Flat pedal skor för regniga turer

swmp

Medlem
Hallå!
Har sökt lite på forumet och vet att flat pedal skor har behandlats tidigare men hoppas ändå få lite hjälp här då jag bor i Göteborg och således får stå ut med en del regn :D

Har kollat på Five ten's olika modeller men det är så förbaskat svårt att se vad skillnaderna mellan dom faktiskt är. Det jag letar efter är en sko utan SPD som är lätta, så regntåliga det går och inte kostar skjortan (runt en tusing kanske?) :)

Har bara kört med ett par gamla adidas originals och snart åker nog pedalpiggarna in i foten på mig!

etnica sa:
Jag har föregångaren AM41 och de är över förväntan vad gäller att hålla vatten ute. Kombinationen av den yttre "plösen" och att hela utsidan är i hal och tät plast funkar bra. Torkar skapligt fort gör de också. Räcker med tre-fyra timmar i skotorken efter en tvätt i badkaret.

Men sulans gummi är ganska hårt jämfört med 5-10s. Med lite längre skruvar i pedalerna funkar de bra men utan känslan av att klistra sig fast.

Impact vxi verkar va ganska täta om am7/41 gillas inte.

Annars tycker jag att ullstrumpor gör underverk i blöta skor.
Sealskinz vattentäta strumpor har man läst om också här men jag har ingen erfarenhet själv.

En motsvarighet till Shimano MW-80 fast för plattisar hade jag köpt omgående. Regntåligt/vattenavstötande är en grej, men vintertid är det väldigt trevligt med nåt som är helt tätt.

Har påpekat i tidigare trådar att 5-10 impact ixv har en tätad plös som gör att vatten inte tränger in frammifrån, vilket gör väldig skillnad. Köpte Freerider Elements som saknade tät plös och vatten kommer snabbt in så fort man kör genom en vattenpöl eller genom blöt undervegetation. Det gör inte så mycket nu på sommar och höst så klart, men i februari blir det en jäkla skillnad med torra eller blöta fötter i skorna när det ligger runt nollan. Jag verkar ha riktigt sopig cirkulation i fötterna då jag börjar få smärtande tår efter nån timme redan runt 5 plus.
Tycker att Freerider ELC verkar bra med snörskyddet, men med erfarenhet från Shimano MP90 och AM45 så häller de inte tätt utan att plösen är tätad när vattnet kommer i fart frammifrån. Kolla denna detalj innan köp tycker jag.

Såg ett par specialized dojer på sportson järnbrott, som hade typ gummi som hölje eller vad man nu säger.
Dem kan nog vara det du söker.

Edit:
Tror det va Specialized 2fo.

Senast ändrad:
Tack för grymma svar! Blir ett svårt val, men tror jag satsar på ett par Shimano AM7 (även om dom ser ut att komma från nån futuristisk sci-fi film)!

Tillbaka
Topp