[Flat pedal thunder from down under] Vilka AM-skor för plattisar?

happymtb.fr sa:
Jag ska fråga han! ?

Jag läste några som har sulan som lossnar på dina nya. Hoppas det är ett löst problem...

Om dom delaminerar som mina gammla vxi är jag nöjd:-)

Bilagor

• DSC_0761.JPG
    DSC_0761.JPG
    105.3 KB · Besök: 25
  • DSC_0760.JPG
    DSC_0760.JPG
    143.2 KB · Besök: 28
Menar du att det tog lång tid för att komma dit? Eller att delaminering spelar ingen roll för prestandan?

1,5år är ju... väldigt lång tid.

Tog 1-2 månader innan mina började delaminera på det sättet. Freerider Contact.

BjornR sa:

Ja:-) sulan i övrigt där pinsen är ärhelt slut. Så enda grejen med delamineringen är att jagblir extra blöt just nu, har inte börjat använda dom nya än.

mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:
mikipedia_ sa:
Rattnalle sa:
BjornR sa:

Du verkar iofs ha en särskilt talang för att slita på utrustning :-)

Är. Det en gbg variant av jof?:-)
På mer än ett sätt faktiskt :-)

Ser dom lika ut oxå??

Ena är vitare och andra är gulare. Den gulare varianten når lite högre upp och kör med plattisar.

Beställde nyss ett par Adidas Terrex Cross (SL) 2016 att ha som sommarsko när mina freerider contact dör. Ska bli kul att pröva om adidas lyckats bättre med kvalitén än sitt dotterbolag.

Var köpte du? @Marran

Valet står mellan freerider freerider och freerider contact.
Hur stor är skillnaden mellan s1 och mi6 sulorna med tanke på att jag har haft shimano am41 innan?
Nåt annat värt att tänka på?

Nu har jag fått hem ett par vanliga freerider och såg att det är nån slags kartong under mellansulan... känns lite mehh om jag ska vara ärligt!
Hur funkar detta när det är blött och går det att tvätta skorna i maskinen? Jag brukar inte tvätta mina cykelskor speciellt ofta i maskinen, ungefär 1-2 gånger per år.

Senast ändrad:
happymtb.fr sa:
Nu har jag fått hem ett par vanliga freerider och såg att det är nån slags kartong under mellansulan... känns lite mehh om jag ska vara ärligt!
Hur funkar detta när det är blött och går det att tvätta skorna i maskinen? Jag brukar inte tvätta mina cykelskor speciellt ofta i maskinen, ungefär 1-2 gånger per år.

Det låter lite sunkigt faktiskt. Men jag har alldrog hunnit tvätta mina cykelskor innan dom har dött av andra orsaker:-)

Efter lite användande av nya Freerider Contact kan jag konstatera att gammla Vxi är bekvämare och stabilare runt fotleden.

Så vet nån något ställe som har Vxi i st45 på lager hojta gärna till:-)

happymtb.fr sa:
Var köpte du? @Marran

Valet står mellan freerider freerider och freerider contact.
Hur stor är skillnaden mellan s1 och mi6 sulorna med tanke på att jag har haft shimano am41 innan?
Nåt annat värt att tänka på?

Hos Fritz, kanske var det bike-components tror jag. Du vill ha mi6, det är kletigast och bästigast, men allt är bättre än shimano. Jag kör inte mina skor i tvättmaskin så sånt har jag ingen aning om.

mikipedia_ sa:
Efter lite användande av nya Freerider Contact kan jag konstatera att gammla Vxi är bekvämare och stabilare runt fotleden.

Vilka hade du tidigare? Impact VXi eller Freerider VXi?

Hade ett par Freerider VXi Elements och det är de bästa skor för plattisar som jag haft. De är mer eller mindre södertrasade undertill nu, men jag kan inte klaga på att slitaget gått oväntat fort. Dock är jag inte lika nöjd med ersättarna som blev Impact VXi. För att få samma grepp krävs längre skruvutstick samt att de känns kortare trots samma storlek. Antagligen är detta pga förstärkningarna i tårna.

