[fixie] tickande ljud...

morotsman

Medlem
[fixie] tickande ljud...
Idag kom äntligen paketet jag väntat på i en halv evighet.
Skruvade ihop allt lite snabbt och tog en provtur, hur skönt som helst! Ett problem dock, ett trist "tickande" ljud från bakdrevet :( (och nej, inget frihjul ;) )

drev och kedja nytt, orginal framklinga

kedjelinjen är hyfsat rak tycker jag, någon som har en ide om vad som är fel?

[fixie] tickande ljud...
Ljudet blir högre när man accelererar/bromsar, och bortsett från när man cyklar lugnt med "lagom" kraft på pedalerna så låter det alltid. Även om man håller cykeln i luften och roterar hjul/trampor.

lite svårt att beskriva ljudet, men det låter som en tyst variant av det ljud man fick till när man som liten stoppade in pappersbitar i ekrarna för att imitera motorljud ;)

[fixie] tickande ljud...
Om det är helt nya grejer kanske du skulle vänta lite med att jaga fel? Det kan ju vara så enkelt att grejerna ska köras/slitas in en aning.

[fixie] tickande ljud...
Kom ihåg säkerheten nu om du skulle vända cykeln upp-o.-ner, klämrisken!
I övrigt är jag helt förstummad, det där verkade skumt.

[fixie] tickande ljud...
smurfrox skrev:
-------------------------------------------------------
> Om det är helt nya grejer kanske du skulle vänta
> lite med att jaga fel? Det kan ju vara så enkelt
> att grejerna ska köras/slitas in en aning.

Ja, jag tänkte så också först men sen tyckte jag det var skumt att oljudet kom från bakdrevet, då både det och kedjan är helt nya. Känns mer logiskt att det skulle låta från framklingan som är begagnad...?

tobbeb: Jag lovar, har köttslamsetråden i färskt minne! :/

Dr.Spoke: Ska försöka hinna lägga upp en bild på kedjelinjen i kväll, men i mitt tycke är den "bra"
Komponenterna är 3/32-grejer
Drev: miche 15T
Kedja: billigaste KMC på singlespeedshop...
framklinga: orginal någon campagnolo, på en benotto från ~1986

[fixie] tickande ljud...
Jag hade ett otroligt irriterande tickane ljud på min gamla räser (ingen fixie dock)
som berodde på att jag inte hade dragit åt pedalerna ordentligt. Om det låter vid varje
varv så kan det vara det.

[fixie] tickande ljud...
På min fixie hade jag ett tickande ljud en gång per hjulvarv. Det var ventilen bak som tickade mot fälgen. Min hoj har tubfälgar, och ventilerna saknar gängor så man kan inte dra på en mutter som man annars brukar kunna göra. Lite tejp fixade det; jag har planer på att droppa i en droppe smältlim istället.

[fixie] tickande ljud...
Det måste vara att klingorna inte är exakt i linje med varandra. Testa att fästa framklingan på insidan istället för på utsidan eller vise versa.

[fixie] tickande ljud...
skruva isär allt, fetta in dra ihop ordentligt. med andra ord. vevlager, vevparti, pedaler, klinga, bakdrev, låsring...
jag hade ett liknande priblem på en av mina cyklar, jag skruvade och oljade och skruvade, med det gick inte bort. plockade isär hela skiten och oljade igen. knäppte fortfarande. sedan en härlig vårdag på väg till jobbet kom jag på det. Sadeln!!! det var sadeln som sviktade lite i sadelstolpen. en liten klick fett och 3 minuter mek senare var cykeln knäpptyst. så kan det gå...

[fixie] tickande ljud...
tack för alla tips om oväntade källor till skumma ljud, men jag är 99%säker på att ljudet kommer från kontakten mellan kedja och drev.

ska ta en extra titt på kedjelinjen när jag kommer hem.
när jag funderade på det igår kom jag och tänka på om det finns kedjor med olika avståndmellan "rullarna"?(på samma sätt som bredden skiljer sig...) känns ju väldigt osannolikt iofs :)

[fixie] tickande ljud...
morotsman skrev:
-------------------------------------------------------
> när jag funderade på det igår kom jag och
> tänka på om det finns kedjor med olika
> avståndmellan "rullarna"?(på samma sätt som
> bredden skiljer sig...) känns ju väldigt
> osannolikt iofs :)

Inte osannolikt, men väldigt, väldigt ovanligt. Riktiga gamla hojar hade 1" mellan länkarna, istället för 1/2" som det är idag. Och Shimano försökte introducera en kedje med 10 mm pitch, som aldrig blev nån hit.

http://sheldonbrown.com/gloss_p.html#pitch

[fixie] tickande ljud...
Tycker det låter som kedjespänningen är skum..

Min fixie rasslar ordentlign när den är uppochned, men rätt väg är den tyst som en mu som inte piper..

Ett tips kan ju va att helt enkelt smörja kedjan också!

Tillbaka
Topp