Fit and forget-skivbroms

grondahl

Aktiv medlem
Fit and forget-skivbroms
Efter att nu ha luftat min frambroms för femte gången på 3 dar och återigen konstaterat att den fortfarande är sjukt svampig så blir man aningen lack. Efter att ha prövat med Hayes instruktion, Plumses metod (se Heyes-tråden) så börjar jag nu bli djävligt less. Strålande väder och bara strul med bromshelvetet.

Vilka bromsar har bäst rykte för att bara vara "fit and forget"? Eller är det nedgradering till BB7 som gäller?

Erik G

Ny medlem
Fit and forget-skivbroms
Har Shimano Deore (525) på cykeln som jag använder dagligen både i brant utförsbacke och i skogen. Har aldrig gjort annat än bytt klossar och fyllt på olja 1-2 ggr per år. Brukar massera kolvarna om jag av nån anledning plockar bort hjulet. Har snart haft cykeln i 3 år.

Erik

geologen

Aktiv medlem
Fit and forget-skivbroms
Och Rippa gör sig löjlig över min ovilja att använda hydrauliska bromsar i en annan tråd...

Har BB7 på pendlarhojen och den bara går och går. Bytt klossar en gång, och skruvar in nåt kvarts varv då och då. Det är allt!

Niko/Frost

Ny medlem
Fit and forget-skivbroms
BB7 anses väl av många som en uppgradering från större delen av Hayes sortiment? Men med dem problem du beskriver så har det nog ingenting med tillverkaren att göra... Antingen är du en dålig mekaniker, eller så är det trasigt någonstans på bromsen där det drar in luft... Ska du byta tillverkare varje gång det händer, känns som en rätt omotiverad lösning?

OskarH

Aktiv medlem
Fit and forget-skivbroms
Enligt någon tråd som jag nyss läste så är magura Julie sådär härligt fit and forget.

BB7 är så in åt helvete bra bromsar så att det är helt galet, gillar du mekaniska bromsar så kommer du att älska bb7or.

Dolk

Ny medlem
Fit and forget-skivbroms
Jag har testat följande skivbromsar

Shimano Deore (525) småstrulat kolvar som kärvat
Shimano XT dualcontrol, småstrulat++ kärvande kolvar
Formula k18, inget strul, fantastisk känsla helt överlägset, tyvärr sålda med cykel
BB7 road, inget strul många mil pendling och vintercykling, helt klart stabila, med 203 skiva riktigt skön känsla

Är det fit and forget som gäller så skulle jag ha valt BB7, de känns skönt lowtech och med fläskskiva fram är känslan bra. Klart bättre än XT med 160 skiva tycker jag. BB7 med 160mm saknar sista bettet och man kan krama fram svampigheten i oket genom bromsreglaget utan att åka över styret.

Funderar du på andra hydrobromsar så får formula full pott av mig. Överlägsen känsla mot de andra bromsarna. Dock har de inte hårdtestats satt på tävlinghoj som inte fick så många och skitiga timmar.

mtbr ger bb7 och formula bra betyg.

Senast redigerad av en moderator:

grondahl

Aktiv medlem
Fit and forget-skivbroms
Jag är definitivt en dålig mekaniker men lyckades alltid få mina gamla cantisar och/eller v-bromsar att iaf fungera. Det känns som att mekaniska skivor borde vara aningen mer lättmekade. Å andra sidan så har ju hayes-bromsarna fungerat klanderfritt tills luftningsnippeln fick för sig att hoppa ur med efterföljande läckage så rent generellt känns hydraliska helt ok. Tills de går sönder iaf.

Niko/Frost

Ny medlem
Fit and forget-skivbroms
Ett tips kan ju då vara att lämna över luftandet till någon som kan det där ordentligt. Rent mek-svårighetsmässigt så jämställer jag nog bromsluftning i klass med hjulbyggen... Inget man generellt brukar lyckas bts med på första försöket m.a.o...

grondahl

Aktiv medlem
Fit and forget-skivbroms
Din gissning är lika god som min. Antagligen bättre faktiskt

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför hoppas luftningsnippeln ur?

Fit and forget-skivbroms
Hydrauliska Hayes Sole (160 mms skivor) som fått utstå 2 års aggressiv körning på min Nishiki Team -06. Har ärligt talat ingen som helst erfarenhet av andra bromsar, men tycker dessa fungerar kalas. Med våta skivor blir bromsverkan klart sämre, men so far har jag (nästan) alltid fått stopp i tid med ett finger på vardera bromsen.

Det första som gav upp på cykeln var mittenklingan i slutet på första säsongen, i början på andra avled dämparen efter för många luftturer (ja det är en renodlad XC :)), och nu senast bestämde sig baknavet för att checka ut. Dessvärre är jag för snål för att köpa heldämpat, men den dagen kommer säkert också.. väntar bara tills dess då jag sitter där med en knäckt ram :D

Avseende bromsarna har jag så smått börjat fundera på nya belägg, men nån större service än så har jag inte resonerat kring, och so far verkar det inte heller behövas.

