Finns stigdäck med både bra grepp och rull?

• Trådstartare Trådstartare hbn
  • Start datum Start datum

hbn

Aktiv medlem
Förstår att frågan är som "hur långt är ett snöre". Tilltänkt underlag är hård stig, bitvis med inslag av sprängsten eller grus. En del branta uppförs, en del tighta switchbacks.
Har testat två olika på 29" hjulen 30 mm invändig bredd:

-Vee Flow Snap/Flow WCE 2.35". Grymt grepp, känns skottsäkra! I dammtorra uppförsbackar går ingen kraft till spillo. Men så fort det blir platt och hårt märks hur tungt de rullar, och transportsträckor är en plåga. =Bra grepp, dåligt rull.
-Schwalbe Racing Ralph/Ray 2.2". Snabbrullade! Men känns veka när underlaget är stenigt. Lätt att få framhjulssläpp vid grus på hårt underlag. Och när det är riktigt brant uppför så spinner hjulet betydligt lättare. =Bra rull, dåligt grepp.

Medveten om att dessa däck är två extremer. Men vad är mellantinget? Maxxis Rekon? Aggressor? Nobby Nic?

Ja det finns däck mellan de två extremerna..

Hans Dampf. DHF fram och något lite snällare bak t ex Aggressor eller Recon. Michelin Wild AM. Bontrager XR4. Är de jag kommer på på rak arm i någon sorts kategori för lagom stigdäck.

Forekaster tror jag ligger nånstans på samma trappsteg som Nobby Nic. Ingen annan input än att jag tyckte NN hade ok grepp för normal stigcykling. Är det sketchy kan det vara skönt med mer grepp fram eller tvärtom kan man sätta nåt lättare bak

NN är lite ömtåligare, men det beror ju på om sprängstenen är sådan att den riskerar att skära upp sidorna på däcken eller inte om det är ett problem.

Kör Racing Ralph/Ray 2.25 på xc ht hojen rullar bra som sagt.
Även NobbyN fram o bak 2.60 på Jeffsyn .Rullar ochså bra, lite bättre grepp kanske men är ju bredare ochså.
Åker mest enklare stig just nu

Om man vill begränsa kostnaden och utgår ifrån lätta hjul så kan man tänka sig att köpa ett NN eller Forekaster och testa fram. Beroende på hur det då känns man behålla, flytta bak + kralligare fram (tex MM) eller köpa ett till likadant.

Vittoria barzo tycker jag funkar bra! Kör 27.5 x 2.6 både fram o bak. Rekon bak rekommenderar jag inte i stenig terräng. Gav upp efter tre hål mitt i mönstret.

Vittoria barzo tycker jag funkar bra! Kör 27.5 x 2.6 både fram o bak. Rekon bak rekommenderar jag inte i stenig terräng. Gav upp efter tre hål mitt i mönstret.

Jag har kört Vittoria de senaste åren.
Mezcal har varit min favorit, men körde Barzo på bikepacking-hojen ett tag (läs: tills de slets ut - 350 mil) när jag inte kunde få tag på Mezcals och var nöjd med dom också. Skulle tro att Mezcal rullar aningen bättre och min erfarenhet är att de har riktigt bra grepp i en massa olika terräng.

Continental trailking tycker jag funkar med bra grepp och rull

En kompis skickade nyligen den här länken till mig och det verkar som att Continental vinner över Vittoria i deras test.
www.bicyclerollingresistance.com

Jag har kört Vittoria de senaste åren.
Mezcal har varit min favorit, men körde Barzo på bikepacking-hojen ett tag (läs: tills de slets ut - 350 mil) när jag inte kunde få tag på Mezcals och var nöjd med dom också. Skulle tro att Mezcal rullar aningen bättre och min erfarenhet är att de har riktigt bra grepp i en massa olika terräng.

En kompis skickade nyligen den här länken till mig och det verkar som att Continental vinner över Vittoria i deras test.
www.bicyclerollingresistance.com
Att testa just mtb-däck på stålrulle är ganska trubbigt. Mer dämpning i casing ger dessutom mer motstånd där men kan beroende på terräng och om man kan ha något lägre tryck göra att det faktiskt blir lättare att cykla jämfört med att studsa runt.

Men som jämförelse hur de är på slät stig, ja absolut går det att jämföra så.

Specializeds däck med Grid-casing rullar mycket bra i förhållande till greppet (som är bra i de fall mönstret inte är för fisigt). Enda nackdelen är att de är lite odämpade, men det blir svårt att undvika om bra rull har hög prio.

Att testa just mtb-däck på stålrulle är ganska trubbigt. Mer dämpning i casing ger dessutom mer motstånd där men kan beroende på terräng och om man kan ha något lägre tryck göra att det faktiskt blir lättare att cykla jämfört med att studsa runt.

