.

ts: renegade control 2,35 fram och bak, kanske 2,2 om du kör däckilägg. nya renegade är greppigare än förra versionen. control är vad proffsen körde i cape epic. fast trak är typ ett traildäck nuförtiden.

när det gäller tycke och smak så är ju en ingrediens ofrånkomligen reklam. när en vara visas i reklam och på beundrade personers cyklar fylls varan med magi och det känns mysigt och varmt i magen att själv rulla på samma däck. nina björk har visat detta i lyckliga i alla sina dagar, det är inte bara rullet och greppet vi söker när vi köper däck, det är längtan efterlikna beundrade personer och känna syskonskap med andra personer som omger sig med samma varor. det är inte nödvändigtvis något dåligt, och varför är egentligen den mysiga varma känslan av syskonskap sämre än den mysiga varma upplevelse som lättrullade däck ger? nina björk vill här se en liten strimma hopp, vi är inte förlorade, vi söker fortfarande något äkta, nämligen gemenskap.

men problemet är att vi inte får det vi lovas i reklamen. vi får ingen relation till downhillproffsen bara för att vi rullar på deras däck, köpet blir en besvikelse. däremot gör snabba xc-däck oss till gladare cyklister som orkar mer, som orkar cykla längre turer med kamrater och kommer längre ut i naturen och upplever nya saker. de "förtroendeingivande" och "väldämpade" däcken blir i jämförelse ett litet fängelse, som bokstavligen bromsar våra cykelupplevelser. det lilla myset med tvättsvampen när vi smeker över de "köttiga" kantnabbarna är futtigt i jämförelse.

visst görs det reklam för snabba härliga xc-däck, men min känsla är att det är en megalavin av reklam för tunga tröga downhilldäck. grundinställningen för att hitta rätt däck tror jag därför är att misstro sitt begär och välja ett lite lättare, snabbare och härligare däck än ens reklamperverterade känsla föreslår.
Well put, det skriver jag absolut under på. Jag tror det finns en lockelse i att medvetet eller omedvetet tänka att "jag är minsann ingen nybörjarmes. Jag kör hardcore-mtb och behöver rejäla doningar".

När den här typen av val dyker upp kommer jag alltid att tänka på en broschyr om val av bordtennisrack som jag läste otaliga gånger i tioårsåldern. "Ett råd: överskatta inte dina offensiva egenskaper" stod det.

Tillbaka
Topp