Fläkt framför trainern, vart köpa och vilken?

Tja, vattenskada är det ju lite iof..? hur låter en sån, kan den låta lite illa pga liten storlek?

Fick tips om denna i Zwift-tråden. Verkar ju grym och precis vad jag behöver, men priset tar emot lite. Är rädd att det är skräp i en fin förpackning, och att livslängden blir begränsad. Ganska enkel funktion dock, så det borde ju fungera..

Jag har den, men modellen utan fjärr. Superbra fläkt, pumpar på riktigt bra.

Fick tips om denna i Zwift-tråden. Verkar ju grym och precis vad jag behöver, men priset tar emot lite. Är rädd att det är skräp i en fin förpackning, och att livslängden blir begränsad. Ganska enkel funktion dock, så det borde ju fungera..

Har läst online att den ska vara bra. En nackdel som någon nämnde är att luftströmmen är "liggande" dvs bred och låg. Helst hade man velat ha den "stående" så att man kan få luft på en större del av kroppen, och inte så mycket vid sidan av.
Wahoo Headwind kostar ca det dubbla men då får man "stående" luftström och möjlighet att styra fläkten via puls, vilket många verkar gilla.
Personligen är jag rätt inne på att köpa en Wahoo Headwind. Visst, 2 300 kr eller vad den kostar är rätt mycket pengar för en fläkt men försvinnande lite jämfört med mycket annat cykelrelaterat man (jag) lägger pengar på. Har haft flera fläktar; både golvstående och bordsfläktar, med och utan fjärrkontroll, men har aldrig blivit riktigt nöjd. Att köpa många billiga fläktar blir dyrt i längden. Det är dessutom väldigt irriterande att aldrig få till en bra lösning på fläktproblematiken.

Portabel AC. Gamechanger på riktigt. Men stor, högljudd och förbannat bökig att flytta runt. Men för en permanent trainerplats i en mancave....
Det använder jag just nu. Problemet är att det blåser för lite. Jag har ca 12 grader där jag kör så jag behöver inte kylan, utan bara fläkten. Jäkligt bökig och stor enhet också tyvärr..

Har läst online att den ska vara bra. En nackdel som någon nämnde är att luftströmmen är "liggande" dvs bred och låg. Helst hade man velat ha den "stående" så att man kan få luft på en större del av kroppen, och inte så mycket vid sidan av.
Wahoo Headwind kostar ca det dubbla men då får man "stående" luftström och möjlighet att styra fläkten via puls, vilket många verkar gilla.
Personligen är jag rätt inne på att köpa en Wahoo Headwind. Visst, 2 300 kr eller vad den kostar är rätt mycket pengar för en fläkt men försvinnande lite jämfört med mycket annat cykelrelaterat man (jag) lägger pengar på. Har haft flera fläktar; både golvstående och bordsfläktar, med och utan fjärrkontroll, men har aldrig blivit riktigt nöjd. Att köpa många billiga fläktar blir dyrt i längden. Det är dessutom väldigt irriterande att aldrig få till en bra lösning på fläktproblematiken.
Kopplar man den till cykeldatorn, varpå den styrs av pulsen då? Det är ju en ganska elegant lösning faktiskt.. Om jag kör så mycket fläkt som jag vill ha vid hårda intervaller börjar jag frysa under vilan tror jag, så minst fjärrkontroll är ett måste. Fungerar ju att köra som idag, med portabel AC med fjärrkontroll, men den blåser för lite egentligen. Plus är stor och bökig.

Kopplar man den till cykeldatorn, varpå den styrs av pulsen då? Det är ju en ganska elegant lösning faktiskt.. Om jag kör så mycket fläkt som jag vill ha vid hårda intervaller börjar jag frysa under vilan tror jag, så minst fjärrkontroll är ett måste. Fungerar ju att köra som idag, med portabel AC med fjärrkontroll, men den blåser för lite egentligen. Plus är stor och bökig.
Om jag fattat det rätt så kopplar man den till pulsbandet eller trainern via bluetooth. Sedan kan man låta fläkthastigheten styras av puls eller hastighet, ev fler parametrar, jag är osäker.

Headwinden är (helt subjektivt) den sjukaste fläkt jag någonsin har använt. Till det bättre... Visst kostar den en del men tar typ ingen plats och då jag styr den mha pulsbandet så gör den det jag vill att en fläkt ska göra. Blåsa mycket när det behövs och lite när det inte behövs...

Om jag fattat det rätt så kopplar man den till pulsbandet eller trainern via bluetooth. Sedan kan man låta fläkthastigheten styras av puls eller hastighet, ev fler parametrar, jag är osäker.
Jag får såklart studera lite bättre, men eftersom blåtandsgrejer bara kan ansluta till en sak i taget så måste blåtandspulsband först skicka till zwift via blåtand, till cykeldator via ant+ och sen skickar cykeldatorn till fläkten. Tror jag. Pulsbandet kan inte ansluta till två grejer samtidigt iallafall..

Headwinden är (helt subjektivt) den sjukaste fläkt jag någonsin har använt. Till det bättre... Visst kostar den en del men tar typ ingen plats och då jag styr den mha pulsbandet så gör den det jag vill att en fläkt ska göra. Blåsa mycket när det behövs och lite när det inte behövs...
Hur ser din setup ut i övrigt? Trainer, zwift, cykeldator osv?

Hur ser din setup ut i övrigt? Trainer, zwift, cykeldator osv?
Wahoo Kickr Core Trainer
Garmin pulsband
Jobbets laptop som jag kör Zwift på pga har ingen egen dator.
Men Headwinden verkar inte ha något med Zwift etc att göra. Den styrs helt av mitt pulsband från Garmin mha blåtand. Sen har jag bara petat in vid vilka pulsnivåer i wahooappen den ska börja respektive ösa på för fullt. Så pulsbandet har både en trådlös lina till datorn och en till fläkten..

Jag får såklart studera lite bättre, men eftersom blåtandsgrejer bara kan ansluta till en sak i taget så måste blåtandspulsband först skicka till zwift via blåtand, till cykeldator via ant+ och sen skickar cykeldatorn till fläkten. Tror jag. Pulsbandet kan inte ansluta till två grejer samtidigt iallafall..
Polar H10 har stöd för två BT-anslutningar (utöver ANT+). Jag är nästan säker på att dyraste Garmin har samma möjligheter.

Wahoo Kickr Core Trainer
Garmin pulsband
Jobbets laptop som jag kör Zwift på pga har ingen egen dator.
Men Headwinden verkar inte ha något med Zwift etc att göra. Den styrs helt av mitt pulsband från Garmin mha blåtand. Sen har jag bara petat in vid vilka pulsnivåer i wahooappen den ska börja respektive ösa på för fullt. Så pulsbandet har både en trådlös lina till datorn och en till fläkten..
Det är inte så att du styr fläkten med din Wahoo-dator? Det låter mer logiskt.

Polar H10 har stöd för två BT-anslutningar (utöver ANT+). Jag är nästan säker på att dyraste Garmin har samma möjligheter.
Smidigt att jag har ett sådant nytt liggandes i en låda som reserv då! Men samtidigt lär ju ett vanligt Wahoo-band med blåtand funka med. Såg som snabbast på Wahoos hemsida att fläkten funkar både med ant+ och bt.

Jag gick på din rekommendation och slog till på en Headwind. Det är bra blås och jag inga problem med att det låter från vinden när den går på max, men jag stör mig på att det är ett ganska kraftigt surrande från motorn när den inte går på max.

Hur upplever ni andra motorljudet?

Har inte riktigt tänkt på ljudet. Men åas så blåser jag på med Metallica från det glada 80-talet i högtalaren när jag hojar och det låter tydligen mer än ljudet från fläkten.

Jag har den, men modellen utan fjärr. Superbra fläkt, pumpar på riktigt bra.
Beställde en sån, med fjärr, häromdagen från tyska Amazon (slut på svenska sajten).

Svettas som en gris. Har tre fläktar när jag cyklar men inte möjlighet att vädra eller köra ac (inget utblås att koppla till). Så behöver all vind jag kan få. Hoppas på den här.

Beställde en sån, med fjärr, häromdagen från tyska Amazon (slut på svenska sajten).

Svettas som en gris. Har tre fläktar när jag cyklar men inte möjlighet att vädra eller köra ac (inget utblås att koppla till). Så behöver all vind jag kan få. Hoppas på den här.
Jag tror du kan bli nöjd, riktigt bra tryck på den. Jag har en sån framför cykeln, sen en liten Honeywell emot huvudet :) https://www.amazon.se/Honeywell-Ht-...09eb0ffc77c&pd_rd_wg=BV7yQ&pd_rd_i=B003KHJO6G

Har inte riktigt tänkt på ljudet. Men åas så blåser jag på med Metallica från det glada 80-talet i högtalaren när jag hojar och det låter tydligen mer än ljudet från fläkten.

Störde mig inte så mycket på ljudet när jag satt på trainern - det svalkande luftflödet var fantastiskt. Men om någon tränar i lokalen samtidig kan jag tänka mig att det är lite störande för dem.

Fast storleken på fläkten och den korrekt utformade luftströmmen är ett klart plus!

Kör man dessutom fläkten på max så hörs inte motorljudet. Möjligen måste man börja använda cykelglasögon inomhus....

Senast ändrad:
Jag har insett att jag behöver en fläkt. Vad ska man ha? Är det billigast möjliga från Jula som gäller eller är det smart att köpa en viftare med fjärrkontroll och massa andra features?

Jag har oftast på senare år kört med dubbla, relativt enkla, fläktar. En bordsfläkt som står på en strykbräda och blåser rakt framifrån med huvudet som huvudfokus och en pelarfläkt som blåser snett framifrån och mer mot kroppen. Har varit "good enough" för mig.

har ingen trainer att fläkta svalka, men kan rekommendera den här fläkten, om man tagit sig in i makitas 18 volts-värld. den kostar en bit över en lusing.

tyst och kapabel. timer om man vill, tre hastigheter och swirl. följer med en adapter om man vill ansluta den till nätet. det vill man normalt inte.

vi har två som används mest för att flytta ut luft ur huset efter solnedgång varma sommarkvällar, men egentligen anskaffade i prepp-syfte för att få varm luft från spisinsatsen runt i huset.
.
IMG_1573.jpeg

Kanske har för klena fläktar, men jag ställer på max och kör och det funkar tillräckligt bra för att jag inte ska tycka att svettandet är på en nivå som hindrar.

Om jag får för mig att köra intervaller där jag tar i under längre tid kan jag ha en pannband att dra på för att minska svettrinn ner i ögonen och/eller ha en handduk liggande lättåtkomligt som jag kan torka av den värsta överflödssvetten från pannan.

Jag håller med ovanstående om fjärrkontroll. Jag har en enkel bordsfläkt från Clas Olsson (som inte finns i sortimentet nu) och det räcker bra på lägsta, ibland vill jag öka, men skulle då vilja ha en fjärr ?

I Zwifttråden tipsar @SIE om en vacmaster.

Jag kör uberavancerad ombyggt jättefläkt monterad på rullvagn och reglage på Monarken, men om jag varit en normal människa hade vacmastern varit given!

Fick leta fram bilder på vad jag har gjort.

Såhär ser originalfläkten ut. Tror den kommer från Bauhaus. Finns många likadana/liknande. Den har tre lägen - mycket, mer och mest blås.

IMG_1330.jpeg

Reglaget togs loss. Bytte kort kabel mellan reglage och fläkt till lång kabel, som går parallellt med strömkabeln mellan reglage och fläkt numer, så att reglaget blivit "mobilt".

Krok monterades baktill på reglage. När grejerna rullas undan hänger jag det på rullvagnen där resten av zwiftgrejerna sitter fast.

IMG_1335.jpeg

Och när jag sen använder grejerna sitter reglaget på Monarken.

IMG_1336.jpeg

Ser nu att bilderna föreställer första iterationen av monteringen där jag monterade magneter på reglaget. Det visade sig att det då ramlade bort emellanåt med panik som resultat, så numer är det alltså en krok som sitter där och då kan reglaget inte ramla bort.

Såhär elegant ser hela ekipaget ut.

IMG_1443.jpeg

Såhär ser originalfläkten ut. Tror den kommer från Bauhaus. Finns många likadana/liknande. Den har tre lägen - mycket, mer och mest blås.

Visa bilaga 678197

Reglaget togs loss. Bytte kort kabel mellan reglage och fläkt till lång kabel, som går parallellt med strömkabeln mellan reglage och fläkt numer, så att reglaget blivit "mobilt".

Krok monterades baktill på reglage. När grejerna rullas undan hänger jag det på rullvagnen där resten av zwiftgrejerna sitter fast.

Visa bilaga 678200

Visa bilaga 678201

Ser nu att bilderna föreställer första iterationen av monteringen där jag monterade magneter på reglaget. Det visade sig att det då ramlade bort emellanåt med panik som resultat, så numer är det alltså en krok som sitter där och då kan reglaget inte ramla bort.

Visa bilaga 678196
Tack för inspiration, har en väldigt lik fläkt jag kanske borde modifiera...

Fläkt behövs inte. Om ni cyklar riktigt fort och hårt blir det en god fartvind som svalkar.
Med tanke på att jag alltid haft 0 km/h i fart relativt golvet när jag cyklat på en stationär cykel och då effekten är kubisk i farten och då min ökande kroppstemperatur kraftigt indikerar att jag utvecklar en positiv effekt och då jag misstänker att min verkningsgrad är positiv ser jag små möjligheter att nå positiv fart och erhålla denna svalkande fartvind.

Visa bilaga 678197

Visa bilaga 678200

Visa bilaga 678201

Visa bilaga 678196
Får mig osökt att komma ihåg när jag gjorde lika i förra garaget, fläkten sitter i taket över tv:n.
Största problemet var att hitta toupe'n när man var färdig, vilken jävla fläkt?

20170310_160813.jpg

Med tanke på att jag alltid haft 0 km/h i fart relativt golvet när jag cyklat på en stationär cykel och då effekten är kubisk i farten och då min ökande kroppstemperatur kraftigt indikerar att jag utvecklar en positiv effekt och då jag misstänker att min verkningsgrad är positiv ser jag små möjligheter att nå positiv fart och erhålla denna svalkande fartvind.
Prova cykla åt andra hållet! Panta rhei sa förresten redan de gamla grekerna.

Tillbaka
Topp