Fixa pyspunka på tubdäck (racer)

Trident

Aktiv medlem
Med viss tvekan gick jag över till tub i år på racern, fanns väl ett hundratal argument för att inte göra det men några gamla lvg-rävar påstod att det var skönare att åka på och av respekt för sporten skulle man köra tub av samma anledning som man rakade benen.

Var ju lite mysigt att hålla på med kletigt lim några dagar innan man ens kunde komma ut och jag får väl erkänna att jag är för okänslig för att känna någon skillnad men de har ju funkat fint så här långt.

Över till frågan, har pyspunka på ett av däcken, när jag körde Vätternrundan låg däcktrycket på 3bar i Hjo vilket ju är lite snålt. Nytt däck kostar skjortan (jag har naturligtvis reservdäck hemma om det skulle bli punka på riktigt men det vill jag spara till dess) och hade jag kört kanttråd hade jag ju bara slängt i en slang så hade problemet varit löst.

Vad gör jag åt pyspunkan?

Vittorias punkaspray, eller Tufos latexvätska som hälls/trycks i slangen för att täta pyshål. Om du är säker på att det är pyspunka och inte ventilen som läcker ? :-/ T

Tackar för tippsen, eftersom jag dessutom har feta moderiktiga högrofilshjul blir det till att riva av däcken från hjulen också antar jag eftersom det inte känns som en bra idé att spruta vätskan genom ventilförlängaren eller? Känns som att om inte ventilen är grundproblemet så kommer den bli ett problem efter en sådan chansning...

Att limma nya tubdäck på nya rena fälgar är ju inte så omständigt, men när det är en massa limrester är det ju inte lättare att få allt rakt och runt. Om någon funderar på att byta från kanttråd till tub så får ni gärna hra av er, jag har ett par argument på lager som kommer få er att fundera lite till

Mvh
Porath

Trident skrev:
-------------------------------------------------------
> Att limma nya tubdäck på nya rena fälgar är ju
> inte så omständigt, men när det är en massa
> limrester är det ju inte lättare att få allt
> rakt och runt. Om någon funderar på att byta
> från kanttråd till tub så får ni gärna hra av
> er, jag har ett par argument på lager som kommer
> få er att fundera lite till

Nu blir jag nyfiken. Var ditt antagande när du bytte till tub att du aldrig varken skulle punka eller vilja byta däck?

Trident skrev:
> Tackar för tippsen, eftersom jag dessutom har
> feta moderiktiga högrofilshjul blir det till att
> riva av däcken från hjulen också antar jag
> eftersom det inte känns som en bra idé att
> spruta vätskan genom ventilförlängaren eller?

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av sådan där moderiktiga och feta fälgar. Men varför skulle det inte gå elle nä det går väl inte. För ventilen sitter väl kvar där nere, eller?
Om inte så bör det gå.

Men TUOF:s punkagucka funkar förträffligt, tycker jag. Så pass bra att om man, som jag, är klok och har i den vanliga i förebyggande syfte så kan en sådan pyspunka lagas av sig själv och det är då inte säkert att du märker att du haft punktering.

Sista passet innan VR fick jag en riktig fin punka och den var självlagad innan jag han stanna. Snurrade bara på däcket och konstaterar att det var en lite Latex Plupp vid punkteringen.
Kände på däcket och det verkade vara ok tryck kvar. Men nä jag skulle pumpat upp trycket lite. Tappade ca 3bar där och däcket blev lite svampigt när jag stod upp i uppförskörningarna. Men visst jag tog mig hem de dryga tre milen som var kvar. Inga problem så.

Lycka till med däcket.

Du behöver inte ta av däcket för att hälla i Tufo gucka.
Det är bara att skruva av ventilkäglan och hälla i.
Tufo har två sorter av gucka, en vanlig och en som har mer "fibrer" för att kunna täta lite större hål. Den grövre sorten kan man inte ha i förebyggande syfte.
Båda funkar bra.

