[Fix idé] Är sog den hårdaste av dem alla?

Rodebäck

Ny medlem
I går var delar av LXC och härjade på Fornstigen. Sog körde på sin för dagen fixed 29er Inbred.
Har någon gjort något liknande eller var sog först och därmed hårdast (störst, bäst, modigast... ni fattar galoppen)

/Jocke

Det sa han inte. Jag körde fixed i vintras. då är all cykling off road. men det var med 26tumshjul och inte på fornstigen. Vilken kombination av tuffa saker var det som var den unika?

Borde ha anat att det var någon från Sundbyberg min kära födelseort (hundranånting år som småstad). Grattis Rikard du är hårdast i Svärje (och garanterat i Sumpan)

/Jocke

Första offroadfixien med stora hjul i sumpan var förmodligen för 100 år sedan, så jag reverterar nog tillbaka ner till mitt halvplufsiga stadium, men tack ändå. =)

Jag var ute och sladdade i ordentligt med snö med min fixie i vintras så kom inte här och kom. :D

Till och med kört i trappor med den. (Så även lite simpel 6-års street funkar.)

Okej vi får rikta in oss på tvåtusentalet. "All cykling är offroad på vintern" nja, inte riktigt vad jag tänkte. Min tanke var riktigt stök och bök, då man helst vill hålla bägge pedalerna på samma höjd och hoppas att de inte slår i.
Körde du (Rikard) något i skogen, annars kanske sog trots allt är den.....

/Jocke

Jag kör minst en runda i veckan fixed i stök och bök sedan i höstas ungefär. Men jag vet att jag inte är först i sverige och är alltså inte häftigast (fast kanske i vetlanda... :)

muni.jpg

Fast det är ju bara 24" förstås

Senast redigerad av en moderator:
Tack för att du äntligen tog upp frågan jocke :)

Men nej, jag är nog varken tuffast eller först, jag nöjer mig med att det var förbannat roligt. Har bara kört fixeracer med crossdäck i naturen förr. Längter efter att köra hellas med den, det gick oroväckande bra på den delen av fornstigen som ligger söder om drttningholmsvägen där det iaf är ganska stökigt
Det var bra att köra lite tyngre utväxlig, 32x18 mot vanliga 32x20 för att kunna stå på utför utan att klicka ur spd'n

inbrfixed.jpg

sog skrev:
-------------------------------------------------------

> jag nöjer mig med att det var förbannat roligt.

och där sätter du fingret på det som är klart viktigast.

iMats skrev:
> sog skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > jag nöjer mig med att det var förbannat roligt.
>
> och där sätter du fingret på det som är klart
> viktigast.

NEJ! ! !

Viktigast är att vara elit!

Ville skrev:
> NEJ! ! !
>
> Viktigast är att vara elit!

Nej, att köra med flattisar ;o)

Jag har kört heldämpat och fullväxlad fixie på sörmlandsleden, räknas det som hårt eller är det tokmjukt?

Ville skrev:
> NEJ! ! !
>
> Viktigast är att vara elit!

Igår racer-svetto och nu detta!
Ring psykdoktorn, Ville behöver hjälp.

Vet inte om sog är hårdast bland de hårda men det var kul och imponerande att se hans framfart och hans glädje över hur bra det gick.

coolt och galet, det är bra. Fast cykla till fornstigen nästa gång. Jag cyklade om er vid brommaplan :-) Bilköer är inte kul.

Var inga köer att tala om faktiskt. Däremot stannar jag för rött vilket du inte kan ha gjort om du cyklade om oss ;-)
Jag försvarar mitt bilåkande med att det är lite väl långt att cykla hem till Gustavsberg kl.22 en onsdagkväll med 34/20 utväxling. Med växlad hoj en lördag är Värmdö-Fornstigen-Värmdö en lagom tur. :)

Mathias skrev:
> Jag har kört heldämpat och fullväxlad fixie på
> sörmlandsleden, räknas det som hårt eller är det
> tokmjukt?

Absolut hårdast. Det är ju fixie,ju! :D

Är fastdrevet monterat i skivfästet eller är det ett flip-flop-nav? Är det isf ett moddat drev?

//jns *nyfiken*

Det är on-one's flipflop nav. Tror det är fixed/fixed. On-Ones eget trackdrev, tydligen var det lite strul med gängningen, sog får själv berätta vad som var fel.

När ändå fixie med olika utvxlingar är uppe..

Hur mycket längre blir kedjestagen om man förminskar med en kugg men har samma kedjelängd?
Enligt min kalkyl så borde det bli 1/4 tum, typ 6mm, stämmer det?

Är lite sugen på att sätta på mindre drev bak nån gång i framtiden, när det nalkas alley cat ;)
Just nu så sitter bakaxeln alldeles i framkant av mina semihorisontella dropouts, har en bit till bakkanten..

Hur blir stigarna behandlade med fixie normalt sett? Jag såg nåt jävla stolpskott i Särö förra året som for runt med skogsfixie, och för att överleva fick han låsa upp bakhjulet titt som tät. Det såg ut som ett trädgårdsland där han hade flängt fram. Hoppas inte ni andra gör så ;)

Det är därför man får lämna frambromsen på, att skidda sönder stigarna känns rätt korkat.

Tillbaka
Topp