Finns här något tekniskt geni?

Healons

Aktiv medlem
Hej

Lyckades att pajja gängorna i hålet där plastpluppen sitter som håller frambromsvajern på min Pike RCT3.

Nån som kan komma på nån fin fix? Funderade lite själv på att försöka få in kemisk metall i hålet sen borra med tunn borr och se om gängorna på skruven fäster.

Annars får det bli med buntband… men inte så snyggt.

Tryck in lite plastisk metall i hålet, skruva försiktigt in en inoljad skruv.
Vänta tills det har halvtorkat och gänga sedan ut skruven försiktigt. Oljan gör att skruven inte fastnar i den plastiska metallen.
Låt det torkat ordentligt. Klart.

Blir inte lika starkt som Helicoil, men det går på några minuter och blir tillräckligt starkt.

Värdelös konstruktion, du är inte ensam som haft det problemet. Vägrar man buntband så skulle jag gänga upp ett snäpp större hål för bättre hållbarhet. Eller Helicoil som föreslagits men ett större hål är billigare. =)

Menar du kemisk metall eller är plastisk metall något annat lite svagare? Lät som en bra nödlösning iaf för att slippa buntband

Tror jag testar det först. Gänga nytt hål går ju men vill ha kvar min snygga fina skruv ;-)

Får googla helicoil aldrig hört talas om

Tack ska ni ha!!!

Menar du kemisk metall eller är plastisk metall något annat lite svagare? Lät som en bra nödlösning iaf för att slippa buntband

Tror jag testar det först. Gänga nytt hål går ju men vill ha kvar min snygga fina skruv ;-)

Får googla helicoil aldrig hört talas om

Tack ska ni ha!!!
Kemisk metall. Jag skrev fel helt enkelt.
Vi tekniska genier är lite tankspridda!

Tillbaka
Topp