[Fixed] Lite byggfrågor

malaka

Aktiv medlem
[Fixed] Lite byggfrågor
Tjo!
Bygger om en Crescent Världmästarcykel till fixed och har lite frågor.
*Kommer eventuellt att byta vevparti så småningom med till att börja kör jag med fauber-partiet som sitter på med mellanklingan som är 45t. Frågan är då, vad ska jag ha för drev där bak? Körs i gbg innerstad, förmodligen lite mer cafécykling över det hela..
*Sitter ett par Fiamme fälgar (med den gula loggan) på. De är raka och fina, men ganska gamla gissar jag. Ej dubbelbottnade. Finns det någon anledning att inte använda dessa då jag bygger de nya hjulen med tracknav.
Tack så länge! Återkommer med bilder och uppdateringar allteftersom bygget fortskrider!
/Erik

[Fixed] Lite byggfrågor
jag kommer köra 42/17 på min men då ska jag upp på medicinareberget varje dag. Kommer nog ha några drev/klingor i reserv hemma för högre utväxling vid platta landsvägsturer.

[Fixed] Lite byggfrågor
Tackar! Letar redar på en 17 eller 18 då. Ytterligare en fråga, bakdrevet jag köper kommer ju vara av en typ som kräver en grövre kedja. Blir det då problem att använda mitt nuvarande gamla framdrev?

[Fixed] Lite byggfrågor
På vår/sommar/höst med 28 mm slicks kör jag 42/16 och på vintern med dubbdäck kör jag 40/18. Då är det lagom jobbigt uppför Eklandagatan och jag kommer fram till jobbet utan att svettas för mycket.

Att ha olika bredd på drev och klinga har aldrig varit något problem jag märkt av, men om du hittar ett drev i 3/32"-bredd så är det ju inte fel. Det kanske blir lite tystare då.

[Fixed] Lite byggfrågor
Jag kör min fixie med 44/18, 64".. Och jag klarar att bryta mig upp för hårdare backar, för dom flackare så kan jag sitta kvar och bara jobba..

Kanske blir en lite lägre utväxling till sommaren då mina ben är lite starkare och jag ska på lite längre turer!

[Fixed] Lite byggfrågor
Tack för synpunkter!
jns: Nej, det är en äldre orange med pepitamönster typ den jag visar i denna tråd:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/419963/419963/user_id=1930#msg-419963

fast utan den kromade gaffeln och kedjestagen. Min är inte heller muffad. Blir nog en grann sak tillslut tror jag! Och för er som oroar er för att jag slaktar ett svenskt kulturarv så är alla orginaldelar bevarade och klara att sättas på igen om jag tröttnar på fixed.
Några åsikter om fägarna?

/Erik

[Fixed] Lite byggfrågor
Lyckos, letade ett bra tag efter en äldre hoj jag med. Till sist tröttnade jag och tog den här. Får fortsätta leta...

//jns

[Fixed] Lite byggfrågor
Eric W skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, det här med utväxling är lite svårt.
> Själv sitter jag och funderar på 52/18, blir det
> för tungt tro?

Jag kör 44/13, och det funkar bra för mig, så 52/18 borde inte vara några problem.
Fast linköping, där jag bor är förstås ganska platt.

[Fixed] Lite byggfrågor
Börjar undra lite vad det egentligen är för fälgar som sitter på..När jag köpte den satt det tubdäck på. Båda satt "löst" även när de var pumpade så det blev till at gå hem med hojen. När jag tog bort däcken ser det i princip ut som en vanlig fälg med fälgband och hela kitet, vilket får mig att undra ifall de verkligen är tänkta för tubdäck? De har dock ingen "fläns" på insidan av fälgen för att hålla tillbaka fälgen utan det är i princip en helt rak U-profil som är 18mm bred. Ej dubbelbottnade som sagt. Någon som har en ide´? Tub eller kanttråd? Känns som att det skulle vara svårt att få lim att fästa på fälgbandet liksom...
Tack för hjälpen!
ps Har ingen kamera hemma för tillfället, ska försöka ordna det..

