Fixie = böter? Bygga SS ist?

• Trådstartare Trådstartare Shick
  • Start datum Start datum
S

Shick

Guest
Hittar detta på vägverkets hemsida:

http://www.vv.se/templates/page3____514.aspx

Så här ser en säker cykel ut
Med en säker cykel är chansen större att också cykelfärden blir säker.
Enligt lag måste en cykel alltid ha

* ringklocka
* broms

I mörker måste cykeln också ha

* strålkastare med vitt eller gult ljus fram
* lykta med rött ljus bak
* vit reflex fram röd reflex bak
* orangegula eller vita reflexer åt sidorna

Bra att ha är också

* kedjeskydd
* dubbdäck på vintern

Står i valet och kvalet om jag ska bygga en fixie eller SS racer. Vad säger ni om detta? Någon som har inspiration för snygga byggen som dessutom är lagliga?

Shick

Shick skrev:
-------------------------------------------------------
> Så här ser en säker cykel ut

Says who? ;-) JAG tycker i alla fall inte att det är en vidare bra idé med så stora reflexer bland ekrarna, speciellt inte i framhjulet...

Jag tror nog inte att det är så troligt med böter om kör fixie för fixiens skull. Snarare att du kör utan bromsar, lysen osv. Jag har då aldrig blivit stoppad.

Med en fungerande HID lampa på hjälmen och blinkande röd LED bak kommer ingen att sakna reflex. Om någon klagar, det är bara att rikta pannlampan direkt på dem på kort avstand och - fsssst - bort med dina bekymmer! ;)

Smurfrox: vart står det att en säker cykel har reflex i framhjulet?

Fundera ett tag på varför man anser att reflex åt sidorna är en säkerhetsåtgärd. Eller ännu hellre, ställ upp din cykel där det är mörkt och gå 200 meter bort. Du kommer inte ens se den om den inte har reflexer.

En cykel är extremt stealth benägen när det blir mörkt, speciellt från sidan.

om man letar i lagtexten så finns det en definition av hur bra man måste kunna bromsa för att det skall vara godkänt. Testet är helt teoretiskt och har nog aldrig utförts i verkligheten, men en fixxie klarar lätt av de kraven som ställs upp. Många fotbomsar är sämre än fixiebromsar.

Strunta i bromsen. Jag förutsätter att dom som kör fixie är tillräckligt duktiga så att de får stopp på sina ekipage. Dom övriga får vi skicka ut i storstadstrafik så kan vi skicka in resultatet till Darwin awards sedan.

Det brukar vara avsaknad av lyse/reflexer som triggar silop:erna.

Mattias L skrev:
> Smurfrox: vart står det att en säker cykel har reflex i framhjulet?

Det står inte i texten, men visas på bilden överst. Jag har en del dåliga erfarenheter av just reflexer i ekrarna, bl a gjorde jag för många år sedan en kullerbytta pga en sådan som satte sig på tvären.

> Fundera ett tag på varför man anser att reflex åt sidorna är en säkerhetsåtgärd. Eller ännu hellre,
> ställ upp din cykel där det är mörkt och gå 200 meter bort. Du kommer inte ens se den om den inte
> har reflexer.

Exakt, reflex åt sidorna, men det är inte samma sak som att sätta reflexerna i hjulen. Finns många bra lösningar på det problemet, som inte skapar nya problem (dvs reflexer i hjulen), t ex reflextejp, fasta reflexer på ram eller pedaler, osv.

reflexer i hjulen är iofs grymt bra ur visibilitetssynpunkt.

Fram brukar jag inte ha nån alls men en som är så liten att den går igenom gafflen borde man kanske sätta på pendlarhojjen, bakhjulet har jag två i på ett par cyklar. Två för att det skall bli balans på hjulet =).

rikard skrev:
> Fram brukar jag inte ha nån alls men en som är så liten att den går igenom gafflen borde man kanske
> sätta på pendlarhojjen, bakhjulet har jag två i på ett par cyklar. Två för att det skall bli balans
> på hjulet =).

Ungefär som jag själv har gjort. Antingen att reflexerna är lagom små, eller lagom bräckliga (uppskattningsvis), så de inte ställer till med någon skada om de nu skulle lossna. De på bilden tycker jag dock är en aning stora, eftersom stora reflexer både är mer benägna att lossna än små (väger mer) och har lättare för att fastna när det väl händer.

Daner skrev:
> Med en fungerande HID lampa på hjälmen och
> blinkande röd LED bak kommer ingen att sakna
> reflex. Om någon klagar, det är bara att rikta
> pannlampan direkt på dem på kort avstand och -
> fsssst - bort med dina bekymmer! ;)

tänkte bara göra ett litet tillägg på det där med blinkande ljus. I sverige får bara utryckningsfordon framföras med blinkande ljus. Så rent teoretiskt så kan man bli bötfäld pga en blinkande lampa.

Den lagen är på gång att ändras, förslaget är ute på remissrunda verkar det som.

Senast redigerad av en moderator:
Rock på jobbet skrev:
> tänkte bara göra ett litet tillägg på det där med
> blinkande ljus. I sverige får bara
> utryckningsfordon framföras med blinkande ljus. Så
> rent teoretiskt så kan man bli bötfäld pga en
> blinkande lampa.

bilar som använder blinkers när de svänger då? =)

/rikard

Alla (tror jag) hjulreflexer som monteras på cyklar nuförtiden är gjorda så att dom ska gå sönder om dom sätter sig på tvären.

Angående belysning: Cyklar syns apdåligt, även på upplysta vägar. Ren självbevarelsedrift får mig att vilja ha bra lysen och refelxer, även om jag själv ser vägen är det inte säkert att andra ser mig.

