Fjällturen MTB

Fjällturen MTB
Sitter i bilen på väg upp.
Tog med mig mina sletna Panracer Rampage 29x2.35
Har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska åka på.

Senast ändrad:
Fjällturen MTB
Blev en lerig, blöt och kall fjälltur i år! Ändå en mycket trevlig dag konstigt nog. Kom in på 11e plats i 58 sport. Tid 2.26.19

Fjällturen MTB
2.58 i 58 motion, hade Janne Ottosson några minuter bakom. Lerigaste tävlingen jag har kört. Trevligt arrangemang ändå, får sikta på nästa år också.

Fjällturen MTB
fhloston skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet inte placering, men jag tog ca 4:50 på
> 70. En försämring jämfört med förra året.
> Inte enligt plan...

Dom jag pratat med sa att det var bättre förutsättningar förra året.

Fjällturen MTB
d.b skrev:
> Blev en lerig, blöt och kall fjälltur i år!
> Ändå en mycket trevlig dag konstigt nog. Kom
> in på 11e plats i 58 sport. Tid 2.26.19

En imponerande tid.
Jag körde i regnkläder så för mej var det varken en blöt eller kall dag. För mej som bor i Norrbottens inland så är det normalt väder.

Fjällturen MTB
Cannondale jekyl 1000 skrev:
> Hur gick det för er? Jag slirade in på en
> femteplats i 58 motionklassen på mina halvsletna
> thunder burt.

Körde du i blå kläder och halvlåg över styret runt sjön? Isåfall tog jag rulle på dej ett tag..

Tror det blev 4:18 på 70, har inte hittat nån resultatlista online ännu så ingen koll på placering osv.

Jobbigt var det iaf och fick psykbryt på de sista 6 km då det blev slirigt och lerigt så var tvungen att klämma i mej en mars med 3 km kvar då magen fick spel. Annars en riktigt rolig bana trots vädret. Körde igenom sista delen runt mittåkläppen igår och det var riktigt fint i solskenet!

mittdalen.jpg

Fjällturen MTB
Olzon skrev:
> 2.58 i 58 motion, hade Janne Ottosson några
> minuter bakom. Lerigaste tävlingen jag har kört.
> Trevligt arrangemang ändå, får sikta på nästa
> år också.

Då var du bara sekunder efter mej.

Fjällturen MTB
hanek082 skrev:
> Cannondale jekyl 1000 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur gick det för er? Jag slirade in på en
> > femteplats i 58 motionklassen på mina
> halvsletna
> > thunder burt.
>
> Körde du i blå kläder och halvlåg över styret
> runt sjön? Isåfall tog jag rulle på dej ett
> tag..
>
> Tror det blev 4:18 på 70, har inte hittat nån
> resultatlista online ännu så ingen koll på
> placering osv.
>
> Jobbigt var det iaf och fick psykbryt på de sista
> 6 km då det blev slirigt och lerigt så var
> tvungen att klämma i mej en mars med 3 km kvar
> då magen fick spel. Annars en riktigt rolig bana
> trots vädret. Körde igenom sista delen runt
> mittåkläppen igår och det var riktigt fint i
> solskenet!
>
>

Jajamän. Blåkläder och liggande körställning. Ja jag såg att det var någon där bak ett bra tag. Jag är kass på att köra i klunga. Blir bara nervös av att ligga bakom någon.
Bra kört. Var det ännu slirigare dom sista 12 kilometrarna? Gick den slingan enbart på stig?

Synd att fredagens väder inte höll i sej. Men vädret är som det är och det är lika för alla. En bra cyklist ska klara alla väder. Vart nästan roligt att halka runt i skiten till slut.

Fjällturen MTB
perojonsson skrev:
> För mig tog det 4:58 eller nått sånt i 58
> motion

Då är du en riktig hårding som orkar cykla så länge. Jag trampar på utav helsike för att hinna i mål innan jag blir trött. Ofta glömmer man att alla har olika förutsättningar och den som kommer sist kanske är den som tagit ut sej mest för dagen.

Fjällturen MTB
Cannondale jekyl 1000 skrev:
>
>
> Jajamän. Blåkläder och liggande körställning.
> Ja jag såg att det var någon där bak ett bra
> tag. Jag är kass på att köra i klunga. Blir
> bara nervös av att ligga bakom någon.
> Bra kört. Var det ännu slirigare dom sista 12
> kilometrarna? Gick den slingan enbart på stig?
>

Det var kanske 4 km grusväg början och sen stig och sen en jäkligt smal och lerig stig.. =D

Fjällturen MTB
Då ska jag skriva lite om hur min tävlingsdag var.

