Fjällturen 2014

smogz

Medlem
Fjällturen 2014
Körde fjällturen idag. Måste säga att den var riktigt tuff. Nu kanske en veckas regn gjort den extra tuff då det var väldigt blött och lerigt på många ställen.

För utom att det var blött så var det ett väldigt trevligt lopp, extremt tufft med mycket uppför men också mycket stigcykling, många extremt vackra vyer och lagom mycket folk (ca 450 startande).

Den första milen var lugn runt sjön, sen steg det rakt upp i ca en mil tills man var uppe på kalfjället. Där cyklade man på ett tag längs singelstigar, sen var det rätt mycket upp och ner och mycket blött inlandet gick utför till bruksvallarna, det mesta på stig eller skogsvägar. Efter detta gick det rakt upp igen, det kändes som en mil men var nog lite kortare, hela den stigningen på grusväg. Väl uppe på fjället igen var det jättefin stigcykling som jag tyvärr hade svårt att njuta av då jag hade kramp i bägge benen. Avslutningen ner mot Ramundberget gick på gräs på skrå, gräs blandat med lerhål där jag såg en person klota över styret. Den utförskörningen var rätt tuff för underarmarna då jag redan innan var rätt sliten.

Sammanfattning. Tufft som fan men mycket mer mountainbike än cykelvasan. Rekommenderas, men hoppas på mindre regn veckan innan nästa år.

Fjällturen 2014
Lite bilder från första kalfjällskörningen. Efter det kom tävlingsjävulen och kramp så det blev inga mer.

Bilagor

• IMAG0132.jpg
    IMAG0132.jpg
    63.2 KB · Besök: 34
Fjällturen 2014
Jag körde efter lite ångest 70 km. Det gick över förväntan :-) Och jo, det var blött i år. Förra året körde jag 40 km (eller vad det var) och det var väldigt torrt förra året. Smogz, den andra stigningen är ca 300 m på ca 7 km (från vätskekontrollen till toppen)

Jag har laddat upp en liten video, helt utan några editeringsambitioner (bara nedkortad) och med ocensurerat ljud med harklingar och stön. Tyvärr dog batteriet efter ca en tredjedel av loppet, så jag har fått klippa ihop det som fanns.

Fjällturen 2014
Körde också 70 km (vid 64 km förbannade jag mig rätt hårt...). Det var tufft, tuffare och blötare än jag föreställt mig - men oändligt vackert. I duschen var det många som utnämnde det till Sveriges tuffaste lopp - och med 1680 höjdmeter så är det väl få lopp som tar det.

Välorganiserat från arrangörshåll, masterstart och liten backe genom centrala Funäsdalen som drog ut fältet innan de släppte fritt. Körningen runt Funäsjön var snabb men möjligen lite tråkig, sedan in på fin stig, något tekniskt men bara bra för att sprida fältet mera, vid ca 13km kom första rejäla backen (ungefär som backprisbacken på CV90 fast aningen hårdare och längre...)

Lite spänger och fyrhjulingsspår (gjorde en OTB när jag slant med framdäcket på näst sista spången innan korsningen av 84:an - rakt ner i mjuk myrmossa och dränkte min iPhone - jävla Apple till att sätta fuktsensor som löser ut av minsta lilla).

Sedan upp på kalfjället och här var det blött (och lerigt). Det sög verklig en musten ur benen och gick inte allt för snabbt. Men utsikten var helt abnormt fin, ner från fjället mot Bruksvallarna gick först på fjällstig med mellanstora stenar och senare på grusväg (gott om läskig rullgrus), kollade på datorn efteråt och kom tydligen upp i 57,9 km/h där.

Vätska och saltgurka i Bruksvallarna för att sedan ta sig an mördarbacke nr 2 - Mittåkläppsvägen och 300 m på 7 km. Kändes något lättare än den första backen då det gick i avsatser, men fan vad det sög i benen. Upp på platten på fjället och ganska skön körning - kuperad grusväg.

Sedan bar det nerför på snabb grusväg/fjällstig och man kunde ana Ramundberget. Sedan kom höjdpunkten på hela banan - vindlande stig på en ås och underbar utsikt, skön körning på kuperad stig genom fjällbjörkskog. Vätska vid en fäbod och sedan uppåt, uppåt, uppåt på torr och fin stig.