Sen håller jag med Mattias L: Vi får förutsätta att dom som kör fixi är kapabla att få stopp på sitt fordon.
Är man inte väldigt duktig cyklist och klarar av att läsa trafik extremt bra så bör man välja en annan cykel.

rikard skrev:

> bilar som använder blinkers när de svänger då? =)
Blinkande ljus ska alltid vara en varningssignal. Till exempel vid en sidoförflyttning.

http://www.cykelfakta.nu/Belysning/Vad_sager_lagen.htm

På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än

körriktningsvisare
larmanordning, samt
lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Vägverket föreskriver

samt, av mer intresse för oss:

Det föreligger dock för närvarande ett förslag om att ändra i VVFS 2003:21 så att blinkande rött bakljus med en blinkfrekvens över 200 blinkningar/minut ska tillåtas.

och

Får man ha rött blinkande bakljus?
Trafikförordningen (se ovan) anger i klartext vilka typer av lyktor eller strålkastare blinkande ljus som är tillåtna. Eftersom cykelbelysning inte är uppräknat bland dessa är det inte tillåtet med blinkande cykelbakljus i Sverige. Blinkande bakljus på cyklar är tillåten i Danmark (blinkningen ska ha en frekvens av 200 blinkningar per minut) och enligt uppgift har man helt nyligen beslutat att införa motsvarande möjlighet även i Norge.

Enligt ett remissförslag från Vägverket kan föreskriften VVFS 2003:21 komma att ändras bland annat för att tillåta blinkande baklyktor med högre blinkfrekvens än 200/minut.

Det tycker jag är bra. Man syns väldigt mycket bättre med blinkande bakljus.

> Det föreligger dock för närvarande ett förslag om att ändra i VVFS 2003:21 så att blinkande rött
> bakljus med en blinkfrekvens över 200 blinkningar/minut ska tillåtas.

Stackars alla epileptiker när biltillverkarna / tillbehörsfirmorna inser hur coolt det ser ut med
blinkande bakljus på bilar med frekvens över 200 blink/min.

;)

Jag förstår inte riktigt, man kan väl inte köra runt med reflexer på en värsting hoj? de får ju typ inte ens plats på vissa. Så om man har spd pedaler och karbonhjul så får man sätta sido reflexerna på sadelstolpen?

Adm skrev:
> Jag förstår inte riktigt, man kör väl inte
> runt med reflexer på en värsting hoj? de får ju
> typ inte ens plats på vissa. Så om man har spd
> pedaler och karbonhjul så får man sätta sido
> reflexerna på sadelstolpen?
>

Shick skrev:

> Så här ser en säker cykel ut

Går det att cykla på den?

jomper skrev:
> Får man ha rött blinkande bakljus? [...]

Men exakt vad innebär "blinkande"? Är det ljus som just blinkar (dvs av, på, av, på), eller ljus som inte lyser konstant? Har själv "rinnande" ljus i min baklykta, dvs ett gäng (fyra, tror jag) lysdioder som tänds och släcks enligt ett visst mönster. För att se hur ljuset rör sig måste man vara hyfsat nära, det syns däremot inte på håll. Baklyset är i alla fall aldrig helt mörkt.

OK, 200 bpm är snabbt. Jag testade baklysets blinkfunktion nu, och det blinkar med 120bpm. Extralyset som jag brukar hänga på väskan blinkade med 180 bpm. Ett diodlyse med flera röda dioder som blinkar med en frekvens av 200bpm kommer att upplevas som ett fast sken om lyset är i rörelse i mörker.

Smurfrox: Om du använder den lampan måste du vara beredd på att visa leg. Och har du inte rätt sorts ID-kort, blir det dyrt.

Adm skrev:
> Jag förstår inte riktigt, man kan väl inte köra
> runt med reflexer på en värsting hoj? de får ju
> typ inte ens plats på vissa. Så om man har spd
> pedaler och karbonhjul så får man sätta sido
> reflexerna på sadelstolpen?

Redlextejp kanske?
Sen är det väl så att vissa värstinghojar är gjorda för att tävlas med. Om du deltar i en SCF-sanktionerad tävling så behöver du inga reflexer. Och använder du din hoj till att bara cykla i skogen med eller till att tävla/träna på landsväg under dagtid så behöver du inte bry dig.

Oskar: Se Jompers tidigare inlägg.

>På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än:

>körriktningsvisare, larmanordning, samt
>lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som >Vägverket föreskriver.

Det är ingen chans i världen att man blir stannad av snut svinen.
Skulle en snutjävel stanna mig skulle jag skalla han/hon.

Ideal skrev:
> Det är ingen chans i världen att man blir stannad
> av snut svinen.
> Skulle en snutjävel stanna mig skulle jag skalla
> han/hon.

smart drag, då slipper du nog bry dig om reflexer ett tag framöver.

Ideal skrev:
> Det är ingen chans i världen att man blir stannad
> av snut svinen.
> Skulle en snutjävel stanna mig skulle jag skalla
> han/hon.

Åhå, har vi fått en ny forumfjortis? Det hade jag inte märkt...

Ideal skrev:

> Här finns det inga lagar heller.

Och ingen genetisk mångfald heller vad det verkar...

Citerar artikeln nedan

"Fixed gear bicycles are popular among bicycle messengers, who prefer them for their light weight, simplicity and agility when used by a skilled rider. Another factor in their popularity is the lack of stealable parts and low maintenance."

*asgarv*

http://en.wikipedia.org/wiki/Fixie

Tillbaka
Topp