De nya Freerider Contact ser väldigt lika ut Freerider VXi, så därför hade jag annars hopp om att det skulle bli nästa uppsättning för mig. Gärna om det kommer en Elements-variant.

Det är lr var Freerider vxi jag hade.
Ja dom har varit helt underbara verkligen. Jämfört med nya så saknas nå stabiliserande från hålfoten och upp diagonalt och runt hälen:-( ist har dom sytt fast nå genomskinlig jävla plastfolie så man ser stoppningen innanför.
Hittar jag inte ett par Freerider Vxi igen blir det nog att prova 2fo sen.

Dom är på inget sätt dåliga som skor, känns bara inte lika bra:-(

ok, tack för feedbacken! :)
Jag lär nöja mig med den gummi som finns på dom jag har precis skaffat om det är så stor skillnad mot Shimano.

Så kartongen i sulan var inga problem för er som inte tvättar era skor i maskinen, om jag förstår rätt?
Folk på internet verkar klaga att skorna torkar långsamt...

happymtb.fr sa:
ok, tack för feedbacken! :)
Jag lär nöja mig med den gummi som finns på dom jag har precis skaffat om det är så stor skillnad mot Shimano.

Så kartongen i sulan var inga problem för er som inte tvättar era skor i maskinen, om jag förstår rätt?
Folk på internet verkar klaga att skorna torkar långsamt...

Fast det där med att de torkar långsamt gäller väl alla skor med stoppning? Oavsett om det är shimano eller 510? Schreddan har köpt en skotork, det verkar vara grejen.

Alla skor torkar så långsamt att de ruttnar om de inte får hjälp av en tork tycker jag. Det är inget unikt för cykelskor.

Rattnalle sa:
Alla skor torkar så långsamt att de ruttnar om de inte får hjälp av en tork tycker jag. Det är inget unikt för cykelskor.

Mina cykelskor (Mavic Alpine XL, Specialized Rime, Shimano M086) torkar rätt snabbt. Snabbtorkande är dock ett krav när jag köper skor. Det är sällan jag gör något annat än ställer in dem i skåpet när jag kommer hem. Är de ärkeblöta får de stå på en tidning i hallen tills jag går och lägger mig.

Jag kör gärna skorna i torken en kvart bara jag blivit svettig om fötterna. Förlänger skornas livslängd att inte stå fuktiga.

Jag har torken monterad på gaveln av skohyllan med en bit dörrmatta under att ställa skorna på.

Jag proppar tidningspapper i skorna och låter dem stå i skostället över natten. Är de riktigt genomsura byter jag papper efter ett par timmar. Den lilla fuktigheten som ev. finns kvar på morgonen när jag tagit ut pappret dunstar sedan bort på en timme i rumsvärme.

Rattnalle sa:
marran sa:
Skotork är framtiden, en sån borde alla ha!
Mycket bättre än tidningspapper för oss som är lata om inte annat. Förbereds en gång och sen är det klart. Inga sopor att ta hand om.

Jag har kört med samma blad från Nyteknik i snart ett år tror jag (mest för att jag inte orkar gå och hämta nytt...).

Skotorken brukar vara upptagen med att torka barnens skor ;)

theBrand sa:
Rattnalle sa:
marran sa:
Skotork är framtiden, en sån borde alla ha!
Mycket bättre än tidningspapper för oss som är lata om inte annat. Förbereds en gång och sen är det klart. Inga sopor att ta hand om.

Jag har kört med samma blad från Nyteknik i snart ett år tror jag (mest för att jag inte orkar gå och hämta nytt...).