Sista körningen ner mot 58km och Ramundberget var lös, geggig och ganska läskig. Lyckades klota i ett av de mer tekniska partierna och skrapade armbåge, knä och vad med visst blodvite. Nåja bara upp och köra. När jag kom ner mot 58 km så kände jag mig oförskämt pigg och valde att inte gå i mål på 58km utan svänga höger för de sista 12 km till "Klinken" och tillbaka - big misstake, BIG MISSTAKE.

Snabb och kuperad grusväg första 5 km därefter 2 km snabb stig. Började här känna mig trött och slut på energi, sög i mig den sista sportdrycken och gnetade på. Lyckades på någon jävla vänster missa ett avtag och körde någon km för långt (när jag kom tillbaka till avtaget så fattar jag inte hur jag kunde missa det) - nu heeelt slut och in på typ geggig halvteknisk stig som senare kom upp i tät fjällbjörkskog med u-formad stig (gick fan inte att trampa runt utan att slå i sidorna på stigen - allt gick i ett töcken och jag funderade ett tag att bara sätta mig ner och ringa 112 - kom sedan på att mobiljäveln var dränkt...fyllde flaskan med vatten från en bäck och gnetade på. Efter typ 300 m så passerar jag en tappad energikaka (öppnad och knappt halväten), funderar 2 sekunder och vänder tillbaka - trycker i mig den....kände mig som ett gatubarn/uteliggare men fan vad den gjorde gott.

Ut på bredare stig typ elljusspår och först lite kuperat och sedan skönt utför mot målet.

Summering: första 58k gick på 2,54 och sista 12km på 1,31 så snacka om genomklappning.
Ska helt klart köra 58:an nästa år för det är på det hela taget ett väldigt fint lopp.

Fjällturen 2014
Detta lopp gick bokstavligen runt stugknuten här i Ramundberget. Nästan så man blir lite sugen.. Hmmm, N+1, man kanske skulle köpa sig en MTB till nästa år?

Fjällturen 2014
MagnusRode skrev:
-------------------------------------------------------
I duschen var det många som utnämnde
> det till Sveriges tuffaste lopp - och med 1680
> höjdmeter så är det väl få lopp som tar det.

Min Garminklocka säger "Höjdstigning: 881 m" för 58km loppet.. Var har du hittat 1680m?
Är inte min gpsklocka bättre än så? Suck.

KlockavsPM.gif

Min klocka överst och PM-bild från loppets hemsida underst.

Fjällturen 2014
Otroligt att grejorna fungerar med så mycket dy och skräp.
Vill till de som hade oturen och missade tävlingen (58km) säga att banan inte alls är teknisk svår. Inga svåra rötter, stockar eller trånga steniga partier där otekniska personer som jag måste stiga av för att gå. De undantag som fanns var några branta bäckraviner och en spång på slutet med varierande bredd som jag inte orkade balansera på.
lera_fjllturen2014.gif

Såg på facebook att de ville ha in feedback. Borde vi inte lista förbättringar till nästa års tävling.

- Att rabbla mobilnummer ett par minuter innan start som man ska knappa in är inte rimligt. Skaffa en stor skylt istället.

- Transport tillbaka till starten gick inte när det sades och det blev en lååååång väntan. Logistiken måste förbättras kraftigt.

- Skylten till dusch borde sitta på den högra entrén istället för till receptionen. Det var inte roligt att klampa in lerig i hotellreceptionen.

+ Lunchen efter var det bästa på länge. Att få att gott och eftersnacka gav mersmak. Placera gärna ut delaktiga personer i loppet i matsalen som kan berätta om loppet. Jag hade en sådan vid bordet och det gav mervärde.

+- Jag skulle vilja kunna anmäla mig till 58km och vid målgång har valet att köra vidare på 70km om jag har ork/motivation. På detta vis tror jag att flera skulle köra 70km.

- Cykeltvättskön tog en enorm tid. Skaffa många slangar. Ökar antalet startande nästa år räcker inte två slangar.

+- Gör en aktivitetskombo. Föreslå någon aktivitet dagen före eller efter, tex kajak eller något annat trevligt. Så så vis skulle nog flera stanna en dag extra.

Fyll på!!!

