First case of "allemansrätt hinder" for me

Grejen är att du får passera även en gårdsplan om det inte finns nåt rimligt alternativ. Alltså du får uppehålla dig i hemfridszonen om det bara är för att komma förbi den. Men du ska förstås inte stanna och fika.
Det beror på tycker jag, är det en väg som fortsätter på andra sidan är det en sak, då går vägen genom gården, men om vägen slutar vid husen och det sen är en gångstig in i skogen är det nog tveksamt om det inte är en större skyltad stig.

Det beror på tycker jag, är det en väg som fortsätter på andra sidan är det en sak, då går vägen genom gården, men om vägen slutar vid husen och det sen är en gångstig in i skogen är det nog tveksamt om det inte är en större skyltad stig.
Kan vara gränsfall, ja. Jag vet några ställen där det finns en stig eller traktorväg som mynnar ut eller börjar vid en gårdsplan, och i de fall jag vill cykla där så kikar jag så det inte är folk på gården innan jag passerar. Eller så stannar jag och frågar om det är okej att jag passerar för att komma till stigen.
Man får försöka känna av lite liksom. Att cykla långsamt eller gå av och leda hojen är en bra idé, så det syns att man vill visa hänsyn.

De borde förtydliga att det enbart gäller motorfordon.
Fast det där är en officiellt förekommande skylt och det står att allemansrätten upphör. Alltså gäller det (om den används lagligt) även fotgängare och cyklister. Kan tänkas att den är vettig att sätta upp i just såna fall som du sen nämner, där det inte framgår på annat sätt att vägen faktiskt inte leder förbi gården utan bara fram dit, och att de som bor där vill vara ifred. Vilket de har rätt till.

Edit: Här är ett lokalt ställe där jag inte känner att det är OK att passera. Förut kunde man det, men de nya ägarna har verkligen gjort det till en uppenbart privat tomt där de inte vill ha folk. Detta suger nåt enormt eftersom enda alternativet är en 80-landsväg i flera kilometer.
Men, dessa människor har satt upp skyltar med "PRIVAT OMRÅDE" flera hundra meter från gården. Det är inte på nåt sätt okej och jag kommer anmäla det till länsstyrelsen. Skylt precis vid gården är en helt annan grej.

Vägen fortsätter alltså bort till vänster även om det inte syns så bra på bilden.

Screenshot 2025-09-27 at 18.29.02.webp

Fast det där är en officiellt förekommande skylt och det står att allemansrätten upphör. Alltså gäller det (om den används lagligt) även fotgängare och cyklister. Kan tänkas att den är vettig att sätta upp i just såna fall som du sen nämner, där det inte framgår på annat sätt att vägen faktiskt inte leder förbi gården utan bara fram dit, och att de som bor där vill vara ifred. Vilket de har rätt till.

Edit: Här är ett lokalt ställe där jag inte känner att det är OK att passera. Förut kunde man det, men de nya ägarna har verkligen gjort det till en uppenbart privat tomt där de inte vill ha folk. Detta suger nåt enormt eftersom enda alternativet är en 80-landsväg i flera kilometer.
Men, dessa människor har satt upp skyltar med "PRIVAT OMRÅDE" flera hundra meter från gården. Det är inte på nåt sätt okej och jag kommer anmäla det till länsstyrelsen. Skylt precis vid gården är en helt annan grej.

Vägen fortsätter alltså bort till vänster även om det inte syns så bra på bilden.

Visa bilaga 796040
Privat område betyder ju bara att det är privatägd mark så en sådan skylt har inget med allemansrätten att göra och ganska meningslös egentligen.

Bara från flygfotot tycker jag det verkar vara ett gränsfall och beror på hur fortsättningen av vägen till vänster ser ut. Nära bostadshusen men det är som en väg.

Senast ändrad:
Privat område betyder ju bara att det är privatägd mark så en sådan skylt har inget med allemansrätten att göra och ganska meningslös egentligen.

