FiveTen Freerider Pro passform?

Johncon

Medlem
Hej

köpte ett par Freerider pro i sl 46 som sitter bra i längd men klämmer i sidled vid tårna, så pass att jag vill ta av de efter kort stund när jag provar här hemma.

vad är era erfarenheter med dessa, töjs de något eller ska man gå upp 1/2 stolek?

Tillägg. Har breda fötter och Nike skor sitter bra i storlek 46.

Senast ändrad:

etnica

Aktiv medlem
Min sitter perfekt och har breda fötter. Jag kör dock alltid cykelsskor generellt 1/2 eller 1 storlek större än vanliga skor.

Mordiiax

Medlem
Köpte nyss vanliga Freerider i 44. Brukar ha mellan 43 och 44, det är lite olika det där. Å det klämmer åt lite vid lilltårna. Har inte testat gå in dom riktigt än dock. Har sett folk skriva att man ska ta en storlek större sedan Adidas tog över Five Ten.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Mina äldre Freerider passade bra med min vanliga storlek, men senaste paret efter Adidas tog över var betydligt mindre och smalare över tårna. Iofs en EPS-modell, möjligt att det är en skillnad i passform där.
Men det blir en storlek upp vid nästa köp.

BuTTuS

Aktiv medlem
Jag brukar ha kring 41-42, beställde Freerider Pro i 42 2/3 efter vad jag läst här på happy, och de passar perfekt.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Jag har 42-43 och köpte freerider pro 42 2/3. De klämmer lite på lilltån men tycker att det blivit bättre efter några gånger.

joogaa

Ny medlem
Har 42 på mina 4 år gamla freerider. Perfekt storlek. Köpte freerider pro i år i storlek 42. Tycker nog att dom är aningen för stora.

glitch

Aktiv medlem
Har två par Pro, som är 2-3 år gamla. Har dem i 44 / us 10 precis som alla andra gympisar.

Johncon

Medlem
Tack för alla inputs. Det är väldigt individuellt helt klart. Läser både här och där att flera kör ngt större på dessa och det stämmer iaf på mig.

Kommer testa storlek större alt annan modell, även adidas.se skriver att Pro är något smala.

Finns det någon butik i Stockholms som har bra sortiment på mtb skor?

Någon som har varit o kikat på Bikester i Sickla?

Helt omöjligt att nå/fråga de på butik iaf.

Johncon

Medlem
Fick hem ett par 46 2/3 och de sitter mycket bättre. Blev lågom luftigt t.o.m. där framme.

Tog även hem ett par Trailcross i 46 och de sitter helt ok men Pro skorna var skönare så dessa åker.

Sunny

Medlem
Jag tycker tyvärr man får flänga runt bland butiker i Sthlm för att hitta olika modeller men den som iaf tidigare hade lite mer var SödersCykel

glitch

Aktiv medlem
Vad gillade du inte med Trailcross? Mina Pro börjar bli sopslut i sulan så nytt ska köpas snart och jag var inne på testa trailcross.

Johncon

Medlem
Har bara gått runt inomhus med bägge men så här.
Freerider Pro har mjukare vaddering och satt skönare runt foten.

Bägge har likvärdig skydd längst fram men Trailcross blir mjukare längs sidorna vid tårna, Freerider är styvare längs hela och ger mer skydd mot stöttar. Detta största anledningen till att jag köper mtb skor.
Traicrossen är tanken att kunna användas som lätt vandringssko, vilket är bra men inte det jag behöver.

Trailcross är inte lika väderskyddad, för och nackdelar.där, ska tydligen ha bättre dränering.

yonsson

Aktiv medlem
Trailcross är riktigt snygga, speciellt de höga. Var riktigt sugen på ett par sådana tills jag klämde på dem i butik. Sulan är ju inte hård undertill fram, kommer ju inte ge tillräcklig styvhet mot pedalen. Surt, hade höga förhoppningar.

manneblask

Aktiv medlem
Jag tycker Impact är mycket skönare och stabilare än Freerider. Har också testat Trailcross men som skrivet ovan, inte nog styva. Men grymma som vandringsskor!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer