Fjädrande Reverb

Slobby

Aktiv medlem
Fjädrande Reverb
Har en rRverb Stelth B1 som har blivit en stötdämpare istället för en höj och sänkbar sadelstolpe, har ca 25mm upp och ner i stolpen . Inte så ovanligt och jag har varit med om det på några av mina äldre stolpar. Men var det inte så att detta var löst med någon SKF packning i IFPn?
Frågan är om Jag kan fixa detta själv? Hittar en del filmer som verka beskriva service på A1 och A2 stolpar.

Fjädrande Reverb
Är den inte alltför gammal kan det vara värt att höra av sig till RockShox - kanske vill de byta ut den då de varit rätt frikostiga med det.
Jag vet några fall där Reverb som blivit så har servats väl och inte blivit bättre, men det finns också många som svär att det bara är att serva enligt intervall så funkar de perfekt.
I tursamma fall är det bara att lufta remoten, när hydrauliken blivit så att mekanismen är lite intryckt hela tiden eller nåt.

Fjädrande Reverb
Det kan vara så att IFP'n har flyttat på sig.
Inte helt ovanligt oavsett modell.

Detta märkte jag själv efter att jag under en tid råkat lyfta cykeln med nedsänkt stolpe.

Plockade ner den och konstaterade att allt var sjysst. Byte nog en liten O-ring har jag för mig.
Satte ihop den. Och likadant.

Plockar ner igen och mäter instick på IFP'n.
120mm. Det ska vara 50mm på nya modellen.

Sätter ihop med rätt instick plus lite tjockare olja.

Har nu funkat klockrent i två år.

Fjädrande Reverb
Slobby sa:
Förmodar jag rätt om jag tror att det är två års garanti?

Dålig koll på det där men är stolpen under 2 år gammal så är det helt klart värt ett försök att få den garantireparerad eller utbytt. De jag reklamerat var under 2 år gamla och köpta hos bike24.

Tillbaka
Topp