Fjällcykling, ramundberget och västerut

Jannebozz

Medlem
Tänkte bege mig upp till Ramundberget med omnejd till helgen. Har kört ett antal guldturer och öster om ramundberget (upp mot Helags och ändå bort till Sylarna).
Hittar väldigt lite info om cykling västerut från Ramundberget. Via tex Ösjöstugan och vidare mot klasberget o grönfjället. Finns ju både sommar/vinterleder däruppe men någon som har erfarenhet av cykling där?

Ingen långtur men cyklade en del av pilgrimsleden (Pilgrimsleden på trailforks https://www.trailforks.com/trails/pilgrimsleden-141004/) i somras och den korta biten upp (och ner) på första kalfjället var RIKTIGT fin och rekommenderas skarpt. Sedan fortsätter ju leden och det ser ut att kunna gå att komma tillbaka via gruvvålen, men så mycket tid fanns inte med barn och så =)

EDIT: blir ju mer norr nu när jag kollar på kartan, så fel riktning!

Intresserad av samma sak. Det verkar mest vara turer norr- och österut från Ramundberget sett, samt det som kommer från Bruksvallarna kopplat till Fjällturen. Turer med startpunkt i Tänndalen upp mot Hamrafjället verkar finnas lite mer beskrivet, men man skulle ju vilja nå dessa från Ramundberget...

Se den tråd jag nyss skapade https://happyride.se/forum/threads/turfoerslag-ramundberget-funaesfjaellen.3683762/

Tänkte bege mig upp till Ramundberget med omnejd till helgen. Har kört ett antal guldturer och öster om ramundberget (upp mot Helags och ändå bort till Sylarna).
Hittar väldigt lite info om cykling västerut från Ramundberget. Via tex Ösjöstugan och vidare mot klasberget o grönfjället. Finns ju både sommar/vinterleder däruppe men någon som har erfarenhet av cykling där?

Vi körde Tänndalen-Fjällnäs-Gröndalen-Nordfjells stuga-Klinken-Ramundberget för en herrans massa år sen. En del orienterande och renstängsel blev det men en kul dagsutflykt. Från Ramundberget blev det asfalt tillbaka till Tänndalen pga ont om tid och energi. Från Nordfjells stuga går det en stig rakt norrut jag skulle vilja prova vid tillfälle. Det går även en stig rakt västerut från Gröndalen som (kanske) kommer fram i Hyddkroken på norska sidan. Därifrån finns det sen en jättefin stig/fyrhjulingsväg ned till riksvägen på norska sidan.

Jag provade Bruksvallarna-Ramundberget-Gröndalen-Fjällnäs-Bruksvallarna för många år sedan. Fram mot Gröndalen blev stigen mindre och mindre, till sist svår att följa. Undrar om jag inte tappade den helt till slut. Från Gröndalen söderut var det heller inget vidare, obefintlig stig/vinterled över myr, mycket push-bike. Sen blev det väl bättre, ju närmare Fjällnäs jag kom.
En banan var det jag hade med mig, var ganska tom innan jag var hemma igen :)

Jag provade Bruksvallarna-Ramundberget-Gröndalen-Fjällnäs-Bruksvallarna för många år sedan. Fram mot Gröndalen blev stigen mindre och mindre, till sist svår att följa. Undrar om jag inte tappade den helt till slut. Från Gröndalen söderut var det heller inget vidare, obefintlig stig/vinterled över myr, mycket push-bike. Sen blev det väl bättre, ju närmare Fjällnäs jag kom.
En banan var det jag hade med mig, var ganska tom innan jag var hemma igen :)
Jo, en del strapatser var det allt. Men om fler kör kanske vi kan knyta ihop nånting som blir cyklingsbart hela eller större delen av sträckan.

Tack för svar.
Dag1 blev turen Torkilstöten - Helags - Ljungan - Ljungris - Kläppen.
Delvis mycket fin cykling, rätt köttigt vissa partier mellan Helags o Ljungan. Men mycket kalfjäll och fina vyer.
Dag 2 avverkades lite turer kring Djupdalsvallen, kan varmt rekommendera Glimtjärnsturen. Sista 2-3km är fantastiskt bra. Får testa ramundberget västerut nästa gång :confused:

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp