Flådigt riktställ

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Flådigt riktställ
Jag funderar på att köpa ett riktställ, ska användas både för att bygga hjul och för att rikta hjul. Bör fixa 26-28/29" och minst QR + 20mm, gärna flera varianter än så. Kan tänka mig att lägga några hundra extra jämfört med de enklaste och har spanat in:

Parktool TS.8:

PARK065.jpg

Minora Workman True Pro:

MINO008.jpg

Sen är jag egentligen lite sugen på Ultimate Support TRS-80R också:

media.nl

Det verkar dock lite mindre stabilt med bara en arm. Funkar det är det säkert smidigare, dessutom skulle det matcha mitt fina mekställ (snarlikt det på bilden) bra :)

Flådigt riktställ
Inga planer på att bygga eget?

Två mätklockor, en radiell och en axiell. Parade med ett lika spartanskt stativ som exemplen ovan.

Det skulle ge några rejält sexiga riktanordningar till en liten (mindre) peng, och sen vore det väl kul att snickra i hop kontraptionen själv?

jag lutar år att ordna mig något hottare än ett buntband och hjulet monterat på cykeln, även om det gör jobbet.

men jag förstår orsaken till inlägget, bra verktyg gör halva jobbet, därför ska man ha två uppsättningar ;-)

Flådigt riktställ
Mina bästa hjul har jag byggt i ram med indikatorklocka. Har ett enkelt riktställ för 200:- men de billiga ställen är allt annat än stabila och förtroendeingivande men visst duger de till att slänga ihop ett hjul i men att man inte får hjulet 100% dishat eller rakt på en gång är sånt man får leva med. Mycket vändande av hjul och trixande med infästning av navet i stället.

Flådigt riktställ
Mitt riktställ (Minoura) är jag inte alls speciellt nöjd med.
Visserligen inte samma modell som det du funderade på men det ser ut att vara samma grundkonstruktion.

Jag hade nog kikat på ett annat än det iaf.

Flådigt riktställ
Jag har ett Minoura Workman Pro. Det känns lite rackligt men funkar. Huruvida 20mm funkar ska jag låta vara osagt. Det är i alla fall självcentrerande (och man får med en liten kalibreringsmojäng) men jag har ett "dishing tool" också. Har byggt kanske 4 hjul och riktat lika många så det statistiska underlaget kanske inte är det bästa.

Flådigt riktställ
Jag har ett sådant riktställ från Pedros som Carlzon78 har länkat till ovan. Jag är mycket nöjd med det pga att det centrerar automatiskt och känns stabilt. Har inte testat än,men det skall ta 20mm axel.En annan fördel är ju att det är billigare än Parktools proffs-ställ.
Lycka till!

Flådigt riktställ
Jag har Minoura Workman Pro och är helnöjd med det. Funkar betydligt bättre än buntbandsmetoden när man ska rikta hjul, konstigt vore det väl annars. Jag har iofs. inte byggt något hjul men riktat desto fler. Rekomenderas.

Flådigt riktställ
Helst vill man förstås ha ett Park Tool TS.2, men Pedros-stället verkar ju vara en god kandidat helt klart.

Det är klart att 20mm går att fixa med adapter, men det är skönt att slippa stå där och sakna den när hjulet ska byggas, dvs pluspoäng om det går med de prylar som följer med.

Flådigt riktställ
Flådigt riktställ
PatrikB skrev:
> Mitt riktställ (Minoura) är jag inte alls speciellt nöjd med.

Jag får hålla med, jag har samma enklare variant av Minoura och visst går det att bygga hjul i det, oändligt mycket bättre än att bygga i uppånervänd cykel, men det är ju inte sådär så att man är lycklig i två dagar efteråt av det.

Det borde finnas bättre varianter som gör det lättare med centrering ("självcentrerande" = ungefär-centrerande) och där allting är lite mer distinkt.

Flådigt riktställ
Ett sånt här kanske?
spr_TS_2wheel_2005830_969771.jpg ht=725

Eftersom man får 10 par hjul byggda av en expert till samma pris så har det blivit min melodi. (Är uppe i 7 par just nu)

Flådigt riktställ
Jag har Minoura workman pro och är väldigt missnöjd. Plastbitarna som man hänger hjulet i är på tok för mjuka vilket gör att det flexar något alldeles oerhört. Dessutom har jag inte fått självcentreringsfunktionen att fungera. Jag bygger mina hjul i ramen och sedan flyttar jag över till riktstället bara för den absolut sista finjusteringen och det gör jag bara pga att arbetsställningen är bättre när man kan stå upp.

Flådigt riktställ
Ja, det är klasskillnad på ett minouraställ för några 100-lappar och ett Park Tools superställ. De gånger jag lånat Phil's ställ så häpnar man över hur glappfritt och stabilt det är. Men det är klart - han bygger väl fler hjul på en vecka än jag kommer göra på en livstid.

Flådigt riktställ
Jomper, du vet ju hur ett riktigt ställ ska se ut. Gå till närmaste lastmaskinsskrot och be om ett par skärmfästen till en 4400 plus en u-balk. Sen är det bara att börja svetsa.

Flådigt riktställ
Smärtgränsen går någonstans kring tusenlappen, jag hade hoppats att de ställen skulle vara avsevärt bättre än de billigare. Proffs-ställen är för dyra för mig, ett eller två par hjul om året kommer max att byggas plus lite riktande.

Kanske skulle bygga ett Oxr-riktställ trots allt, det funkar ju bra!

Pedros-stället kanske är det närmaste gyllene medelväg man kan komma.

Flådigt riktställ
Har själv ett Minoura Workman Pro. Visst funkar det, men jag håller med om att plastbitarna är alldeles för mjuka. Självcentrerande? Ja, den skulle vara det. Det är den inte. Däremot så finns en gradering som riktmärke när man bygger och på så sätt slipper centrera så ofta.

Pedros tyckte jag faktiskt såg bra ut. Hade jag köpt riktställ idag hade det nog blivit ett sådant (fast jag har aldrig använt eller känt på en).

Flådigt riktställ
Förnyar tråden lite..
Parktool TS.8? Kan det vara något?
Efter en lite mindre olycka bockade jag båda mina hjul på en cykel som jag köpte för 800 så ett riktställ för 800 hade passat bra.

Flådigt riktställ
Tänkte köpa ett riktställ och har funderat på ett Parktool TS.8 enligt bilden längst upp i tråden. Det ser ju rätt stå stadigt ut jämnfört med Tacx. Frågan är bara om det är en klar nackdelen att det bara har refernspunkt på vänster sida och inte båda. Någon som har svaret?

Flådigt riktställ
Superolle skrev:
-------------------------------------------------------
> Några nya tips på den här fronten? Jag vill
> inte ha något rangligt ställ utan det ska vara
> stabilt och bra!

+1 på den frågan.

Tillbaka
Topp