FIT4 vs GRIP2

• Trådstartare Trådstartare Hek
  • Start datum Start datum

Hek

Aktiv medlem
FIT4 vs GRIP2
Hej, har en Tallboy 2020 i alu-utförande som kom med en mindre kul gaffel jag tänkte uppgradera(Rockshox Recon 130). Cyklar trail typ Hellas.

Hittade en 140 mm Fox factory FIT4 2023 med ca 45% rabatt på R2 bike som jag kanske lite förhastat slog till på. Den är ju rätt lätt ca 1700g och tänkte spontant att skillnaden mot GRIP2 bara var de enklare inställningsmöjligheterna, men ju mer man läser så låter det som att GRIP2 också ger bättre fjädringsfunktion? Eller hur är erfarenheten av FIT4 här? Har inget behov av lockout heller.

Cykeln är egentligen min tjejs cykel som kanske inte bryr sig lika mkt som jag(lånar dock den ibland för variation) och priset på gaffeln kändes ganska bra. Räknar med att Fox FIT4 gaffeln blir en märkbar uppgradering hursom även att 140 mm skulle passa bättre. Verkar finnas en 130 mm GRIP2 med en del rabatt också. Frågan om man skulle satsa på den istället.

Tacksam för input!

Senast ändrad:
FIT4 vs GRIP2
Enligt min ringa erfarenhet så är fördelen med FIT4 att den har en bra, nära 100%, lockout. Grip o Grip2 är lite mer följsamma. Oavsett så blir det nog en klar fördel mot din gamla Recon. Tycker FIT4 är följsam den oxå och jag upplever inte skillnaderna så stora.

Senast ändrad:
FIT4 vs GRIP2
Enligt min ringa erfarenhet så är fördelen med FIT4 att den har en bra, nära 100%, lockout. Grip o Grip2 är lite mer följsamma. Oavsett så blir det nog en klar fördel mot din gamla Recon. Tycker FIT4 är följsam den oxå och jag upplever inte skillnaderna så stora.
Lockout känns väl lite 2010 på en 140-gaffel?

Grip2 är märkbart bättre om man pressar cykeln ofta och har lite krav på att kunna trimma in den, gör man inte det är fit4 fortfarande en bra dämpare som är trevlig att cykla på. Särskilt om man inte matar höjdmeter utför så ofta så funkar den enklare bra.

FIT4 vs GRIP2
Tack för svar, det jag kanske främst är fundersam över är väl kanske skillnaden i den klassiska initiala finkänsligheten över rötter, mindre hinder osv. Är väl det man rullar över mest.

Får bara känslan att GRIP2 är snäppet vassare där. Och när man ändå lägger pengar så .. men funderar vidare.

Senast ändrad:
FIT4 vs GRIP2
Tack för svar, det jag kanske främst är fundersam över är väl kanske skillnaden i den klassiska initiala finkänsligheten över rötter, mindre hinder osv. Är väl det man rullar över mest.

Får bara känslan att GRIP2 är snäppet vassare där. Och när man ändå lägger pengar så .. men funderar vidare.
Med grip2 kan du få både stöd och finkänslig. Med fit4 behöver du välja det ena över det andra i större utsträckning.

Dock kanske ska tilläggas att jag jämför med grip2 utan vvt, sambon har med och det verkar inte alls lika lätt att få den lika skön.

FIT4 vs GRIP2
Ändrade min order till en 130 GRIP2 istället, kändes säkrare på nått sätt. 140 hade kanske vart mer optimalt men fanns ingen sån på rea på R2(dessa var ca 45% billigare), men blir nog bra! Tack för input hursom ?

Senast ändrad:
FIT4 vs GRIP2
Ändrade min order till en 130 GRIP2 istället, kändes säkrare på nått sätt. 140 hade kanske vart mer optimalt men fanns ingen sån på rea, men blir nog bra! Tack för input hursom ?
Du kan byta bara airshaft till önskad längd senare om du skulle ångra dig om längden. Billigare än att byta dämparen.

FIT4 vs GRIP2
Sedan är det väl mera meck att få GRIP2 att fungerar bra..?
Jo så är det väl, verkar finnas lite guider dock. Gissar att högfartsinställningarna för kompression och retur kan köras lite öppna innan man trimmat in lågfart, går ju oftast inte så fort i skogen. Sen har jag tidigare kört helt utan tokens och tänkt att det ska ge mer följsamhet så länge man inte bottnar nått. Känns ju flexibelt på pappret med mkt inställningsmöjligheter iaf, men lite mer att trimma in helt klart ?

FIT4 vs GRIP2
Jo så är det väl, verkar finnas lite guider dock. Gissar att högfartsinställningarna för kompression och retur kan köras lite öppna innan man trimmat in lågfart, går ju oftast inte så fort i skogen. Sen har jag tidigare kört helt utan tokens och tänkt att det ska ge mer följsamhet så länge man inte bottnar nått. Känns ju flexibelt på pappret med mkt inställningsmöjligheter iaf, men lite mer att trimma in helt klart ?
Kompression är väl lite tycke och smak. Det är där jag tycker Fox ger en så bra utgångspunkt att jag aldrig rör den.

Rebounden har varit något långsam för mig i utgångsläget. Så jag har justerat upp hastigheten steg för steg - low tills den känns följsam, och high tills den inte känns så nervös (känns lite som att den understyr). Snabbar jag upp den för mycket känns den aningen hård/kantig/slamrig i brist på bättre ord. Det har handlat om ett eller två stegs justering på respektive ratt för mig. När jag är rätt med rebound så är det som att det går på räls.
Detta sagt utifrån erfarenheten av 160 mm och endurohoj med 64° HTA.

FIT4 vs GRIP2
Kompression är väl lite tycke och smak. Det är där jag tycker Fox ger en så bra utgångspunkt att jag aldrig rör den.

Rebounden har varit något långsam för mig i utgångsläget. Så jag har justerat upp hastigheten steg för steg - low tills den känns följsam, och high tills den inte känns så nervös (känns lite som att den understyr). Snabbar jag upp den för mycket känns den aningen hård/kantig/slamrig i brist på bättre ord. Det har handlat om ett eller två stegs justering på respektive ratt för mig. När jag är rätt med rebound så är det som att det går på räls.
Detta sagt utifrån erfarenheten av 160 mm och endurohoj med 64° HTA.
Grymt! Bra att veta, ska bli skoj att laborera med det där i bakhuvudet ?

Tillbaka
Topp