Jag velade länge och hade svårt att bestämma vilken cykel jag skulle köra på. Scalen satt det thunder burt som dessutom börjar bli lite sletna. Jag hade ett par nobby nic i bilen men jag ville inte stå ute bland knotten och söla med stansvätska och svära över avsaknaden av kompressor kvällen före tävlingen så alternativet hade varit att köra på gammelcannondalen med wildgripperdäck men eftersom jag är något långsammare på väg med den cykeln valde jag ändå scalen. Nästa val var om jag skulle köra i regnkläder. Strax före start bestämde jag mej och drog på mej regnbyxorna. Kändes som ett bra val då jag kunde ha knävärmare under under och slippa bli kall om knäna.
4 mil grusväg och cykeln på släpvagn. Hur tror ni den cykeln såg ut när man kom fram? Tryckte i mej en bit nougat och gick till startfållan. Ställde mej längst fram bland dom andra motionärerna. Med två minuter kvar till start kom adrenalinet. Startproceduren var inte lika intressant som i kraftloppet som jag körde tidigare i år. Där var det vinna eller försvinna i första kurvan, försvinna in i ett nät som begränsade bredden in i kurvan. Under den första biten runt sjön försökte jag hålla igen så mycket det gick för att inte ta slut i stigningen som skulle komma efter ca 12km. På dom första stigarna tyckte jag att däcken ändå gav skapligt fäste. Stigen tog oss upp på kalfjället där sikten var något begränsad. Glasögonen slog igen något men jag hittade ändå ner från fjället. Sen kom en lång utförskörning på en grusväg där thunder burten inte klarade uppgiften riktigt. Fick hålla igen och på vägen ner gjorde en riktig idiotgrej. Trodde inte jag hade någon bakom och bytte spår. Jag hörde något som kasade bakom mej och där var en cyklist som drog i bromsen. Det var riktigt kusligt och inget jag vill göra om. Det flöt på skapligt i skogen men allt eftersom blev det bara halare och halare. Jag var rädd att hela drivlinan skulle lämna in då det knastrade hela tiden. Vid ett par tillfällen hamnade kedjan fel vid växling på framdreven. En lång uppförsbacke på grusväg ville aldrig ta slut. Jag stog upp hela tiden för att aktivera lite andra muskler. Jag drog jämt med annan cyklist och vi samspråkade lite i backen. Tydligen hade dom släppt ut de som skulle cykla dom kortare sträckorna. En del hade klivit av och gick uppför backen. Lite irriterande när man kom in på stigen och man kom ikapp dessa cyklister. Dom var snälla och flyttade på sej så det gick bra ändå men det är trots allt ett störande moment både för dom och för oss som vill om. När det var sju kilometer kvar släppte jag på bromsen och försökte öka men nu var det så halt så det knappt gick att cykla. Vid ett tillfälle trampade jag som en idiot när det plötsligt kom en och gick förbi mej. Tror jag cyklade om några stycken innan den sista långa utförskörningen. Det var nästan lika halt som i Uddevalla på en crosstävling jag körde för 10-15 år sedan. Det hade inte regnat på en månad. Mellan första och andra heatet öppnade sej himlen och det vräkte ner i en haltimme. Starten gick och jag tror vi alla var lika förvånade över hur halt det var. Något värre har jag aldrig upplevt. På första varvet gick en stackare omkull framför mej. Jag hade hojar på båda sidor om mej så det fanns bara två val. Att köra över killen som snurrade runt på backen eller att köra över hans hoj som gled längs banan. Jag tog mej över hans hoj utan att trilla men jag hade kommit ur balans och trillade själv efter några meter. Hade jag istället valt att köra över killen hade jag kanske undvikit min egen lilla vurpa men vem vill köra över någon? Resten av den tävlingen var grym. Precis som här gällde det att inte göra ett endaste litet misstag då det genast skulle resultera i en vurpa.
I den långa nerförsbacken ner mot målet kände jag att jag var tvungen att hålla igen ordentligt och blev omkörd av två cyklister. Attans retligt när man haft dom bakom sej hela tiden och med bara någon kilometer till målet. Det hade inte hänt med cannondalen. Men man ska inte gnälla för thunder burten gav mej fördelar också. I den sista lilla uppförsbcken intil målet rullade jag lätt förbi tre cyklister.
Resultatet blev en femte plats på tiden 2.57.14. Jag är jätteförvånad men glad över min placering. Dock är jag lite missnöjd med mej själv eftersom jag inte var tillräckligt trött när jag kom i mål. Jag borde ha tagit ut mej mer. Men å andra sidan så hade jag stora problem med fästet och ville inte vara helt slut i skallen på stigarna. Detta var min andra tävling i modern tid och min femte totalt. Det här är riktigt kul och jag är redan sugen inför nästa tävling om två veckor. Jag funderar nästan på om man skulle börja träna till nästa år.