Glad sommar!
/J

ostkaka

Aktiv medlem
Fit and forget-skivbroms
Jag har ett par BB7 på en hoj som fungerar kalas. 185mm-skiva fram. Däremot är oken snortunga.

På en annan hoj har jag XTR 975-bromsar. Oken är små och riktigt lätta, men jag tycker nog att bettet i Shimanos LX-bromsarna är bättre. Mina bromsar var också svampiga, men efter att ha bytt bromsskivor och belägg fngerar det mycket bättre, så jag misstänker att jag fått något spunk på beläggen och/eller skivan.

grondahl

Aktiv medlem
Fit and forget-skivbroms
Hmm. Jag är lite peppad på BB7, å andra sidan så tjänstgjorde hayes niorna utan problem i över 2 år, så om man slår ut mektiden över hela tiden så slår hydraliska fortfarande både de cantisar och v-bromsar som jag har använt. Lägger man till funktion så är de ju överlägsna, men deras svårmekade natur är å andra sidan irriterande som fan.

Jensen

Aktiv medlem
Fit and forget-skivbroms
nå hydraliska bromsar som är helt underhållsfria tror ja inte det finns. BB7 är ju inte heller riktigt "fit and forget" i uttryckets rätta bemärkelse, då man ändå kommer behöva serva o sköta vajer och höljen osv.

men skulle nog säga att shimanos hydraliska skivbromsar verkar vara rätt "fit and forget" i de flesta fallen om man läser på nätet. har själv haft en del magura bromsar som varit så, i alla fall när man väl fått till en riktigt bra luftning, då brukar de hålla sig jäkligt länge

Rippa

Ny medlem
Fit and forget-skivbroms
geologen skrev:
> Och Rippa gör sig löjlig över min ovilja att
> använda hydrauliska bromsar i en annan tråd...

"Dicta Geologen" väntar jag med spänning på!

geologen

Aktiv medlem
Fit and forget-skivbroms
Vi är alla olika, Rippa. Jag har mina skäl varför jag inte vill använda hydrauliska. Vissa har jag nämnt och vissa har jag inte nämnt.

mytomspunnen

Aktiv medlem
Fit and forget-skivbroms
Jag har två par hays hfx nio. Alla fyra bromsarna har varit fit and forget i typ tre-fyra år eller vad det är... Däremot tycker de flesta som provat att det finns skönare/bättre bromsar än dem.

Senast redigerad av en moderator:

bruce

Ny medlem
Fit and forget-skivbroms
På hojen jag nyss sålde satt det Magura Julie från -04. Förra ägaren hade aldrig gjort ngt åt dem, jag gjorde aldrig ngt åt dem, bara bromsade, bytte klossar ibland och rulllade vidare. (Nu ljuger jag, en ggn fick jag lithiumfett på klossarna och stekte dem, sen tog de slut på ett par veckor, gör inte så).

Magura Julie sålunda.

grondahl

Aktiv medlem
Fit and forget-skivbroms
Uppenbarligen så var det inte bara mina low-end luftningsskills som gjorde att bromsen förblev svampig, packningen för luftningsnippeln på handtaget var kaputt. Det upptäcktes när jag lämnade in den för luftning, så frågan är ju vad man gör nu. Reservdelar verkar vara lika dyra som att köpa nytt...

captain8track

Ny medlem
Fit and forget-skivbroms
jag har bb7, har med funderat över att dom verkar tunga men å andra sidan så för xc är dom helt okej! xtr var ju svinigt dyra dock! behöver dock lite mek hjälp på mina, verkar ha satt sig lite... Men en bra v-broms i det här klimatet är inte fel heller för ren xc...

grondahl

Aktiv medlem
Fit and forget-skivbroms
Tanken på att återvända till fälgbromsar existerar inte ens. Den där speciella känslan att bromsa med isblandad lera på fälgarna är inget jag vill återuppleva.

Dessutom så är jag för långsam och slö för att kunna kategoriseras som ren xc, jag pysslar med trevlig stigcykling..

captain8track skrev:
> Men en bra v-broms i det här klimatet är
> inte fel heller för ren xc...

captain8track

Ny medlem
Fit and forget-skivbroms
mena förstås varmt och fint i södern...

min andra hoj har xt-v och sköter man bara dom så tycker jag dom funkar bra, lättare än bb7orna i alla fall

Faceplant

Ny medlem
Fit and forget-skivbroms
Har xt-bromsar på min hoj, dom har varit ganska ´brake and forget´ förutom senaste padsen som jag är lite missnöjd med. (nåt miljövänligt green-shit)
Förutom byte av pads har jag aldrig gjort något på 3 år.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer