Fixa pyspunka med vätska?

Tompot

Aktiv medlem
Luften pyser ur framhjulet, är ett hjul med innerslang och prestaventil. Ventilen har jag dragit åt ordentligt emellan påfyllningarna.
Tar en vecka innan ca 70% av luften har försvunnit så det går ganska långsamt.

Kan man hälla i sån här vätska för att få stopp på pyset?

Doc_Blue_60ml640x480.jpg

Vilken däcksbredd/tryck?
Kan du ta ur ventilinsatsen?
Smala racerdäck kan mycket väl behöva pumpas varje vecka utan att det är ngt fel.
Tätningsvätska funkar bra på de tryck man har i MTB- och hybriddäck. Inte fullt så bra på racer.
Den stora nackdelen med att bara pytsa i är att du inte vet vad som orsakat läckan. Är det ngn liten vass partikel som sitter kvar i däcket så brukar det funka dåligt att bara skvätta i. Hålet rivs upp lika snabbt som det sätter igen.

Däcket är Schwalbe Rock Razor 60-584 och jag brukar pumpa det till ca 2,4 bar.
Vet inte om man kan ta ut ventilinsatsen, det får jag undersöka. Tänkte först att det var den som blivit skitig på något sätt och drog åt ventilen så hårt jag kunde. Men det har fortsatt pysa i samma takt.

Pyset uppstod lite mer än en månad sen och har inte förvärrats på 5 veckor, så jag vet inte vad det säger om ifall där är något som sitter kvar och skaver eller inte.

jofahjalm sa:
Den bästa med tråden är RR fram med 2,4 bar. Låter snabbt!

Ja det går lite snabbt men det är lugnt, jag har sån där hjälm på mig.

Bajker sa:
Varför inte bara plocka av däcket, inspektera det och slänga i en ny slang?

Cykeln går fram och tillbaks till jobbet, däremellan har jag lite knappt med tid till att plocka itu hojen.
Så därför frågade jag om denna tätningsvätska eller annan motsvarande skulle kunna användas.

Senast ändrad:
Tompot sa:
jofahjalm sa:

Bajker sa:

Cykeln går fram och tillbaks till jobbet, däremellan har jag lite knappt med tid till att plocka itu hojen.
Så därför frågade jag om denna tätningsvätska eller annan motsvarande skulle kunna användas.
Du har redan lagt mer tid på skriva inlägg än vad ett slangbyte tar :)

Om vi eliminerar handhavandefel så kan det vara käglan eller slangen. Slangen i dett fallet inkluderar ventilröret som käglans skruvas in i.
Händer att käglan i sig inte är dragen(vilket i.o.f.s. är handhavandefel) eller helt enkelt läcker.
Punkavätska eller punkasprej=punkavätska+ luft på tub, fixar troligen bägge om man bara vill cykla vidare.......
:-)

Jag hällde ca 30 ml i min racers ena slang och det har räddat mig 2 ggr i sommar. Har ca 7 bar i däcket, så kan det fungera.

ejma sa:
Jag hällde ca 30 ml i min racers ena slang och det har räddat mig 2 ggr i sommar. Har ca 7 bar i däcket, så kan det fungera.

MickeMud sa:
Om vi eliminerar handhavandefel så kan det vara käglan eller slangen. Slangen i dett fallet inkluderar ventilröret som käglans skruvas in i.
Händer att käglan i sig inte är dragen(vilket i.o.f.s. är handhavandefel) eller helt enkelt läcker.
Punkavätska eller punkasprej=punkavätska+ luft på tub, fixar troligen bägge om man bara vill cykla vidare.......
:-)

Tackar. Får kolla om ventilen går att dra åt på något mer sätt. Den är väl delbar så kanske är det där svaret finns. Annars får jag tratta i sådan vätska och se om det hjälper. Hjälper det inte får jag fejka punka och byta slang :-)

Om du inte sitter med gukkaflaskan i handen så kommer det att ta längre tid att handla det och sedan kladda med ventilkäglor än vad det tar att byta slang.

Aron sa:
Om du inte sitter med gukkaflaskan i handen så kommer det att ta längre tid att handla det och sedan kladda med ventilkäglor än vad det tar att byta slang.

Alla är inte rationella i sina beslut, en del har fobier för att byta en slang och det finns dom som vill ha ny cykel men som funkar som en gammal.
Här respektera vi och hjälper alla till en..... Happy ride.

Aron sa:

Kanske inte har slang eller lagningslappar i handen heller ... iofs är det ändå snabbare och lättare att laga det han har.

Bajker sa:
Tompot sa:
jofahjalm sa:

Bajker sa:

Du har redan lagt mer tid på skriva inlägg än vad ett slangbyte tar :)
Det beror ju väldigt mycket på vilken cykel vi pratar om. Nexus-nav eller Framhjul med QR? För övrigt tror jag att man avsiktligt missförstår om man inte håller med om att det troligen är smidigare (läs: renare, mindre materielkrävande och snabbare) att hälla i lite gucka och pumpa än att byta slang på en (pendlar)cykel. Om det funkar vill säga...

Jag har hällt i ca 40 ml av just DOC BLUE i mina slangar till pendlarhojen. Har inte behövt pumpa däcken på ett halvår!

Tillbaka
Topp