Bara från flygfotot tycker jag det verkar vara ett gränsfall och beror på hur fortsättningen av vägen till vänster ser ut. Nära bostadshusen men det är som en väg.
Det var den gamla landsvägen en gång i tiden, men eftersom den inte längre används på västra sidan (ens av de som bor där) så är den ganska igenvuxen. Och det finns som sagt 80-väg som alternativ (med galningar som kör om utan marginal och/eller vid möte).
Bodde jag själv där så skulle jag antagligen sätta upp en lite snällare skylt precis där gårdsplanen börjar, typ: "Detta är en privat tomt, men det går bra att passera diskret enstaka gånger". Så man inte uppmuntras att ta den vägen varenda dag eller så, för det kan ju vara lite störande faktiskt.

Såhär såg det ut på 60-talet och det mest tragiska är att de gjort badplatsen nere i botten av bild otillgänglig trots att den och dess tillfartsväg faktiskt ligger utanför deras mark. Helt igenvuxen numera för att ingen vågar gå dit. 🤬

Screenshot 2025-09-27 at 18.47.43.webp

Det var den gamla landsvägen en gång i tiden, men eftersom den inte längre används på västra sidan (ens av de som bor där) så är den ganska igenvuxen. Och det finns som sagt 80-väg som alternativ (med galningar som kör om utan marginal och/eller vid möte).
Bodde jag själv där så skulle jag antagligen sätta upp en lite snällare skylt precis där gårdsplanen börjar, typ: "Detta är en privat tomt, men det går bra att passera diskret enstaka gånger". Så man inte uppmuntras att ta den vägen varenda dag eller så, för det kan ju vara lite störande faktiskt.

Såhär såg det ut på 60-talet och det mest tragiska är att de gjort badplatsen nere i botten av bild otillgänglig trots att den och dess tillfartsväg faktiskt ligger utanför deras mark. Helt igenvuxen numera för att ingen vågar gå dit. 🤬

Visa bilaga 796043
Ser dyrt ut med egen strand så kan tänka mig att det är den typen av nya ägare som sätter upp privatskyltar. Själv skulle jag skämmas för att göra det om inte var direkt problem med nedskräpning och stölder och så.

I det här fallet är det inte självklart vad som gäller tycker jag, att bara passera med cykel eller till fots längs gamla vägen borde vara ok. Gräver de upp vägen och gör gräsmatta är det en annan sak men nu är det ju fortfarande en väg.

Senast ändrad:
Ser dyrt ut med egen strand så kan tänka mig att det är den typen av nya ägare som sätter upp privatskyltar. Själv skulle jag skämmas för att göra det om inte var direkt problem med nedskräpning och stölder och så.
Jo, det verkar onekligen som att ju rikare man är, desto mer ego är man. Är väl därför man är rik kanske?
Å andra sidan förstår jag att många inte har nån som helst tilltro till andra människor längre efter årtionden av politik som gjort allt för att man inte ska kunna lita på nån, nånsin. Har man då massa dyra pinaler så är man givetvis extra avog mot folk på gården som man inte bjudit dit. Suck.

Sen tror jag också att många helt enkelt inte har en aning om hur allemansrätten fungerar. Får man inte lära sig om den i skolan längre så lär det vara ganska kört på sikt.

Det här att hävda att allemansrätten är upphävd pga "arbetsområde" runt ladgårdsbyggnader har vi på ett ställe i Åkersberga också. Trots att arbetet tycks extremt adhoc. Kommer man undan med det? Borde inte det istället ställa krav på arbetsplatsåtgärder, om det nu är så att arbetsplatsen ställer sådana krav att allemansrätten inte kan gälla? Tänker på tex inhägnader och annat?

Fast har man köpt en fastighet med en väg genom får man ta med i beräkningen att folk passerar förbi, det har de rätt till och så länge de bara gör det ser jag inget problem om det inte är en väldans massa.