//Johan

Ha ha! Jag köpte tubhjul och kände mig superfrän! Efter en punktering som kostade typ 700:- för nytt Tufo däck så fick det bli att sälja dem. Nu är jag mindre frän men kör på mina kolfiberhjul för kanttråd och mår rätt gött.

Lycka till Porath! Ta med dem på yardsalen i Jönköping i höst ;)

Av alla år tävlande och tränandes på tubhjul har enda punkan skett genom en ventil vars vulkning släppte i kanterna, inga hål i tubdäcken trots mer än 1500-2000 mil körda... :-) T

De tuber jag kasserat har samtliga varit utslitna.

Två punkor har jag haft på hyfsat ok däck, det första lagade jag punkan på traditionellt vis, det andra drog jag in biltemas gucka i, det fungerade.

Inte har jag behövt kasta outslitna däck.

Trident skrev:
> Om någon funderar på att byta
> från kanttråd till tub så får ni gärna hra av
> er, jag har ett par argument på lager som kommer
> få er att fundera lite till
>

Ha ha, ngn ggn har jag tänkt tanken men stannat vid det, kanske var tur? ;)

Daddy D.Lux, visst hade jag räknad med att få punka någon gång och självklart byter jag däck när det är slitet.
Det som jag tycker är lite omständigt är att vissa saker som är enkla och billiga när man kör kanttråd är lite omständigare när man kör tub.

Jag förstår att jag trampar på en del ömma tår när det gäller tub men visst är det väl ok att gnälla lite ibland? Jag har en vanlig enkel förlängare på mina däck så käglan kommer jag inte åt, river nog av däcket, plockar käglan och trycker i lite vätska. Börjar få rutin på att limma nu ckså och lite övning är ju aldrig fel.

//Porath

Har bra erfarenhet av Tufos lagningsvätskor. Både Extreme och "vanlig". En bra grej om du använder Tufo kan vara att försöka hitta var hålet är, markera på däcket och sen ser du till att vätskan hamnar där hålet är så att säga. Låt däcket ligga så att vätskan är vid hålet när det torkar. Låt torka och sen i med lite till och låt torka igen så brukar det funka.
När däcken gått några mil så är det ju lätt att få på dom igen. Ett tunt lager lim på fälgen, låt torka lite kort och sen på med det igen bara.
/Peter

Limmet fäster aldrig på hela ytan, eftersom däcket inte ligger an perfekt mot fälgen.
PU-lim funkar så att det expanderar, fyller ut mellanrummet, det vore ju bra om det fanns ett tublim uppförde sig lite som PU-lim.
Jag limmar med PU bak på Vinterhjulen (långpendling).
Låter skumt, men sitter stensäkert även i blöta och kyla. Flera säsonger.
CrossTuber på knottrigt isigt underlag är skönt. Fäste och komfort!
Aldrig fått punka då.
Är jag den siste som syr punkterade tuber, om de är fina? blir kanske ett vartannat år.
Blir framdäck sen.

två frågor om tub + karbonhjul?

1. När man limmar på däcken för första gången. Slipar man upp ytan på fälgen där däcket ska limmas på? Vad använder man för sandpapper eller vad rekommenderas?

2. Om man drar i lite gunka i däcket efter t.e.x. en pyspunka. Ska man byta ut däcket mot ett nytt eller lagas det med gunkan och går att använda igen som vanligt?

welovewei skrev:
> 2. Om man drar i lite gunka i däcket efter t.e.x. en pyspunka. Ska man byta ut däcket mot ett
> nytt eller lagas det med gunkan och går att använda igen som vanligt?

Som jag skrev tidigare så har jag i den "vanliga" i förebyggande syfte och det har hänt vid minst två tillfällen att jag inte märkt att jag fått punktering under själva passet. Först hemma då jag vårdat cykeln har jag upptäckt det. Och nä jag byter inte däck då. Jag kör med det däcket tills jag ska köra ett lopp eller så. Jag byter även om jag ska köra ett lite längre pass typ >40mil. Töligt att stå på andra sidan Vänern med ett total kast däck, typ. Så ja det går att andvända som vanligt. Typ som om du lagat en slang.

Tillbaka
Topp