Fjädrande sadelstolpe, bra eller blä

Körde thudbuster på min HT, skonade definitivt min rygg på längre turer, svampigt behöver du nog inte oroa dig för om du inte studsar massor på sadeln när du trampar. :)

Tar bort de värsta smällarna och man kan sitta på sadeln och effektivare trampa sig genom stök, för min del övervägde fördelarna för att motivera vikten. Jag hade LT versionen men den mindre versionen duger säkert bra för t.ex. Vasan

Jag har läst mycket gott om Thudbustern. Estetik och vikt tycks vara enda nackdelarna samt lite tillvänjning vid hur den rör sig.

Jag har en Thudbuster ST och är mycket nöjd. Tar udden av stötarna när man börjar bli lite trött och ouppmärksam till en överkomlig viktökning.

ⱧᴱᴸᴸⱫᴱᴾᴴʸᴿ skrev:
-------------------------------------------------------
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2083922
> Här är en tråd där det diskuterats en del i
> ämnet.
>
> Väntar själv på en Syntace P6 HiFlex som borde
> dyka upp nästa vecka. Hoppas på mindre ont i
> svanken.

Hmm verkar bra men är inte dessa sadelstolpar mer anpassade till racer för att ta bort vibbrationer mm, jag kände mig ganska mör i svanskotan efter förra cykelvasan och tänkte kanske hitta en lösning?

Körde med thudbustern ca 2007-2008 på en gammal ht. Helt klart värt den lilla viktökningen som den tillför. Skitskönt att fjärdra fram när man börjar bli trött i ryggen. Antingen så hatar man eller älskar den men jag tycker du ska testa. Den är kul =).

Jag har en Thudbuster på min cross och är mycket nöjd. Den ökar på vikten en del men avlastar definitivt ryggen. Efter lite tillvänjning tycker jag inte heller att den bakåtriktade fjädringsvägen stör så mycket ens på landsväg.

Kört thudbuster i tre år och är mycket nöjd. Inga problem med gung eller viktökning. Jag rekommenderar den starkt. Förstår faktiskt inte varför man inte ser den mer ofta på cyklar ute i skogen.

thekidx skrev:
-------------------------------------------------------
> Japp får testa vad är det för skillnad på LT
> och ST Thudbuster i funktion?

ST = short travel
LT = long travel

De fungerar på samma sätt, men LT tillåter väl 3-4 ggr längre rörelse i fjädringen än vad ST gör. Jag har mest använt ST. Det lilla jag har provsuttit LT tyckte jag att den blev lite väl gungig. Lite FS-wannabee liksom.

Ja då fick jag hem min ST i går och vid första anblicken blev jag väldigt besviken. Den kändes väldig stel och fjädrade inte alls som jag tänkt mig.

Jag slängde på den på cykel och sedan en provtur.
Vilken skillnad det blev helt klar värd de 1400kr den kostade. Sväljer alla små grenenslag fint. Helnöjd:)

Tänkte testa med mjukare gummi nästa runda, vore kul att få testa en LT som jämförelse något gång

Man borde se dessa mer på cyklar än man gör!

Tillbaka
Topp