Fjällräven (nu utan Specialized)

fhloston

Aktiv medlem

Några ord från Erik Blomberg, Head of Innovation på Fjällräven, om den största utmaningen i utvecklandet av den nya kollektionen.

Jag skulle säga att den största utmaningen var Hoja Seatbag Harness. Det är en helt ny produkt, vilket innebär att du som designer ges mycket frihet samtidigt som du saknar något att basera dina idéer på. I det här fallet tog vi användning av vår erfarenhet från att skapa vandringsryggsäckar. Vi som företag har i över 60 års tid arbetat på olika sätt att stabilisera packning medan du rör dig och tänkt på hur vi kan utforma remmar som håller ryggsäcken på plats, men enkelt kan lossas när du vill justera något eller nå dina saker.

Cykelutrustning för det långa loppet

Att hoja är att cykla för glädjens skull. Vår nya Hoja-serie är utformad för att ta den upplevelsen till nästa nivå. Utrustningens slitstyrka och tidlösa design gör att den känns lika bra när du köper den som efter många, många äventyr i naturen. Vi finns med dig i det långa loppet.

Ruttet företag. Säljer in sig som svenskt helylleföretag, med hållbar produktion till premiumpriser. Men allt är gjort i Kina.

Intresset för lokalproducerat växer och det finns mängder med små tillverkare av fina friluftskläder i EU idag. Dessutom oftast billigare än fjällrävens kinaprylar.

Jag antar att det finns folk till det eller har de tappat det? Jag hade kunnat tänka mig en skjorta men vill ha ett riktigt bra pris om det ska sitta en jävla räv på den

Där var ett par mörkblå shorts som såg ok ut, men kostar nästan en tusing över vad andra märken tar för friluftsshorts. Ambitionen är kanske som tidigare nämnt att satsa mer på huligan- och gangsterrap-demografierna?

en helt ounik seatbag harness med massa strulig ruttning av remmar som en sen ska försöka pula ihop så att de inte åker in i hjulet.

om de ville ha en unik bakväska kunde de jobbat vidare på sina hårdplastsidoväsklådor och gjort en hård strut med en fast och aerodynamisk yttre form som kan snäppas/klickas på sadel/sadelstolpe på nåt smidigt sätt, sen en baklucka och möjlighet till komprimering av packningen internt.

och sen en strutformad superlätt kånken som bara är att tjoffa in i hårda struten.

tillägg, på samma tema: det som helt saknas på marknaden är en hårdplaststrut för montering på styret, med integrerade bekväma och höga tempo-"pinnar" och lucka för att fylla med packning. det skulle till och med att gå att erbjuda en liten påsnäppbar vindruta som dirigerade vind och regn över huvudet när en ligger i pinnarna (som inte är pinnar, utan den underarmsformade ergonomiska överdelen på framstruten).

Senast ändrad:
Ser inte ut som att det är några stora förändringar jämfört med utbud och produkter i Specializedsamarbetet. Först när de prisdumpat de produkterna med 50--75% började de bli intressanta så att lansera samma grejer igen till det höga priset kan inte vara en superbra idé. Hur många "field suits" såldes till icke-ironiska för ordinariepriset förra gången? Inte många kan man väl anta. En regnponcho för 4500 SEK?

Senast ändrad:
Ser inte ut som att det är några stora förändringar jämfört med utbud och produkter i Specializedsamarbetet. Först när de prisdumpat de produkterna med 50--75% började de bli intressanta så att lansera samma grejer igen till det höga priset kan inte vara en superbra idé. Hur många "field suits" såldes till icke-ironiska för ordinariepriset förra gången? Inte många kan man väl anta. En regnponcho för 4500 SEK?
Jag har en field suit, köpt till ordinarie pris! Lika vanlig som Jeronimo ungefär skulle jag tro😁. Den är faktiskt ganska trevlig, lite korta ben för min smak bara.

Jag möte igår en stigcyklist som hade en POC Dungaree på sig. Var nyfiken och såg att den kostar 4899 kronor (just nu med rabatt för 2939,40 kronor, så slå till!). Och då har man ingen behöv av sån på den här sidan av Sverige, förutom för looken då såklart.

Jag möte igår en stigcyklist som hade en POC Dungaree på sig. Var nyfiken och såg att den kostar 4899 kronor (just nu med rabatt för 2939,40 kronor, så slå till!). Och då har man ingen behöv av sån på den här sidan av Sverige, förutom för looken då såklart.
Så här års?

I DH-spåret i oktober har jag lättare att se behovet. Fast då känns kanske ändå en dirtsuit rimligare.

Alltså den där one piecen är jävligt ful, fast lite ball, men rätt cringe eller ändå lite cool.

Ångrar dock att jag inte köpte hjälmen när fjällräven/speacilzed sålde ut den för halva priset förra året...

Tillbaka
Topp