Fisåkning?

Prästbol

Aktiv medlem
Fisåkning?
Jag är ny på racer och har bl a genom sunt förnuft och detta eminenta forum lärt mig att gå ned i bocken i nedförsbackar och motvind. Det gör att jag ligger där 10-15 procent av tiden en normalrunda.

Jag har rört mig en hel del senaste veckorna och kollat hur alla cyklister jag sett höll i styret. Inte en enda höll i bocken av minst 30 jag mött. 0 procent!

För lågt styre, ond rygg, eller har man inte bråttom? Eller en ren tillfällighet?

Fisåkning?
I klunga eller teknisk körning (typ gp eller spurter eller nerför där det svänger en del) är bocken ovärderlig. För åkning på egen hand på svenska vägar funkar hoodsen bra, fast jag tycker det är skönt att varva mellan hoods och bock.

Fisåkning?
För lågt styre i förhållande till rygg gissar jag på. Poängen med bockstyre är ju att kunna ha bra uppsikt och kontroll på hoodsen och bra aerodynamik i bocken. Annars kan man ju lika gärna köra låga bullhorns eller liknande.

Jag ligger i bocken så mycket jag orkar utom när jag vill ha extra bra kontroll och uppsikt. Har 11,5cm drop till hoodsen och ytterligare 14 till bocken. Chimpansfaktor på nästan exakt 1.

Tillbaka
Topp