Fixed i DN

Fixed i DN
jonzén skrev:
-------------------------------------------------------
> Patrik t: kan du cykla fixie? visst klarar inte
> någon som ser en fixie för första gången att
> skidda. men när man lärt sig det är det minst
> lika effektivt som en välskött fotbroms. hur
> många människor klarar att bromsa perfekt med
> handbroms om de aldrig sett en handbroms?

Jo jag kan cykla fixed.
Jag tycker också att en fixed med sin renskalade etstetik är tilltalande.
Men att det skulle vara lika effektivt eller säkert som en, "välskött", fotbroms det är i alla fall inte min uppfattning.
Fixed är en ytterlighet, eller vad man nu ska kalla det, låt det vara det.
Det är häftigt och vackert men har sina begränsningar.
Jag cyklade fixed till och från arbetet hela förra vintern, och det var ibland ganska besvärligt, speciellt när väglaget bestod av spårig is. Att ligga och sprattla i snömodden när bilar passerar i närheten är lite obekvämt...

Fixed i DN
rikard skrev:

> Bromssträckan på fixie är samma som för en
> kärringhoj med fotbroms, ofta kortare då
> fotbromshojarna tenderar vara i sämre skick.

Mycket möjligt, men det betyder ju inte att den är bra. Och jag kör oftast bra mycket fortare än de som kör på fotbromshojar i dåligt skick. Jag menar inte att folk som kör brakeless är sämre på att cykla eller inte skulle klara av det, utan att man med en frambroms skulle kunna få en bromssträcka som är bra mycket kortare.

Fixed i DN
Jag är inte särskild oroad över att bli jagad av polisen. Däremot är det tråkigt om uppmärksamheten betyder att "allmänheten" tycker att man gör sig märkvärdig, istället för att de är lyckligt ovetande om att man inte har något frihjul. Det färgar av sig på ens egen upplevelse.

Det handlar ju ändå om att man tycker det är roligt. Och att man tycker om cyklar.

vagn.jpg ht=200

Fixed i DN
Det kanske var lite o-opportunt att framställa det som lite fränt spännande och farligt med fixie, av killen som blev intervjuad. Det ska inte vara någon fara om det "hoppar fram" någon.

Patrik T skrev:
> Men att det skulle vara lika effektivt eller säkert som en, "välskött", fotbroms

Dock, ganska normalt i stan är väl risiga gamla hojar körda av vanligt folk där både cykel och cyklist är "unsafe at any speed", kanske är det vad man bör jämföra med.

Farligast = osäker cyklist på osäker cykel (nybörjare på ful-fixed, matkasse på armen)
Säkrast = erfaren cyklist på säker cykel (downhillcykelbud på skivbromsad flatbar-pendlare)

Fast alla som precis börjat rulla runt på hembyggd brakeless fulretrofixie kanske inte är helt trafiksäkra om något går fel. Det är ju farliga saker det där.

Fixed i DN
Som örgel skrev...

"Bromsutrustning: Ett bromssystem.
På tandemcykel, transportcykel, cykel med tre eller flera hjul och cykel med tillkopplat fordon skall dock finnas två av varandra oberoende bromssystem"

Antingen ser man benen som ett bromssystem eller så gör man det inte. Vad lagen säger om det vet jag inte men jag vet i alla fall att vi som har en frambroms sitter jäkligt säkert i sadeln (i alla fall i lagens mening).
Men nu är ju vi inom LCF inte sådär jättetuffa heller :oD men att kalla dom för skrot är väl lite överdrivet, de flesta fixerade cyklar är ju i superfint skick med dyra och fina hjul och andra finfina komponenter, även fast ramen kanske är gammal (men fin).

Men visst känns det lite spännande att vid 36 års ålder vara på gränsen till "outlaw" :oD

Fixed i DN
Jag måste iofs säga att jag tycker det är lite löjligt att försvara fixieåkandet med argument att det inte alls är farligare än att köra käringhoj. Fixie ÄR farligare och risken för olyckor ÄR större än ifall man åker på en kärringhoj.

Sen tycker jag även det är dumt att idiotförklara svenssons och säga att det inte har någon koll på vad en fixie är. För ett par år sedan hade ni nog lika mycket koll som de har nu.

