[Fixed] Vem är bra på att bygga hjul i Sthlm?

Indiebiker

Ny medlem
Hej!

Min gamla fixie blev stulen för några månader sen, precis efter att jag hade flyttat till Stockholm. Nu har jag emellertid skaffat en ny cykel (en fin röd Centurion super le mans!) som jag vill bygga om till fixed.

Dock känner jag att jag har varken tid eller utrustning att bygga ett nytt bakhjul så min fråga är vem kan bygga ett bra hjul för en lagom peng och gärna också fixa med allt annat kring montering och justering av hjulet.

Jag har absolut ingen koll på butikerna i stockholm så bra tips är mer än välkomna!

Scand skrev:
-------------------------------------------------------
> ECI, Kärrtorp

Får jag vara petig ligger det i Björkhagen. Tyvärr. hade gärna haft det här hos mig.

Det flesta butiker/verkstad i stockholm har minst ett duktig hjulbyggare - jag kan tänk på 10 direkt!
Vad är kanske mer viktig är att hitta ett verkstad som är nära dig, och du kan lätt tala om dina behov och har ett bra känsla/överenskommelse med den mekaniker. Din cykel är personlig, din relation till mekaniker ska också vara det ( men inte för personlig, tack!).

bruse skrev:
> Får jag vara petig ligger det i Björkhagen.
> Tyvärr. hade gärna haft det här hos mig.

Ja, för Kärrtorp och Björkhagen ligger ju så långt från varandra.

Johan A skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Får jag vara petig ligger det i Björkhagen.
> > Tyvärr. hade gärna haft det här hos mig.
>
> Ja, för Kärrtorp och Björkhagen ligger ju så
> långt från varandra.

En hel station, 2 km.

Men du har rätt, du Johan som bor på Hammarbyhöjden.

Dr.Spoke skrev:

> känsla/överenskommelse med den mekaniker. Din
> cykel är personlig, din relation till mekaniker
> ska också vara det

Jag brukar följa principen "discuss your bikeproblem over a couple of pints with your local mechanic" och det har resulterat i några otroligt bra hjul och fem kanoncyklar. Jag kan förnärvarande inte komma på något bättre sätt att få en cykel att bli bra, och inte heller något trevligare sätt.

bruse skrev:
> Men du har rätt, du Johan som bor på
> Hammarbyhöjden.

Kan du ge dig på att jag har...

Indiebiker skrev:
> Hej!
>
> Min gamla fixie blev stulen för några månader
> sen, precis efter att jag hade flyttat till
> Stockholm.

Vem snor en fixie i Sthlm???

Den tjuven ska inte bli långvarig. Hur såg cykeln ut?

Det var en gammal svart Peugeot, rätt så risig faktiskt! Sned framgaffel och ramen hade fått sig några törnar. Det jag egentligen saknar är bara bakhjulet och pedalerna. Jag blev av med den i somras efter en lite blötare natt på stan (jag tror att jag glömde att låsa den så jag får väl skylla mig själv!). Jag var på efterfest vid Hornstull, notoriskt cykeltjuvsställe, och när jag skulle cykla hem till Gröndal var den borta.

Hjulet byggde jag och en kompis med MYCKET möda och fan så mycket besvär! Jag är nog inte så händig som jag vill tro därför är det bra med alla tips som jag har fått. Jag har bara inte fått tummen ur att fixa en ny fixed men nu har jag fått min brosas röda Centurion och känns som det är dags att fixa till den även om det kanske inte blir så mycket åka i vinter

de flesta verkar ligga runt 400 för arbetet. ekrar kan kosta vad som helst, men vanliga DT brukar ligga på 10 kr i butik om man skall ha ett knippe. Ganska rimliga priser.

Tillbaka
Topp