[Fixed] Lite byggfrågor
Jag tänkte låna den här tråden lite för en fråga.
Uppenbarligen så verkar jag ha missat nåt väldigt fundamentalt så kan någon vänligen informera mig om varför det är såhär och hur jag enklast åtgärdar det? T.ex köpställe motsv.
DSC05053.jpg

Det är ett Miche Pista-nav med tillhörande Miche-drev (16).

[Fixed] Lite byggfrågor
Jag antar att det är kedjan du menar?! Du behöver nog en 1/8 kedja skulle jag tippa på. Borde finnas hos din lbs. Kanske under namnet bmx-kedja.

[Fixed] Lite byggfrågor
Usch då. Vad jobbigt allting blev nu. En annan kedja innebär ju gissningsvis att jag måste köpa in mig på en ny framklinga också. Passar de verkligen på mina campa-vevarmar? Kanske svårt att svara på iofs.

Tusen tack för de sjukt snabba svaren!
DSC05059.jpg

[Fixed] Lite byggfrågor
Du har 1/8" drev bak, och 3/32" klinga fram. Köp en 1/8" kedja så blir allt supermysigt. Finns billiga och bra på Clas Ohlson.

[Fixed] Lite byggfrågor
Jazz: måttet är bara bredden på kedjan, inte hur långa länkarna är. Om dom är för smala så kommer inte kedjan ända ner till botten av kuggen och då blir den för kort helt enkelt..

Bredare kedja till smalare kuggar funkar, inte tvärt om :)

[Fixed] Lite byggfrågor
bmx kedja funkar på vanligt drev fast vanlig kedja/drev funkar inte lika bra på bmx om du förstår.

BMX=stor
Vanlig=liten

Stor passar passar på liten fast liten passar inte på stor (för att vara överpedagogisk).

Förhoppningsvis funkar det om du bara köper bmx-kedja (1/8"). Om du har campa vevar så har du förhoppningsvis 144bcd (bolt circle diameter) och då går det att få tag på track-drev ganska lätt från utlandet.

EDIT

andra hann före ;)

Senast redigerad av en moderator:
[Fixed] Lite byggfrågor
=David skrev:
> Hahaha.. Men ta bort den stora klingan dårååh.. ;)
Vadå, den ska väl vara kvar där av estetiska skäl?

Skönt att det bara behövs en ny kedja då.

[Fixed] Lite byggfrågor
Fråga 2:
Muttrarna/skruvarna/plopparna som håller fast framdreven/klingorna är för långa för att bara kunna hålla fast ett drev. På Cykelcity (sthlm) gav de mig rekommendationen att fila ner de jag har nu eftersom de inte säljs kortare i Sverige ("För vi har inga velodromer här...bla..bla..bla"). Is this the only way to go?

[Fixed] Lite byggfrågor
singlespeedshop.de har klingbultar med rätt längd. de har en massa billigt singlespeed/fixie-godis till anmärkningsvärt låga priser. annars finns det korta klingbultar på cyclecomponents (sök på 'problem solvers').

[Fixed] Lite byggfrågor
Det funkar även att använda vanliga brickor ...

Cyclecomponents har både kortare klingbultar och billiga kedjor med 1/8"-bredd. Fast Biltemas rostfria lyxkedja för 129 kr verkar funka bättre. Töjer sig mindre och ser snyggare ut.

[Fixed] Lite byggfrågor
Jazz skrev:
> ...På Cykelcity (sthlm)
> gav de mig rekommendationen att fila ner de jag
> har nu eftersom de inte säljs kortare i Sverige
> ("För vi har inga velodromer
> här...bla..bla..bla")...

Det är alltid behagligt med LBS:ar som anstränger sig för kunden och vet vad de pratar om - obs ironi.

Vissa klingor har infasningar runt hålen där bultarna skall sitta, för centreringens skull antar jag, så jag kunde "vända" klingan så infasningen hamnade mot spindeln och då byggde klingan så pass att jag kunde använda originalbultarna rakt av.

47/17 kör jag - tungt i stadstrafik med mycket stopp/igångdrag, men för lätt efter landsvägen, skall prova 53/17 härnäst. Med 47/17 är det inte uppförsbackarna som sliter - utan då man skall nedför.

Tillbaka
Topp