FIXIE Inc. Floater VS Backspin

Pasta

Ny medlem
Jag behöver en billig cykel att stadspendla med och funderar på att slå till på någon av de här:
http://www.bikester.se/351031.html
http://www.bikester.se/351034.html

Det jag undrar är - vad är det för skillnad på dessa cyklar?
Floater är typ 1000 kr billigare och väger 0,6 kg mindre (verkar ju väldigt fördelaktigt), men något måste ju göra att den andra är dyrare? Bättre kvalité?

Går det att utläsa om det går att fästa stänkskärmar på dom?

Senast ändrad:
Utan att svara på din fråga blir jag lite förvånad över att Bikester kan sälja Fixie Inc.-cyklar eftersom märket tyvärr gick i graven för ett par år sedan. Nu kan det iofs vara äldre cyklar och på hemsidan står det faktiskt något om nån reboot av märket. Någon som vet mer?

MattiasK skrev:
-------------------------------------------------------
> Utan att svara på din fråga blir jag lite
> förvånad över att Bikester kan sälja Fixie
> Inc.-cyklar eftersom märket tyvärr gick i graven
> för ett par år sedan. Nu kan det iofs vara
> äldre cyklar och på hemsidan står det faktiskt
> något om nån reboot av märket. Någon som vet
> mer?

Visst blir man förvånad.

Men

*Trumvirvel*

Bikester har köpt varumärket

*TADA*

Följdfråga:
Vad ska jag göra med min Coola Fixie Inc. keps?

Inte en aning om dom är bra eftersom det är ett nytt märke. Men det ska inte överhuvudtaget förväxlas med gamla Fixie Inc. som inte direkt sålde budgetfixies/singelspeeds för under 3000 kr.

Rent generellt gäller för cyklar i den prisklassen (oavsett singlespeed eller fixie) att leverantören måste spara in på de flesta detaljerna/komponenterna för att komma ner i pris och fortfarande behålla marginal. Men jag skulle tro att de är ganska likvärdiga och om du inte ska cykla särskilt långa sträckor spelar det nog inte någon större roll. Välj den som du tycker är snyggast ;)

MattiasK skrev:
> Inte en aning om dom är bra eftersom det är ett
> nytt märke. Men det ska inte överhuvudtaget
> förväxlas med gamla Fixie Inc. som inte direkt
> sålde budgetfixies/singelspeeds för under 3000
> kr.
>
> Rent generellt gäller för cyklar i den
> prisklassen (oavsett singlespeed eller fixie) att
> leverantören måste spara in på de flesta
> detaljerna/komponenterna för att komma ner i pris
> och fortfarande behålla marginal. Men jag skulle
> tro att de är ganska likvärdiga och om du inte
> ska cykla särskilt långa sträckor spelar det
> nog inte någon större roll. Välj den som du
> tycker är snyggast ;)

Jo, så är det väl. Jag tänker dock att på en enkel och ren single speed så är det inte så jättemycket som kan gå sönder och går något sönder så är det inte jättedyrt att byta ut den delen..
Efter att ha video-googlat lite så ser nog Chappelli-cyklarna skönare ut att cykla på. Jag skall ner till Malmö ganska snart och få går jag också chans att se dom IRL och provcykla innan köp.

Kan du köpa cykeln för 3000 så har den kostat 500-800 i första distributionsledet i Sverige. Alltså inklusive tullar och båtfrakt exkl. moms.

Resten är marginaler, skatter +ANNAT. Så att det tas alla genvägar man kan för att komma dit är rätt så uppenbart.

Som referens kan jag berätta att en "cykel på köpet" helstel SS kostar Hemelektronikkedjan 250kr plus ev frakt (typ 50kr från containerhamn till butik). En växlad FS ca 150kr mer.

Siffrorna gäller så klar bulk-köp.

Atlas skrev:
> Kan du köpa cykeln för 3000 så har den kostat
> 500-800 i första distributionsledet i Sverige.
> Alltså inklusive tullar och båtfrakt exkl.
> moms.
>
> Resten är marginaler, skatter +ANNAT. Så att det
> tas alla genvägar man kan för att komma dit är
> rätt så uppenbart.
>
> Som referens kan jag berätta att en "cykel på
> köpet" helstel SS kostar Hemelektronikkedjan
> 250kr plus ev frakt (typ 50kr från containerhamn
> till butik). En växlad FS ca 150kr mer.
>
> Siffrorna gäller så klar bulk-köp.

Ok. Men det måste iaf vara bättre att köpa en singelspeed för lägre pris än en "cykel på köpet" med massa växlar. Materialkostanden borde ju vara betydligt billigare över lag på en cykel som har så få avancerade delar som möjligt (växlar, bromsar osv). Jag tänker - vad är det som kan vara dåligt? Kommer ramen gå av? Kommer hjulen bli ovala? Kommer naven nötas ut? Man slipper ju iaf krabbet med billiga växlar som strular..

hej! jag har varit distributör i Skandinavia för FIXIE Inc. och kan berätta att när FIXIE Inc. bestämde sig för att slå igen sålde dem hela företaget med logo, hemsida, rubbet till Bikster. För att inte reta Fixie Inc. fans låg dem lågt ett tag och nu slår dem till med nåt som inte har det minsta att göra med original FIXIE Inc. vilket personligen tycker jag är absurd men tydligen möjligt.

De två killar som startade FIXIE Inc. kom inte överens och medan den ena jobbar för Bikster(men har tydligen glömt hur cyklarna ska se ut ...) har den andra gått till Specialized och jobba med Erik Nohlin bl a just nu kör dem ett lopp mellan England och Turkiet och befinner sig nånstans i Alperna.

Jag tycker att det borde vara omöjligt att smutsa ner ett märke så här men så är det. Det som Atlas säger är väldigt sant och de inköpta klistermärken från FIXIE Inc. gör inte Bikster cyklarna till Fixie Inc. cyklar och priset visar det ganska tydligt.

Fixie Inc. eran har nog gått i graven för gott.

Tillbaka
Topp