Senast ändrad:
Fjällturen 2014
Jag körde också 70 km Ultra och det var ett riktigt fint lopp! Har massa videos jag kan titta på för att se hur vackert det var för inte hann jag med att njuta nåt.. hade en lite sämre dag på cykeln (inte så konstigt efter några dagars vandrande innan kanske) och det var tufft med de roliga stigningarna.

Bloggade lite också, kommer fylla på med videos där i dagarna!

http://bracykling.com/2014/07/21/fjallturen-2014-racerapport/

Fjällturen 2014
SörenS skrev:
> MagnusRode skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> I duschen var det många som utnämnde
> > det till Sveriges tuffaste lopp - och med 1680
> > höjdmeter så är det väl få lopp som tar
> det.
>
> Min Garminklocka säger "Höjdstigning: 881 m"
> för 58km loppet.. Var har du hittat 1680m?
> Är inte min gpsklocka bättre än så? Suck.
>
>
> Min klocka överst och PM-bild från loppets
> hemsida underst.

Min telefon och endomondo tycker att total stigning var 1429, total sänkning 1302. Högsta höjd 986, lägsta höjd 612 m. På 70 km.

Edit: och förresten så visade den bara 66,49 km på 70 km

Senast ändrad:
Fjällturen 2014
Ok, jag har ingen höjdprofil från någon dator/klocka - bara vad jag hörde från arrangörshåll att stigningen på 70km var runt 1680m. Måste vara mer än 881 på 58km för så värst mycket stigning var det inte på de sista 12km.

Instämmer i stort med Sören S men kan tycka att sista utförslöpan kan förbättras något - lite väl löst och geggigt blandat med stenar som gjorde det vådligt att kombinera med ett OTB.

Ja, att kunna välja om man ska fortsätta de sista 12 km efter 58km kanske skulle vara något men jag kommer vara nöjd med 58km nästa år.

Fjällturen 2014
Jag tror att sista utförslöpan blir bättre av sig själv till nästa år. Förra året var den opreparerad och den såg nypreparerad ut nu. Lite gräs på den så blir det nog mindre leråker.

Fjällturen 2014
För ett par minuter sedan kom det upp en fin film på fb där gruvorna var med. Kolla den och se om sträckan du fråga efter finns med. Sök på mera lera. En mtb klubb i linköping.

Fjällturen 2014
Det var nog min film som kom upp FB :) Här är en direktlänk:

För min del var det ett riktigt tufft lopp. Bristen på träning av långa stigningar i klass med de som var på Fjällturen gjorde att andra stigningen blev riktigt tuff och krampen i låren var sen nära under resten av loppet. Min Garmin Edge 500 (som ska ha en hyffsad barometrisk höjdmätare) visade ca 1000m höjdstigning totalt och ca 900 m nedför. Den tyckte även att distansen totalt var 54,47 km för 58 km rundan men jag är lite osäker på om den visar mycket fel på distansen när det går mycket upp och ner. Noterade att en av de värsta stigningarna var en backe på ca 22%.

Kul lopp i alla fall och det blir nog att köra nästa år igen om jag får till bättre träning. Tar gärna emot tips på långa och branta backar i Östergötland. Gärna då 1 km+ med lutning på över 10%.

Fjällturen 2014
Coss skrev:
Min Garmin
> Edge 500 (som ska ha en hyffsad barometrisk
> höjdmätare) visade ca 1000m höjdstigning totalt
> och ca 900 m nedför. Den tyckte även att
> distansen totalt var 54,47 km för 58 km rundan

Har emailat Fjällturen om deras syn på längd och höjdmetrar...

Fjällturen 2014
Körde 58km tävling på min heldämpade 27.5 utan låsning bak och två klingor fram och vanliga flat pedals. Nästa år kommer jag åka på en 29 HT.

Ang sträckan på 58km så sa dom innan start att dom tagit bort ett litet partí då det var alldeles för blött där, därav blev det typ 54km, jag missade detta lite och hushöll lite på krafterna :-)

Kan bli bättre: Fler duschar, en slang eller skrapa så man kunde göra rent, nu var det lera överallt i duschen och omklädningsrummet.
- Fler slangar att tvätta cyklar i
- Bättre transport tillbaka, nu hade vi en bil med släp ståendes vid mål då en utav oss blivit sjuk och inte kunde köra, annars hade det varit meckigt.

