Finns riktigt hållbar cykelkedja nuförtiden?

-andreas-

Medlem
Min första tråd här, så får be om ursäkt om jag gör något fel.

När jag växte upp hade jag och min bror div enväxlade cyklar. Ingen av dem behövde bytas kugghjul eller kedja på.
Sedan fick jag en rejält begagnad 2x5 växlad bockstyre-cykel. Användes flitigt överallt, även i skogen. Behövde aldrig byta kedja, kassett eller drev.
Sedan köpte jag på gymnasiet (94) en mtb med Deore DX 3 X 7 växlar. Blev högst förvånad när jag behövde byta både kedja och kassett bak efter något år. Sedan mittendrev fram, kedja igen osv osv. Haft div MTB sedan dess och massa byten hela tiden, även om vissa gått mest landsväg.
Min teori är att 2x5 växlar var lagom överdimensionerat för att hålla typ hur länge som helst. 7 växlar, för att inte tala om nyare, ännu tunnare system, är precis lagom underdimensionerat för att de ska få sälja nya hela tiden.
Gillar inte detta varken för ekonomin, miljön, eller att behöva skruva i onödan hela tiden.
Så, finns något system idag som är lagom överdimensionerat för att hålla? Och med hålla menar jag inte 200-400 mil, utan bra mycket längre än så. Helst som passar att sätta direkt på en mountainbike, men kan också tänka mig att modda lite för att passa.

Tror dom kallas singlespeed, kan du ha hur grova grejor som helst ;)
Jasså, finns de i olika grovlekar? Fast helst vill jag ha ”lagom” överdimensionerad, vilket för mig skulle innebära att det faktiskt blir några växlar. Typ helst 3x5, 3x6 eller nått i ok stål-kvalitet. Blir så jobbigt i skogen med bara en växel. Körde väl i och för sig i skogen ibland som barn också med enväxlad, men klivet upp till 2x5 var ju betydande.

Blir tunnare klenare ju fler växlar o drev, lite förenklat sagt

Har en 2*6 som jag bytte kedja på efter 40 år då den hade slitits 0,7%. Så de håller inte för evigt de heller.

Har en 2*6 som jag bytte kedja på efter 40 år då den hade slitits 0,7%. Så de håller inte för evigt de heller.
40 år kan jag leva med :) Tack för info! Din erfarenhet stärker min tes.
Frågan är om nya kedjan kommer hålla lika länge? Finns även ny kassett och nya drev för 2x6 att köpa i ok kvalitet? Gissar att de inte funkar på MTB direkt i så fall, men går kanske att få till. Finns väl möjligen 3x6 för MTB fortfarande, men de tidigare var väl av sämsta möjliga kvalitet? Finns några ok?

Tvärtemot vad man kanske tror så är det de nyare tunna kedjorna för 11/12-delat som har bäst hållbarhet vid tester. Utvecklingen har gått framåt även där.

Välj ett kedjesmörjmedel som inte drar till sig smuts och blir som slippasta inuti. Alla mina kedjor är vaxade och som en bonus blir det inga "chain tattoos" på vaderna heller.

Så 2x5 skall det vara alltså. Det du vill åt är väl egentligen själva bredden på kedjan, och då borde du kunna gå upp till 6-delat bak om jag läser sheldon brown rätt. Låter som ett kul projekt att bygga en MTB med 5/6-delat bak.

Om man börjar med kedjan man vill ha, och hittar matchande växel och reglage, då kanske man kan ta säg en 8-delad kassett och bygga om till en 5 eller 6 delad kassett mha spacers?

För länge sen, sent 00-tal, var det en tråd på happy om nån som byggde en "växlad singlespeed". På ett singlespeed-nav hade man fått in 3 växlar (tror jag) på nåt sätt, och hittat nån bakväxel som lirade med det.

Senast ändrad:
En navväxlad cykel med rem kanske.
Då blir navet den svaga länken (som ska servas oftare än vart 40:e år). Men rem är coolt. Köpte en remdriven cykel i år som jag tänkte nöta på en del. Inget joxande med underhåll (och man kan säkert lära sig serva internväxlade nav också) och läänge mellan rembytena.

