Fixa ledsen gänga i vevarm?

BAPEsta

Aktiv medlem
Hej Happy!

Skulle precis byta pedaler på min pendlarhybrid. När vänstra pedalen skulle på så märker jag att gängan verkar väldigt motvillig... detta är första gången jag byter pedal på den så det har inte skett massa in och ut skruvningar i den gängan. Hur som helst så går det varken att skruva på nya eller gamla pedalen.

Går det att lösa en ledsen gänga i en vevarm eller är det bara att kassera den och köpa en ny?

Hej Happy!

Skulle precis byta pedaler på min pendlarhybrid. När vänstra pedalen skulle på så märker jag att gängan verkar väldigt motvillig... detta är första gången jag byter pedal på den så det har inte skett massa in och ut skruvningar i den gängan. Hur som helst så går det varken att skruva på nya eller gamla pedalen.

Går det att lösa en ledsen gänga i en vevarm eller är det bara att kassera den och köpa en ny?

Det kan gå. Gå till en bra LBS så har han gängverktyg och kan testa.

Är du hardcore så kan du testa att göra en gängtapp av en gammal pedalaxel. Eftersom vevarmen är mjuk och pedalaxeln i skapligt stål så kan det gå.

Givetvis går det att köpa gängtapp för pedalgänga, men de kostar en 5hunka.
ParkTool-TAP-6-Pedal-Tap-Set-universal-universal-19723-145198-1481256302.jpeg

Det kan gå. Gå till en bra LBS så har han gängverktyg och kan testa.

Är du hardcore så kan du testa att göra en gängtapp av en gammal pedalaxel. Eftersom vevarmen är mjuk och pedalaxeln i skapligt stål så kan det gå.

Givetvis går det att köpa gängtapp för pedalgänga, men de kostar en 5hunka.Visa bilaga 446027
Schysst! Får se om de kan lösa det imorgonbitti. För 500 så kan man ju lika gärna bara köpa en ny arm?

Hej Happy!

Testa att skruva i pedalen från fel håll, innan du klickar hem andra grejer, för att eventuell rensa upp i gängorna.

Tillbaka
Topp