Det här att hävda att allemansrätten är upphävd pga "arbetsområde" runt ladgårdsbyggnader har vi på ett ställe i Åkersberga också. Trots att arbetet tycks extremt adhoc. Kommer man undan med det? Borde inte det istället ställa krav på arbetsplatsåtgärder, om det nu är så att arbetsplatsen ställer sådana krav att allemansrätten inte kan gälla? Tänker på tex inhägnader och annat?
Tror du menar tomtmark? Det behövs inget staket, men det kan väl vara lämpligt med någon form av avgränsningen så det blir tydligt vad som är tomt om många rör sig i området.

Det ser ut som vägen fortsätter men förstår att det är störigt. Om den nu är ett område med mycket folk- som de inte ens äger - så dra om vägjäveln

Tror du menar tomtmark? Det behövs inget staket, men det kan väl vara lämpligt med någon form av avgränsningen så det blir tydligt vad som är tomt om många rör sig i området.
Jag kan tänka att det är jävligt störigt med cyklister om man håller på att ta in hö eller whatever. Utan att veta vad lagen säger tycker jag nog det är ett arbetsområde eller vad det stod på skylten.

Fast har man köpt en fastighet med en väg genom får man ta med i beräkningen att folk passerar förbi, det har de rätt till och så länge de bara gör det ser jag inget problem om det inte är en väldans massa.
Gäller inte även strandskyddet om det är nära en sjö?
Vi hade ett liknande fall här i trakten, där ett holländskt par köpte en gård och fick för sig att stänga av vägen ner till stranden. Jag har för mig att de fick fel i den frågan.

Gäller inte även strandskyddet om det är nära en sjö?
Vi hade ett liknande fall här i trakten, där ett holländskt par köpte en gård och fick för sig att stänga av vägen ner till stranden. Jag har för mig att de fick fel i den frågan.
Vet inte riktigt vad som gäller vid strandskydd och hur tillsynen regleras, i vår kommun bestämde kommunen i alla fall att gräset inte fick klippas närmast stranden för att folk då inte skulle våga gå där.

Nä. Tomtmark är det uppenbart inte och förr gick det vidare en traktorväg men den har man nu grävt bort för att markera att här ska minsann ingen passera. Man har väl lärt sig av Greven hur man ska bete sig.

Vägen går bredvid tomtmarken. Det är staket runt bostadshuset och gräsmattan som tydligt visar vad som är att betrakta som tomtmark. Vägen fortsätter genom "gårdsplan" mellan två ladgårdsbyggnader och vidare till några andra boningshus längre in.

Det centrala här är alltså att fastighetsägaren använder "arbetsområde" som argument för att allemansrätten är upphävd. Antagligen just för att det i klassisk mening är en nobrainer att denna typ av vägval (som sparar in ett par km på sträckan) bör ingå i allemansrätten.

Screenshot_20250927_202415_Maps.webp

Nä. Tomtmark är det uppenbart inte och förr gick det vidare en traktorväg men den har man nu grävt bort för att markera att här ska minsann ingen passera. Man har väl lärt sig av Greven hur man ska bete sig.

Vägen går bredvid tomtmarken. Det är staket runt bostadshuset och gräsmattan som tydligt visar vad som är att betrakta som tomtmark. Vägen fortsätter genom "gårdsplan" mellan två ladgårdsbyggnader och vidare till några andra boningshus längre in.

Det centrala här är alltså att fastighetsägaren använder "arbetsområde" som argument för att allemansrätten är upphävd. Antagligen just för att det i klassisk mening är en nobrainer att denna typ av vägval (som sparar in ett par km på sträckan) bör ingå i allemansrätten.

Visa bilaga 796058
Fast även området kring ekonomihusen är tomtmark, det behöver inte vara ett bostadshus för att det skall vara tomt. Om jag förstod dig rätt?

Fast även området kring ekonomihusen är tomtmark, det behöver inte vara ett bostadshus för att det skall vara tomt. Om jag förstod dig rätt?
Spelar ingen roll, de använder själva arbetsplats som argument och har lyckats förankra detta hos kommunen också (jag har kollat med kommunen). Misstänker nån form av uppgörelse så att kommunen fått anlägga det nya bostadsområdet söder om fastigheten och man vill väl undvika massa "trafik" den vägen. Men ändå.

Är tomtmark som begrepp ens relevant när vi pratar allemansrätt?

Från Naturvårdsverket:
Du får röra dig fritt nästan överallt. Men inom hemfridszonen, alltså området närmast en bostad, har den som bor där rätt att vara ifred.
Du gör allemansrätt när du håller avstånd till hus. Hemfridszonen är området närmast runt ett bostads- och fritidshus. Där har den boende rätt till ett privat område och att få vara ostörd. Inom hemfridszonen bestämmer fastighetsägaren eller hyresgästen över marken, så du får inte vara där utan att fråga denne om lov. Allemansrätten gäller därför inte inom hemfridszonen.

Spelar ingen roll, de använder själva arbetsplats som argument och har lyckats förankra detta hos kommunen också (jag har kollat med kommunen). Misstänker nån form av uppgörelse så att kommunen fått anlägga det nya bostadsområdet söder om fastigheten och man vill väl undvika massa "trafik" den vägen. Men ändå.
Arbetsmiljölagstiftningen innehåller en del bestämmelser som möjliggör t.ex. stängsling vid byggarbetsplatser. Men det förutsätter nog att man gör en anmälan för att det ska vara ok o.s.v. Det går inte att stänga av vad som helst och på vilka grunder som helst. Se på Återställ våtmarker som får uppehålla sig på torvtäkter mitt bland maskiner och annat med stöd av allemansrätten.

Sen tror jag också att många helt enkelt inte har en aning om hur allemansrätten fungerar. Får man inte lära sig om den i skolan längre så lär det vara ganska kört på sikt.

Jag vet inte om många vet eller inte men jag tror inte att det spelar nån roll vid personer som sätter ogiltiga skylt på deras tomt. Weldion skrev nyligen t.ex. hur nån har sätt skyltar med cykel förbud på hans fastighet och någon annans.

Min son lärde sig allemansrätten på grundskolan och just förra veckan igen på medelstadiet.

Det är möjligen ett argument för att lagen är fucked up.
Emtb och löst folk som springer runt och jiddrar kommet att döda allemansrätten.

Det är möjligen ett argument för att lagen är fucked up.
Emtb och löst folk som springer runt och jiddrar kommet att döda allemansrätten.

Jag ser färre Emtb i skogen än för några år sen, så jag är, som tur, inte lägre så rädd för det.

De flesta som jag ser utanför stigarna är svampvandrare och folk med hund.

Senast ändrad:
Är tomtmark som begrepp ens relevant när vi pratar allemansrätt?
Nja. Tomt eller tomtmark definieras i plan- och bygglagen. Fastighet i jordabalken. Allemansrätten är väl i stort sett okodiferad (omnämns tydligen i regeringsformen och i miljöbalken, det hade jag glömt), men det är ju hemfridszonen som precis som du säger är relevant i allemansrättssammanhang. Däremot används tomt som begrepp i 12 kap. 4 § brottsbalken även om man uppenbart syftar på hemfridszon, och det blir ju en begränsning av allemansrätten.

Det bästa för en lekman är nog att titta på Naturvårdsverkets webbplats (t.ex. https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/) och försöka komma ihåg att allt inte alltid betyder vad man tror.

Bertil Bengtsson är vår största auktoritet vad gäller allemansrätten, så den här publikationen är nog bra: https://www.naturvardsverket.se/publikationer/8900/978-91-620-8902-3/

Edit: Har läst på lite och även Bertil Bengtsson använder tomt som begrepp halvt synonymt med hemfridszon, tycker jag.

Senast ändrad:
Jag ser färre Emtb i skogen än för några år sen, så jag är, som tur, inte lägre så rädd för det.

De flesta som jag ser utanför stigarna är svampvandrare och folk med hund.
Jag ser t.o.m el cross nu men jag tror det beror på kallhygge och en lokal moralisk kollaps

Jag ser t.o.m el cross nu men jag tror det beror på kallhygge och en lokal moralisk kollaps

Elcross fanns för några år sen då och då i Hellasgården (eller el-enduro eller nånt för motorpurister). Helt otroligt i ett populärt naturreservat där de kör sönder stigarna och spänger. Men det verkar har hänt något för att jag inte har sett spår på sistone.

1759003960161.webp

Här är väl det mest konkreta tipset från Bertil Bengtsson: ring polisen nästa gång. Vore ju en skräll om dom dök upp.
1759004416471.webp

Den arga markägaren kan ju också ansöka om vitesförbud gentemot enskilda gravelcyklister. Inte heller det rimligaste jag läst.

Senast ändrad:
Mja, man kan ju bestämma att vägen inte existerar längre när man äger fastigheten. Kollar man på kartan på stället ifråga så går ingen väg genom fastigheten. Och oavsett så är detta solklart "hemfridszon". Frågan är väl om det är vettigt att passera eller inte. Tveksamt, men det är jävligt störande att alternativet suger så förbannat.

Screenshot 2025-09-27 at 22.40.53.webp

Mja, man kan ju bestämma att vägen inte existerar längre när man äger fastigheten. Kollar man på kartan på stället ifråga så går ingen väg genom fastigheten. Och oavsett så är detta solklart "hemfridszon". Frågan är väl om det är vettigt att passera eller inte. Tveksamt, men det är jävligt störande att alternativet suger så förbannat.

Visa bilaga 796080
Du har säkert rätt men hur kommer du fram till att man inkräktar på deras hemfridszon? Jag tycker det beror på om vägen är kvar eller om området för vägen tydligt har ändrat karaktär till gårdsplan eller något liknande, kartan indikerar ju det men den har ingen direkt rättslig verkan. I princip alla vägar har hus som ligger nära vägen, även enskilda vägar.

Senast ändrad:
När det är jakt på hösten och då främst älg, så cyklar jag i områden där det inte jagas av ren självbevarelsedrift eller åtminstone försöker. Har hamnat mitt i några ggr och en gång kom jag någon minut efter man fällt en älg på samma grusväg så den låg bredvid vägen i diket.

Allemansrätten är inte exakt definierad, så det kommer alltid att finnas specialfall att bråka om. Någon sur gubbe som bor där och påstår att man inte får passera. Eller någon offensiv och bråkig cyklist som vill cykla genom en gård.

Du har säkert rätt men hur kommer du fram till att man inkräktar på deras hemfridszon? Jag tycker det beror på om vägen är kvar eller om området för vägen tydligt har ändrat karaktär till gårdsplan eller något liknande, kartan indikerar ju det men den har ingen direkt rättslig verkan. I princip alla vägar har hus som ligger nära vägen, även enskilda vägar.
Kommer man norrifrån är det ganska uppenbart. En grusad gårdplan med lite blomrabatter och grejer. Tror det är en öppen grind också. Från andra hållet kommer man inte eftersom vägen numera är mer ett igenvuxet traktorspår, och flera hundra meter från fastigheten står den olagliga skylten med "privat område". Kan förstå att de syftar på tomten, men det borde åtminstone stå "privat område längre fram" istället. Man får nämligen förstås följa vägen fram till fastigheten och gå ner till vattnet, om det ens är möjligt längre. Edit: Båda vägar har skyltar med motorfordonstrafik förbjuden där själva vägen börjar, så det är bara eventuella tveksamheter för gående och cyklister vid själva fastigheten.

I detta fall finns dessutom alternativ. Det är lite längre, men går förmodligen snabbare med cykel. Själv undviker jag landsvägar här omkring som pesten på grund av alla sjuka jävlar bakom ratten, så jag cyklar helt enkelt inte åt det hållet längre.

Tillbaka
Topp