Tvärtemot vad man kanske tror så är det de nyare tunna kedjorna för 11/12-delat som har bäst hållbarhet vid tester. Utvecklingen har gått framåt även där.

Tänkte länka samma artikel. Gammal myt helt enkelt att äldre grejjer skulle hålla bättre. Inte konstigt att TS inte behövde byta kedja på cykeln han hade när han var sju och tryckte kanske 25W liksom.

Tänkte länka samma artikel. Gammal myt helt enkelt att äldre grejjer skulle hålla bättre. Inte konstigt att TS inte behövde byta kedja på cykeln han hade när han var sju och tryckte kanske 25W liksom.
Nja... min 2x5 cykel från 80-talet gick över 1000 mil på en kedja och jag var snabbare dä än nu trots mycket bättre prylar.... att påstå att det är en myt är att skarva sanningen rejält....

Nja... min 2x5 cykel från 80-talet gick över 1000 mil på en kedja och jag var snabbare dä än nu trots mycket bättre prylar.... att påstå att det är en myt är att skarva sanningen rejält....
Mycket möjligt att det är att ta i lite att säga att det är en myt, så det kan jag ta tillbaka. Förhåller mig ändå skeptisk till påståendena. All info som finns verkar vara anekdoter. Säger inte att du är en senil gubbe eller så, men 30 år är länge och detaljer kanske ändras i minnet. Vill se faktiska objektiva tester innan jag ändrar på mig.

Min gamla Centurion Super LeMans (2x5 eller 2x6) behövde jag allt byta både kedja och kassett på då och då. Till slut gick det inte att hitta kassetter längre och jag började leta ny cykel. Lilla framklingan vände jag bakfram för att få ut några mil till ur den.

Min 'nya' cykel (Focus Mares, 2x10) är inne på sin tolfte säsong nu. Den har vinterdäck så den får utstå mycket sämre väglag men jag kompenserar med flitigare rengöring av drivlinan så livslängden på kedja å så är likartad.

/Martin

40 år kan jag leva med :) Tack för info! Din erfarenhet stärker min tes.
Frågan är om nya kedjan kommer hålla lika länge? Finns även ny kassett och nya drev för 2x6 att köpa i ok kvalitet? Gissar att de inte funkar på MTB direkt i så fall, men går kanske att få till. Finns väl möjligen 3x6 för MTB fortfarande, men de tidigare var väl av sämsta möjliga kvalitet? Finns några ok?
Det finns definitivt ingen kassett att köpa till min eftersom det är uniglide. Jag måste vara lite försiktig... det blir minst navbyte om kassetten blir för sliten.

du kan ju alltid renovera dreven. instruks finns i en tråd nära dig. ingen större konst få dreven eller kassetten att överleva en 5-8 kedjor.

när det gäller enväxlade standardkedjor upplever jag att det blev en övergång till mjukost för typ tio år sedan, även på märkeskedjor. fick tips av en gammeldags lbs-kille att pröva elcykelkedja från kmc.

kostade en trehundring, men det var det värt. för den håller mycket bättre.

sitter samma lbs på ett restlager av sachs/sram bakdrev är även dessa värda ett köööp. bästa härdningen.

Senast ändrad:
Jag kör på Schrödingers kedja jag, om någon inte mäter att den är sliten så kan den ju inte vara det. Har funkat i 8 år hittills!
IMG_1689.jpg

du kan ju alltid renovera dreven. instruks finns i en tråd nära dig. ingen större konst få dreven eller kassetten att överleva en 5-8 kedjor.

när det gäller enväxlade standardkedjor upplever jag att det blev en övergång till mjukost för typ tio år sedan, även på märkeskedjor. fick tips av en gammeldags lbs-kille att pröva elcykelkedja från kmc.

kostade en trehundring, men det var det värt. för den håller mycket bättre.

sitter samma lbs på ett restlager av sachs/sram bakdrev är även dessa värda ett köööp. bästa härdningen.
Håller med, har provat att renovera ett par slitna drev och det har blivit väldigt bra och de två kassetterna snurrar fortfarande.
Det är ju inte underhållsfritt, men ger bra ekonomi (kr/km) och känns alltid bra att kunna ta hand om mina grejjer. ??

Tillbaka
Topp