Five Ten vinterskor

waqr

Medlem
Five Ten vinterskor
Har kört med ett par Five Ten District hela säsongen och är än så länge supernöjd. Funderade dock lite på vinterskor inför den kallare säsongen och såg då att dom även hade specifika skor för detta ändamål. Är det nån som testat dessa och kan ge nån rekommendation om det är värt att köpa eller inte.

https://www.bikester.se/five-ten-freerider-eps-skor-gra-532563.html

Alternativt så kolla jag även på dessa då det verkar bra med en helt övertäckt yta över skosnörena för att hålla emot väta och kall luft.

https://www.bikester.se/five-ten-freerider-elc-skor-gul-svart-565682.html

Vad tycker ni, vilka är mest lämpade för vinter/höst cykling?

Senast ändrad:
Five Ten vinterskor
Kör den höga varianten, alltså Freerider EPS high. Funkar bra. Ser inte poängen med låga vinterskor. Om man inte tycker det är sjukt obekvämt med högre förstås.

Five Ten vinterskor
Jag kör med låga 5-10 på vintern oxå, då mitt behov inte ännu blivit större än önskan att hålla nere antalet olika dojor med olika syften. Är snön djupare än dojan så får man snö i öppningen som man måste borsta bort, annars smälter det ner i dojan och blir lite kallt. Elements är tillräckligt varma för min vintercykling i skogen, då jag ändå inte ger mig ut om det är många minusgrader.

Five Ten vinterskor
waqr sa:
Är det Endura MT500 ni pratar om? Lite sugen att testa dom faktiskt.....

Problemet med dem är att de varit mission impossible för större fötter. I typ alla recensioner skriver folk om att de är för små. Tyckte jag läst nåt om att de fått fler storlekar i år. Köpte aldrig förra vintern då de aldrig gått på mina fötter.

Five Ten vinterskor
waqr sa:
Ok, vad räknas som stora fötter då? Jag kör med 44, är det för stort för dessa?

Av vad jag läst så verkade typ 42 vara max. Ish - beror ju på sko osv.
Googla så får du massor om skorna.
Framförallt maila gärna Endura och fråga om de ändrar storlekarna sen produkten kom.

Five Ten vinterskor
freerider high är grymma, går ju att snöra längre ner om man vill ha mer rörlighet

guide tennie high är varma och bekväma, dessutom styvare. men livsfarligt hala på snö!

Five Ten vinterskor
Inte något egentligt svar på frågan, men vill ändå tipsa om neoprenstrumpor: https://smsport.se/produkt/neosocka-ws12-svart/

Har såna i mina Freerider contact vintertid, ibland med ullstrumpa under. Har utan problem klarat 2-3 timmar i blötvinterväder med detta utan att frysa, såväl som 2-3 timmar i minus tio och snö. Rejält långa också vilket är gött. Värt att pröva om man inte vill köpa ett extra par skor.

Five Ten vinterskor
erolwi sa:
Klas A sa:
Kör den höga varianten, alltså Freerider EPS high. Funkar bra. Ser inte poängen med låga vinterskor. Om man inte tycker det är sjukt obekvämt med högre förstås.

Funderar på EPS High, hur är storleken jämfört Shimano?

Har inte provat Shimano men de är rätt så "normala" i storlek. Kanske aningen små. Jämfört med alla mina andra skor så ligger jag på mellan 42 och 43 och dessa har jag 43 och de bör inte vara mindre. Andra 5-10 har varit ännu mindre tycker jag.

Five Ten vinterskor
Tillbaka
Topp