Men som jämförelse hur de är på slät stig, ja absolut går det att jämföra så.

Precis av den anledningen skrev jag "deras test", och inte "det sista ordet är sagt, Continental vinner, alla kategorier". ?

Om vi pratar stigcykling så tycker jag att tunga/grova däck dödar cykelglädjen.

För mig så ger Rekon/Nobby nic/Forekaster i 2,6 och med lågt däcktryck både grepp så det räcker och bra rull på torra sommarstigar.

Jag är inte på samma spår.
Jag kör med Forekaster 2.6 fram och Rekon 2.4 bak.
Hyggligt rull, hyggligt grepp - bra kompromiss!

Kör helst mullig skogsstigar med lite rötter och sten men terrängen runt omkring mig bjuder väldigt sällan på rena klippor så där har jag ingen erfarenhet.

Förra sommaren körde jag Rekon fram och Ikon bak men blev aldrig kompis med Rekon 2.4 som framdäck. Tyckte det mest studsade runt och gav inget förtroende i nerförsbackarna.
Forekaster 2.6 gav mig mer tillit att framdäcket skulle stanna där jag satte det.

Jag har xr4 team issue (står på däcket) de rullar fan bra och är bra grepp. En bra dag pressar man om landsvägscyklar på asfalt. Kör trek fuel ex 8, cykeln gör ju en del också. Tänk på att låsa dämparna när du pendlar, ger extrem extrakraft framåt

Jag har xr4 team issue (står på däcket) de rullar fan bra och är bra grepp. En bra dag pressar man om landsvägscyklar på asfalt. Kör trek fuel ex 8, cykeln gör ju en del också. Tänk på att låsa dämparna när du pendlar, ger extrem extrakraft framåt
Ja om man har ett svampigt länkage gör låsningen mycket.

Kör Nobby Nic + Rocket Ron (blå 2.35") som stigsetup nu på turer då jag vill ha bättre rull än vad endurodäcken (MM soft) ger. Tillräckligt bra rull, och oväntat bra grepp även om man ibland känner att bakdäcket glider runt mer.

Mina har den nya tekniken som gör att det inte ska dämpa vid cykling, (vet ej vad det kallas) men så fort jag låser så börjar jag rulla bra mycket bättre.

Fniss ? Jag skulle inte vara nöjd med teknik som inte dämpar vid cykling.

Har själv lockout på mina cyklar som kan göra dämparna stumma, vilket jag tycker bra vid spurt och ståcykling uppför. men rullar bättre vetefan om det gör.

Vill man slippa tunga däck är undvika plus ett bra sätt annars

Din rekommendation om DHF (3C, EXO förmodar jag) väger in på 870g 27,5x2,3.
Forekaster 2.6 3C, EXO väger 785g i 27,5".

Hållbarhetsmässigt och casingmässigt så är naturligtvis DHF ett rejälare däck.
Men om jag förstod dig rätt så dissade du plusdäck för viktens skull, vilket är fel i detta fallet.
Om man anser att 2.6 är att betrakta som +-däck vill säga.

Tackar för många intressanta svar. Rekon/Forecaster verkar vara poppis. Jag har nyss klickat hem Maxxis Rekon 3C/EXO/TR Maxx Terra 29x2.4 (härligt långa namn Maxxis har...)

Men om jag förstod dig rätt så dissade du plusdäck för viktens skull, vilket är fel i detta fallet.
Men det är ju inte rimligt att jämföra helt olika typer av däck i det fallet. Jämför istället med Forekaster 27,5x2,35" som väger 690 gram.

Forekaster i 2.35 rullar bra men släpper greppet på ett oberäknelig sätt jämfört med DHF i 2.3. Samma tryck i båda.
Det må va min egen påhittad teori men dobbarna på Forekaster är för små och viker sig

Jag tänkte jag skulle prova något lättare än NN och kör Rocket Rons 29x2.25 på min HT.
Kör slanglöst och Addix Speedgrip blandningen då det skulle vara "mest" grepp av varianterna.
Greppet är sådär i ärlighetens namn och de släpper snabbt/oväntat men de rullar lätt :)

@Makten svarade åt mig. Menade givetvis jämförbara däck.

2,6 är för brett för att vara stabilt och lätt samtidigt. För brett för min smak. Sen om det faktiskt är plus vettetusan.

Finns ju många parametrar som påverkar hur däcket upplevs. Rekon 2,6 på 35 mm fälg med insert tycker jag är helt ok.

DHF tycker jag däremot är segt på torr sommarstig.

Men each to their own. Det går ju inte att objektivt peka på det optimala däcket utan det är förstås en smaksak.

Grejen med att gå upp till 2.6" eller ännu grövre 2.8/3.0" är ju att man ofta inte behöver samma köttiga mönster som ett 2.3/2.4" för att uppnå likvärdigt grepp, givet samma gummiblandning. Således mer lättrullat på vissa underlag samtidigt som greppet bibehålls. Eller är jag ute på djup lera med min killgissning nu? :unsure:?

Grejen med att gå upp till 2.6" eller ännu grövre 2.8/3.0" är ju att man ofta inte behöver samma köttiga mönster som ett 2.3/2.4" för att uppnå likvärdigt grepp, givet samma gummiblandning. Således mer lättrullat på vissa underlag samtidigt som greppet bibehålls. Eller är jag ute på djup lera med min killgissning nu? :unsure:?
Du har nog helt rätt avseende mönstret. Min reservation handlar om casingens stabilitet givet en viss total vikt. För ett större däck behövs rimligtvis ett tjockare casing för att totalt nå samma stabilitet. Plus större yta casing. Summa mer vikt, eller mindre stabilt.

Jag är iofs en konservativ jävel som tycker ca 2,4 är sweetspot.

Följdfråga:
Vad är steget ner från DHF? Eftersom DHF är sjukt poppis men kanske upplevs tungt/svår-rullat.

Jag skulle kunna skriva ett jättelångt inlägg om jakten på optimum grepp/rull - men svaret är Bontrager XR4 Team Issue 2,4. Lätt, rullar snabbt och greppar förutsägbart (mer än hans dampf, marginellt mindre än Magic Mary trailstar/addix soft trots väsentligt bättre rull).

Senast ändrad:
Jag skulle kunna skriva ett jättelångt inlägg om jakten på optimum grepp/rull - men svaret är Bontrager XR4 Team Issue 2,4. Lätt, rullar snabbt och greppar förutsägbart (mer än hans dampf, marginellt mindre än Magic Mary trailstar/addix soft trots väsentligt bättre till).
Det långa inlägget hade varit intressant att läsa

Tycker kantgreppet är betydligt bättre på MM (2.35") än XR4 (2.4"), men gillar XR4 också. XR4 upplever jag dessutom har en betydligt rundare profil än MM. Läser också gärna Westmans utläggning.

Tycker kantgreppet är betydligt bättre på MM (2.35") än XR4 (2.4"), men gillar XR4 också. XR4 upplever jag dessutom har en betydligt rundare profil än MM. Läser också gärna Westmans utläggning.
Ja att XR4 inte skulle ha lika bra kantgrepp som MM känns ju givet. Men jag uppfattade det som att Westman menade att det är förutsägbart snarare än maxxat.

Tackar för många intressanta svar. Rekon/Forecaster verkar vara poppis. Jag har nyss klickat hem Maxxis Rekon 3C/EXO/TR Maxx Terra 29x2.4 (härligt långa namn Maxxis har...)
Mail från TCM. Tydligen fel lagersaldo så inget köp blev gjort. Tillbaka på ruta två.
Rekon 2.6:or fanns hemma. Men är osäker på om det blir för brett. Alternativt får jag leta upp nån som säljer XR4 Team Issue 2.4:or:unsure:

Mail från TCM. Tydligen fel lagersaldo så inget köp blev gjort. Tillbaka på ruta två.
Rekon 2.6:or fanns hemma. Men är osäker på om det blir för brett. Alternativt får jag leta upp nån som säljer XR4 Team Issue 2.4:or:unsure:
Passa dig lite med 2,6:or från Maxxis. De har väldigt varierande vikt per modell och behöver inte alls ha i närheten av liknande egenskaper som mindre varianter av samma däckmodell. Köpte själv ett DHF 2,6 EXO+ att ha fram på min helstela och även om det är stabilt och bra så är det mindre väldämpat än DHF 2,3 EXO och DHR 2,4 EXO.
Man tullar alltså på saker och ting för att få upp volymen utan att det blir aptungt. Rullet är dock riktigt bra, så det man förlorar i ena änden vinner man i andra, så att säga. Jag har dock lite svårt att se den tänkta målgruppen för just detta däck. Det är för tungt för nån som vill cykla lugnt och stilla med lågt tryck, och för studsigt för den som vill cykla för allt vad tygen håller. Det är lite ingenmansland och liksom en del andra har jag landat i att 2,3-2,4" är "perfekt" för stigcykling, åtminstone på heldämpat. Den helstela hojen är ju ett extremt undantag och där funkar DHF 2,6 ändå rätt bra.

Edit: Nu är det Rekon du kikar på, men jag menar alltså att det kan vara liknande skillnad där mellan 2,4 och 2,6. Jag gillar 2,4:an (bak) men har inte provat 2,6.

Edit 2: Om du cyklar förhållandevis lugnt så rullar Nobby Nic 2,6 helt galet bra. Men de blir studsboll när man börjar höja trycket lite för att kunna cykla aggressivt.

håller med i detta, men skulle säga att gummiblandningen är betydligt viktigare än mönstret, så länge det finns ett visst mönster. t ex greppar thunder burt helt ok till och med vintertid, trots närmast avsaknad av mönster.

därför är det mindre intressant när folk pratar om 'grepp'.

grepp för mig är ett däck som inte sviker som en hal tvål i kritiska lägen, våta hällar och rötter. på torrt skogsunderlag funkar det allra mesta, både i mönsterväg och billiga gummiblandningar. eller gamla torr däck. kör hårt.

på rullgrus är det bra med viss accentuering av kantdobbar, på asfalt är det bra om dessa inte viker sig. sedan är man hemma.

tycker jag.

Har kört dessa däck längre tider de senaste åren:
Maxxis Minion DHF/DHRII, Agressor 3C/Exo/TR/DD, Hans Dampf I Pacestar/Trailstar/Addix Blå/Orange, Magic Mary Trailstar/Pacestar/Soft/Snakeskin/Supergravity, Rock Razor Trailstar/Supergravity, Butcher Control/SX/Grid, XR4 TI. Alla typiskt 2,35-2.5.

Skulle ranka rullet på XR4 bäst av dessa.
Luftvolymen är något mindre än HD och jämförbar med Aggressor 2.4 (jag kör numera 2.5 WT bak).
Profilen är rund som på HD I/II, passar bra om man gillar rundare profil och mycket nedlägg.
Greppet är extremt förutsägbart även i väta på rötter.

Grepp på DHF i torrt resp MM i vad som helst är i absoluta termer högre än XR4 men de rullar betydligt sämre och väger mer och minskningen i grepp är betydligt mindre än minskningen på de andra parametrarna. DHF är också mindre allround och har sämre lerrens. Så jag ser XR4 som ett allroundmönster som greppar på allt a la Magic Mary, men lättare och rullar bättre. Enda anledningen att inte köpa det tycker jag är om man inte kommer överens med rund profil.

Så överlag håller jag XR4 som optimum på grepp/rull. Dessutom är det lättast av alla dessa däck. Har köpt fler och fler och snart sitter det fram på alla våra cyklar.

Kör MM fram och Aggressor bak för liftåka. XR4 fram och HD bak för stigcykling.

Ja att XR4 inte skulle ha lika bra kantgrepp som MM känns ju givet. Men jag uppfattade det som att Westman menade att det är förutsägbart snarare än maxxat.
Mm, exakt. Men rullet är flera steg bättre samtidigt som kantgreppet är förutsägbart och tillräckligt. Rund profil som stöttar nedläggning.

Har kört dessa däck längre tider de senaste åren:
Maxxis Minion DHF/DHRII, Agressor 3C/Exo/TR/DD, Hans Dampf I Pacestar/Trailstar/Addix Blå/Orange, Magic Mary Trailstar/Pacestar/Soft/Snakeskin/Supergravity, Rock Razor Trailstar/Supergravity, Butcher Control/SX/Grid, XR4 TI. Alla typiskt 2,35-2.5.

Skulle ranka rullet på XR4 bäst av dessa.
Luftvolymen är något mindre än HD och jämförbar med Aggressor 2.4 (jag kör numera 2.5 WT bak).
Profilen är rund som på HD I/II, passar bra om man gillar rundare profil och mycket nedlägg.
Greppet är extremt förutsägbart även i väta på rötter.

Grepp på DHF i torrt resp MM i vad som helst är i absoluta termer högre än XR4 men de rullar betydligt sämre och väger mer och minskningen i grepp är betydligt mindre än minskningen på de andra parametrarna. DHF är också mindre allround och har sämre lerrens. Så jag ser XR4 som ett allroundmönster som greppar på allt a la Magic Mary, men lättare och rullar bättre. Enda anledningen att inte köpa det tycker jag är om man inte kommer överens med rund profil.

Så överlag håller jag XR4 som optimum på grepp/rull. Dessutom är det lättast av alla dessa däck. Har köpt fler och fler och snart sitter det fram på alla våra cyklar.

Kör MM fram och Aggressor bak för liftåka. XR4 fram och HD bak för stigcykling.

Mm, exakt. Men rullet är flera steg bättre samtidigt som kantgreppet är förutsägbart och tillräckligt. Rund profil som stöttar nedläggning.
Var köper du XR4 TI? Jag hittar bara i UK men hade föredragit i Sverige och med gratis frakt

hd bak, mm fram. Rullar förvånansvärt bra och har super grepp fram, bra grepp bak. Rätt prio i min bok, man får kompromissa mer bak, det mesta av rullmotståndet kommer där.

Tillbaka
Topp