Skotorken brukar vara upptagen med att torka barnens skor ;)
Menar du att du inte är värst i familjen på att dränka skor? Jag tvivlar :)

Det blev ett par five ten impact vxi till slut. Dom är bra mycket greppigare än Shimanos. Nackdelen är att sulan är stuvare och / eller tjockare så att jag känner inte lika bra var foten är... men det blir kanske bättre efter ett tag.

Jag är van med mina Impact VXi nu.
Jag provade igen mina Am7 häromdan och kan direkt avråda från att köpa dom. Dom är hala som bara det trots allt sulan ser ut som dom gamla Am41...

happymtb.fr sa:
Jag är van med mina Impact VXi nu.
Jag provade igen mina Am7 häromdan och kan direkt avråda från att köpa dom. Dom är hala som bara det trots allt sulan ser ut som dom gamla Am41...

Det brukar sluta så, har man väl prövat 510gummi så går det inte att ha nå annat?

Jag väcker den här pärlan till tråd igen?

@Björnr är du nöjd med Terrex skorna? För och nackdelar mot Freerider?

@Happyfr har Impactsen hållit?

Mina freerider contact sjunger på sista versen greppmässigt? vet inte riktigt vad jag vill ha sen? Är sugen på 2FO men är litd orolig att dom är för "styva" i gummit jämte freerider skorna.
Köpte precis Vaude skor åt frun och dom ser riktigt trevliga ut, har nån några erfarenheter av dom? Finns på rea hos bike24 i vissa stl (75€ istf 100€)

Bilagor

• IMG_20170531_184427.jpg
    IMG_20170531_184427.jpg
    160.1 KB · Besök: 33
  • IMG_20170531_184339.jpg
    IMG_20170531_184339.jpg
    313.1 KB · Besök: 26
Impact Vxi håller än så länge men jag har börjat köra med spd oxå så att dom har använts kanske 50% av tiden...

Jag har kört Terrex protect sen Januari och har tidigare haft både Impact och Freerider i många år.
Än så länge så är Adidas skorna bättre på allt, och det som sticker ut mest är komforten som är på en helt annan nivå. Dom torkar snabbt, skyddar bra, är lätta och verkar vara vällimmade till skillnad mot freeriders.
Fiveten har ju egentligen bara varit bra på sulan och den har Adidas nu köpt och satt på en riktig sko:)

TK sa:
Jag har kört Terrex protect sen Januari och har tidigare haft både Impact och Freerider i många år.
Än så länge så är Adidas skorna bättre på allt, och det som sticker ut mest är komforten som är på en helt annan nivå. Dom torkar snabbt, skyddar bra, är lätta och verkar vara vällimmade till skillnad mot freeriders.
Fiveten har ju egentligen bara varit bra på sulan och den har Adidas nu köpt och satt på en riktig sko:)

Instämmer med detta! Galet nöjd med mina nya Adidas Terrex Trail Cross Protect! I kombination med ett par Nano-pedaler från Superstar Components så är de en dröm! De blir inte heller för varma om någon är rädd för det.

jag kör med specialized 2FO och är helnöjd. ser ut som en skatesko men känns inte klumpig tycker jag i alla fall. förvånansvärt välventilerad också + att de torkar fort!

Palle Kuling sa:
jag kör med specialized 2FO och är helnöjd. ser ut som en skatesko men känns inte klumpig tycker jag i alla fall. förvånansvärt välventilerad också + att de torkar fort!

Ja det är en bra sko, men iaf i mitt tycke för lite grepp i första versionen som jag har. Sägs vara annat gummi i nya 2.0

Palle Kuling sa:

Vad kör du för pedaler?

Bra sugen på att testa de ihop med Mallets. Frågan är om det är det bästa av två världar eller bara blir skit av allt?

Halvt OT: vet ni någon butik i Stockholm med omnejd som har Five Ten att prova? Det är alltid kinkigt med storlek och jag vill inte behöva beställa typ ett halvdussin skor i olika modeller och storlekar på nätet om jag slipper.

Tillbaka
Topp