Bilagor

• DSCF5776.JPG
    DSCF5776.JPG
    188.1 KB · Besök: 31
Fjällturen MTB
hanek082 skrev:
> Cannondale jekyl 1000 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> >
> > Jajamän. Blåkläder och liggande
> körställning.
> > Ja jag såg att det var någon där bak ett bra
> > tag. Jag är kass på att köra i klunga. Blir
> > bara nervös av att ligga bakom någon.
> > Bra kört. Var det ännu slirigare dom sista 12
> > kilometrarna? Gick den slingan enbart på stig?
> >
>
> Det var kanske 4 km grusväg början och sen stig
> och sen en jäkligt smal och lerig stig.. =D

Fan, då har man ju missat det roligaste då. Jag är imponerad av er som körde den långa turen. Måste ha varit riktigt tufft.

Fjällturen MTB
Grymma tider ni har! Jag hade ca 3:58 vid 58. 4:51:33, plats 31 på 70.

Det var tungt i år. Och liksom förra året var nerfärden från gruvorna till Ramundberget en lerfest.

Sista slingan är kul, men eftersom jag var rejält trött efter 58, så var prestandan inte på topp :-). Jag fick även till en otb, men landade mjukt och tyckte att det var ganska skönt att ligga på rygg ett tag. Som hanek082 skriver leds man in på en slingrig, lerig singletrack när man är lagom utpumpad. Kämpigt.

Tack till arrangörerna för en bra tillställning. Men nästa år fixar ni väl torra förhållanden? ;-)

Fjällturen MTB
Det här var ju roligt.
Tog en timme längre än jag trott, kom in på 5:40 på 70 km. Var riktigt trött bland fjällbjörkarna den sista svängen.
Hur står sig fjällturen mot cykelvasan om det är någon som kört båda?

Fjällturen MTB
heffe skrev:
> Det här var ju roligt.
> Tog en timme längre än jag trott, kom in på
> 5:40 på 70 km. Var riktigt trött bland
> fjällbjörkarna den sista svängen.
> Hur står sig fjällturen mot cykelvasan om det
> är någon som kört båda?

Cykelvasan är platt och går på grusväg. körde på 30 min snabbare på cykelvasan på 20 km längre...

Fjällturen MTB
Mycket mycket tuffare än cykelvasan. Tyvärr körde jag omkull och landade med höften i en stubbe ett par veckor innan. Det gjorde att jag hade för mycket smärta när jag tog i uppför. Det resulterade i att jag fick gå i alldeles för många uppförsbackar. Jag kunde helt enkelt inte ta i. Därför klev jag tyvärr av i Bruksvallarna. Vart inte sugen på att gå milen upp till Mittåkläppen.

Annars är reflektionen att det var lite blötare och tyngre än ifjol. Plus att det regnade iår.

Fjällturen MTB
smogz skrev:
> Mycket mycket tuffare än cykelvasan. Tyvärr
> körde jag omkull och landade med höften i en
> stubbe ett par veckor innan. Det gjorde att jag
> hade för mycket smärta när jag tog i uppför.
> Det resulterade i att jag fick gå i alldeles för
> många uppförsbackar. Jag kunde helt enkelt inte
> ta i. Därför klev jag tyvärr av i
> Bruksvallarna. Vart inte sugen på att gå milen
> upp till Mittåkläppen.
>
> Annars är reflektionen att det var lite blötare
> och tyngre än ifjol. Plus att det regnade iår.

Synd att du fick bryta. Funkade det inte att köra lågväxel heller?

Sista milen tyckte jag att det var väldigt sladdrigt i bak. Tittade ner på bakdäcket men det såg ut att vara luft i så jag körde på. Igår när jag tvättade cykeln såg jag att det var väldigt lite luft i. Det var bara 0,8bar. Det måste ha varit stanzvätskan som räddade mej. Vad gör man med ett sådant däck nu? Är det lika bra att kassera det?

Tillbaka
Topp