Fixed i DN
Men vi skrev inga artiklar i DN om det.

Det här är väl det vanliga problemet med artiklar i dagstidningar: så fort man har någon specialkompetens så märker man hur mycket fel det skrivs och hur mycket missuppfattningar som florerar. Med tanke på att jag nog aldrig läst en fullständigt korrekt artikel om något område jag varit insatt i så misstänker jag att ingen av artiklarna som skrivs av lekmän är korrekta.

Fixed i DN
f. skrev:
> Sen tycker jag även det är dumt att idiotförklara svenssons och säga att det inte
> har någon koll på vad en fixie är.

Tycker faktiskt att det är helt OK.

> För ett par år sedan hade ni nog lika mycket koll som de har nu.

Och när man har nollkoll på någonting så kan man med fördel lära sig mer om det, istället för att hålla fast vid sin felaktiga bild av detta. Det är så missförstånd uppstår och sprids vidare.

Fixed i DN
f. skrev:
> Jag måste iofs säga att jag tycker det är lite
> löjligt att försvara fixieåkandet med argument
> att det inte alls är farligare än att köra
> käringhoj. Fixie ÄR farligare och risken för
> olyckor ÄR större än ifall man åker på en
> kärringhoj.
>
> Sen tycker jag även det är dumt att
> idiotförklara svenssons och säga att det inte
> har någon koll på vad en fixie är. För ett par
> år sedan hade ni nog lika mycket koll som de har
> nu.

Glimmrande!

Fixed i DN
Kan vi inte ha införa nån lag som säger att alla jättegrumma fixicyklister som är apbra får köra bromslöst och alla fixinoobs eller fixigubbs måste ha frambroms?
Då löser vi problemet lätt.
Jätteduktig = obromsat
Kass = måste ha broms

Fixed i DN
Markus F skrev:
> Kan vi inte ha införa nån lag som säger att
> alla jättegrumma fixicyklister som är apbra får
> köra bromslöst och alla fixinoobs eller
> fixigubbs måste ha frambroms?
> Då löser vi problemet lätt.
> Jätteduktig = obromsat
> Kass = måste ha broms

Visst nu pratar vi...
halvbra=obromsat vid torrt väglag

Fixed i DN
smurfrox skrev:
> f. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sen tycker jag även det är dumt att
> idiotförklara svenssons och säga att det inte
> > har någon koll på vad en fixie är.
>
> Tycker faktiskt att det är helt OK.
>
> > För ett par år sedan hade ni nog lika mycket
> koll som de har nu.
>
> Och när man har nollkoll på någonting så kan
> man med fördel lära sig mer om det, istället
> för att hålla fast vid sin felaktiga bild av
> detta. Det är så missförstånd uppstår och
> sprids vidare.

mzi skrev:
> Men vi skrev inga artiklar i DN om det.
>
> Det här är väl det vanliga problemet med
> artiklar i dagstidningar: så fort man har någon
> specialkompetens så märker man hur mycket fel
> det skrivs och hur mycket missuppfattningar som
> florerar. Med tanke på att jag nog aldrig läst
> en fullständigt korrekt artikel om något område
> jag varit insatt i så misstänker jag att ingen
> av artiklarna som skrivs av lekmän är korrekta.

Tycker det bara är löjligt att ni anser er ha så jävla bra koll och dissar alla som inte har koll när ni för bara nått år sen vara helt gröna på det här.

Sen tycker jag inte att artikel som är skriven är allt för felaktig. Vad är det dom säger som inte är sant? Dom säger att cyklarna inte har broms. Om jag inte missminner mig helt fel så springar alla runt på det här forumet och pratar om brakeless fixies.. är det också lekmän utan koll?

Fixed i DN
Vi kan ju också göra så att dom som vid något tillfälle kanske kommer att tappa kedjan kör med frambroms men struntar i att använda den förrän det blir panik, och dom andra som aldrig tänker tappa kedjan åker till Manchester och cyklar velodrom?

Fixed i DN
smurfrox skrev:
> Får man ha broms även om man tycker att man är
> bäst?

Om du tycker att du är bäst är nog bromsen ett måste :-)

/s-o

Fixed i DN
Okej, jag ställer upp på en "bromsa till stop" tävling med min frambromsade fix mot vem som helst av er som påstår att ni kan bromsa lika fort skiddandes.

Töntigt att köra brakeless helt enkelt.
-Så, nu har jag säkert gjort mig en ovän eller två.

Fixed i DN
Äh, det där löser sig nu när polisen sätter stopp för fixie-buset. På tiden, denna icke-konformism och moralbaserade regelignorans har pågått alltför länge!

Fixed i DN
Orkar inte med den här diskutionen längre.. Jag kommer stå fast vi det som jag skrivit och kommer gladerligen fortsätta köra fixie, utan bromsar! Sedan får sverige säga vad de vill.. Klaga på något annat!

Fixed i DN
Bla bla bla broms bla bla fixie bla bla brakeless bla bla

Kan vi inte dumpa de ändlösa "to brake or not to brake" snacket och börja
diskutera lite viktigare saker som tex.
Var man kan få tag på candy pearl färger på sprayburk?
Ska min nya cykel bli gul eller röd?
Hur bygger man ett aero styre i kolfiber?

Förresten så kommer nästa fixie jam vara indelat två klasser.
Först så blir det ett mattiné Jam som börjar kl13:00 på dagen där alla "Nybörjare" kan träffas och diskutera bromsar. Alla priser kommer att vara olika typer av bromsar.

Sen på kväller, typ vid 02:00 är nästa gäng välkommna. Alltså dom "Äkta" fixie riders som har budat brakless i minst 20 år i NYC. Alla skids ska ske i bar överkropp med en cigg i munnen samtidigt som minst två öl sveps. Vi kommer även ha en gren som heter kast med bromsad fixie cykel.

Hjärtligt välkommna;-O

Fixed i DN
chrobin skrev:
> Bla bla bla broms bla bla fixie bla bla brakeless
> bla bla
>
> Kan vi inte dumpa de ändlösa "to brake or not to
> brake" snacket och börja
> diskutera lite viktigare saker som tex.
> 1. Var man kan få tag på candy pearl färger på
> sprayburk?
> 2. Ska min nya cykel bli gul eller röd?
> 3. Hur bygger man ett aero styre i kolfiber?
> skids ska ske i bar överkropp med en cigg i
> munnen samtidigt som minst två öl sveps. Vi
> kommer även ha en gren som heter kast med bromsad
> fixie cykel.

1. Vet inte exakt vart du får tag på candy pearl färger på sprayburk. De enda jag vet i frågan är att, det fanns en butik i Upplandsväsby som kunda blanda till och sälja den färg du önska på sprayburk. Dock var du tvungen att kunna hänvisa till vilken bil, (färgkod) den var tänk att användas till.

2. Jag tycker du bygger dig en gul med vita fälgar mm.

3. Bygger..... man köper sig ett?!!

Angående Johan´s artikel, så har en del mindre fel infunnit sig. Kan t.ex inte minnas att jag vart blöt den kvällen (vart dock ett pat öl ute på LB).

Fixed i DN
En fråga från en som vill bli med fixie så snart tiden finns att meka just för att testa hypen. Kan man skidda utan att ta vikt från bakhjulet? Om inte, så är det inte värt att diskutera vilken som stoppar snabbast.

Fixed i DN
Robban skrev:
> En fråga från en som vill bli med fixie så
> snart tiden finns att meka just för att testa
> hypen. Kan man skidda utan att ta vikt från
> bakhjulet? Om inte, så är det inte värt att
> diskutera vilken som stoppar snabbast.

Det är inte värt att diskutera oavsett! "Fixie" betyder att man inte har frihjul - punkt. Om du sedan vill ha en, tre eller noll bromsar på cykeln i övrigt är upp till dig.

Fixed i DN
MLarsson skrev:
> Angående Johan´s artikel, så har en del mindre
> fel infunnit sig. Kan t.ex inte minnas att jag
> vart blöt den kvällen (vart dock ett pat öl ute
> på LB).

Ha ha du skulle ju berättat för reportern att du var onykter. Då hade nog Aftonbladet hört av sig också. =D
/J

Tillbaka
Topp