Fixa till liggcykel? Var börjar jag?

2StrongArms

Ny medlem
Hej alla!

Sedan ganska många år har jag en liggcykel här hemma. Nu för ungefär 2 år sedan gick bakväxeln sönder, metallen sprack helt enkelt. Sedan har jag flyttat å haft mig och aldrig fått ihop det här igen. Men nu tänkte jag ha detta som ett litet sommarprojekt. Vore gött att komma ut å cykla igen. Riktigt skön är den, liggcykel å allt.

Men vart börjar jag? Hela hojen är ju rätt risig? Ska jag börja med själva bakväxeln? och i så fall vad ska jag välja? Kassetten är 7 delad.

Men skulle ju gärna byta ut hjulen osv, kanske måla om den också, byta styra och växlar. Tankar och råd?

Kanske är det bästa att fixa växeln och en ny kedja, då går den ju runt i alla fall. Så tar jag resten allteftersom.
Ha det kanoners!
/Erik

Bilagor

• IMG_0008.jpg
    IMG_0008.jpg
    475.6 KB · Besök: 23
  • IMG_0011.jpeg
    IMG_0011.jpeg
    357.6 KB · Besök: 27
  • IMG_0009.jpeg
    IMG_0009.jpeg
    211.9 KB · Besök: 20
Vad är målet med renoveringen? Det springer ju lätt iväg i både tid och kostnad när man börjar fixa allt som kan bli bättre.

Det uppenbart trasiga är ju givet att ersätta med lika/kompatibelt om du inte vill uppgradera.

Hade det varit min hade pedaler stått högt upp på listan. Gärna SPD e dyl. Kanske en ventisit dyna - ser ut som dynan inte är så mysig när det är varmare?

Är det som jag tycker det ser ut, växelörat som har spruckit så är det där du börjar. På din stålram är det ju svetsat och kan bli klurigt att få reparerat.

Ja, klart du ska cykla på den! Börja med att fixa kedja och växel, sen rekommenderar jag verkligen SPD eller liknande. Det är så bekvämt på liggcykeln att fötterna sitter där de ska och inte halkar av pedalerna bara av gravitationen.
Om allt känns ok sen efter några mil kan du ju fundera på vad näsa steg blir, kan ju vara ett lämpligt vinterprojekt efter att ha njutit under sommaren1

Fjärdebrunn sa:
borgis sa:
Är det som jag tycker det ser ut, växelörat som har spruckit så är det där du börjar. På din stålram är det ju svetsat och kan bli klurigt att få reparerat.

Jag kan inte se det.
ftfy
Jag kan inte heller se det.

Till TS: byt det som är trasigt och börja använda den så kan du fundera på trimning senare.

åberg sa:
Fjärdebrunn sa:
borgis sa:

Jag kan inte se det.
ftfy
Jag kan inte heller se det.

Till TS: byt det som är trasigt och börja använda den så kan du fundera på trimning senare.

Nä det kanske bara är smutsigt trots allt.

Tillbaka
Topp