Fixa själv eller lämna till reparatör?

brukle

Medlem
För några dagar sedan köpte jag en gammal rex cykel, torpedo 5 växlad. 1 och 5 växeln är trasiga och det är enligt vad jag läst på forumet inget ovanligt fel med just torpedo växlar. Gick till min lokala cykel service butik och han sa att det bästa är att byta till ett nexus nav eftersom bakbromsen kan bli det nästa problemet efter växlarna lägger av. Han sa att priset skulle bli mellan 2500-3000kr beroende på om jag vill ha 3 eller 7 växlat. Är det ett bra pris?
Om jag skulle vilja göra detta själv, har ingen erfarenhet mer än att skruva några skruvar. Skulle det vara möjligt, jag har tillgång till dem vanligaste verktygen. Tacksam för svar!

+

nexus treväxlat bakhjul med fotbroms och ett växelreglage för 1300kr.

Är du normalhändig så hade jag helt klart tyckt det var värt att göra själv
typ den här ger väl en liten fingervisning hur det går till att montera

Senast ändrad:
eller så fortsätter du köra bara o skiter i 1 och 5 har byggt om torpedo 5 till "torpedo 3" på flera cyklar och bara gängat ur kedjan tagit bort vajer på 1+5 sidan o kört om reglaget varit helt på 2-4 har det vart trasigt så är de bara monterat torpedo 3 reglage på 2-4 sidan

+

nexus treväxlat bakhjul med fotbroms och ett växelreglage för 1300kr.

Är du normalhändig så hade jag helt klart tyckt det var värt att göra själv
typ den här ger väl en liten fingervisning hur det går till att montera
Ja. Jag hade köpt ett hjul med nexus nav och bytt själv hjul .

nexus7 kan rekommenderas, en arbetshäst som funkar decennium efter decennium utan underhåll.

håkanc brukar komma in med länkar till billiga nexus7-hjul.

men är fälgen designad så du vill ha den kvar, köp ett nytt löst nav komplett med växlar på ebay för kring en tusenlapp, och passa på att lära dig bygga hjul. eller låt cykelnissen göra det. bör klaras med en timmes debitering, anser han sig behöva mer tid är hans hjulbyggarskills sådana att du nog bör gå till någon annan.

Jag har hört liknande prisuppgifter när en kompis ville byta till Nexus 7. De flesta butiker säljer dig nog hellre ett helt nytt bakhjul snarare än att byta navet. Tror inte du behöver känna dig blåst om du betalar 3000 för nytt bakhjul och de fixar allt så det lirar riktigt bra.

Många av oss här som skruvar för nöjes skull tycker det låter dyrt. Men vi har redan investerat i de verktyg vi behöver och ser inte timmarna av service som en riktig kostnad. Har du mer pengar än tid och vilja att lära dig så låt butiken fixa. Känns det inspirerande att få göra research, kanske köpa några nya verktyg, och spendera 3+ timmar själv i detta, ja gör då det!

Ett alternativ du kan lägga fram är att du köper delarna och butiken monterar åt dig. En del butiker har så dåliga priser från deras leverantör att det kan bli en bättre deal för er båda. Struligare vid garantiärenden dock och du blir tvungen att göra research ändå så att du köper rätt saker…

Sen kan man visst byta nav men om det visar sig att ekrarna inte passar så har vi bara kvar en beggad fälg värd 50-200 spänn och det kostar väl 500-1000 att bygga det.

Sen kan man visst byta nav men om det visar sig att ekrarna inte passar så har vi bara kvar en beggad fälg värd 50-200 spänn och det kostar väl 500-1000 att bygga det.
en äldre rex kan ju ha en fälgdesign man inte vill byta bort oavsett dess ekonomiska värde. skulle det behövas bytas ekrar är 2 mm tjocka nästan gratis i sammanhanget,

men vid trekors påverkas knappt ekerlängden varken av flänshöjd eller bredd. har aldrig behövt byta ekrar vid byte av baknav oavsett. lägg till det att dimensionerna på torpedo5 och nexus7 är snarlika.

det bytet har jag gjort ett antal gånger, av lätt insedda skäl av var och en som mött det femväxlade topedo/sachs/sram-navet. detta nav passar bäst i närmsta metallåtervinning. värre cykelskräp har sällan skådats. lyckas man få det att lira, klarar det i bästa fall ett par resor runt kvarteret innan det är dags justera igen.

kvalitet sett till pris för de ständigt havererande handtagen liksom i förekommande fall växelbox vid bakhjulet är en saga för sig.

se också inlägg nr 7?

Tillbaka
Topp