Fjällturen 2014
Är sugen på detta lopp till nästa år. Ni som kört, vilken typ av däck (på en 29a HT) skulle ni köra med på en våt resp torr bana?

Fjällturen 2014
Jag körde 28 km, var lite blandade bud på hur långt det egentligen var när vi startade men min klocka stannade på 28 km. Jag var upp med familjen i fjällen och hade lyckats se till att både jag och mamma hade våra cyklar med. Råkade se en reklam för loppet och kände att detta lät ju som något vi bara måste köra när vi ändå var i närheten. Så jag och mamma anmälde oss och började tagga.

Väl i starten kändes allt bra, vi var en lagom grupp om ca 40 personer som startade i Bruksvallarna. Så ingen trängsel där. Det började med lite grus och asfalt som uppvärmning innan backen upp till Mittåkläppen började. Det var riktigt jobbigt dels för att det var en lång och seg backe men värmen var riktigt jobbig också. Jag njöt varje gång det bar lite ner för då fick jag upp lite fartvind. Men väl när backen hade lugnat ner sig var det jättefint. Därefter följde ett parti av stigar av blandat slag (minnesbilderna har flutit ihop lite såhär i efterhand..) Det var jättefint och helt klart värt det man betalat i mängd svett på vägen upp. Tyckte framför allt att Stortrappåsen var jättefint att se. Jag tyckte att det var väldigt trevligt att organisationen inte bara varnade för "farliga" saker utan även gjorde en uppmärksam på att titta upp från styret ett par gånger genom skyltar som markerade att här är en vacker vy.
bild1.JPG

bild3.JPG

Men nu började kroppen ta slut och jag längtade till vätskestationen för lite socker och en liten saltgurka bara för att så fart på kroppen igen. Det är väl det enda jag kan säga som jag tyckte var lite dåligt och det var att iaf jag inte fattat riktigt exakt var i loppet vätskestationen var så jag trodde att den skulle var tidigare och inte 7 km innan mål. Efter vätskestationen kom gruvorna, som jag till en början bara kommer ihåg för att jag fortfarande inte hade någon energi så jag gick en bit för jag fick inte fart på cykeln i de små uppförsbackarna. Men så fort det blev lite bredare och lite plattare kom jag igång igen och det flöt på hyfsat.

Sen började nerförsbackarna! Det var ju skönt men samtidigt så gick det ju inte att bara sitta ner och njuta. Jag minns att jag iaf ett par gånger tänkte/småskrek att jag snart kommer ramla av, men jag lyckades hålla mig på benen även om det var nära ett par gånger. Den enda jag blev omkörd av var han som vann, det kändes som en seger för mig att det bara var en person som var typ dubbelt så snabb som mig :)Det var tre leriga backar som jag tyckte var kul att köra men det berodde nog på att de fortfarande var fina och inte sönderkörda. Tror inte att jag skulle ha tyckt att det var lika roligt om 300 personer hade kört där före mig. Nu började jag få vittring på mål. Den sista backe som alla hade snackat om förstår jag inte, den var ju ingenting, typ en lien knöl bara. När jag väl var i mål så var det så himla skönt, jag hade verkligen maxat ut mig själv men det var så värt det och så roligt.

Körde i mig dryck, banan, fick en medalj och satt och tittade på resterade tävlande som rullade in i väntan på att min mamma skulle komma i mål. Och efter ett tag kom hon. För att sätta det i perspektiv så var det kanske tredje gången mamma var på sin mtb och första turen i skogen var på vasan 45 förra året på en vanlig cykel så när hon rullade in var jag mäkta stolt över henne! Sen tog vi en dusch och åt en god måltid och kallade det en dag, en riktigt bra dag!

Fjällturen 2014
Virre skrev:
> Är sugen på detta lopp till nästa år. Ni som
> kört, vilken typ av däck (på en 29a HT) skulle
> ni köra med på en våt resp torr bana?

Vet ej om detta hjälper dig. Banan har inga "sidosluttande" rötter eller stenpartier som kan bli otäckt hala vid regn. På de partier som var blöta var det "mjuk dy"/vatten/grässvål och där var det bara att kötta på rakt fram med "benkraft".

Tillbaka
Topp