Flat pedals on a gravel bike!?

Rove-Man

Aktiv medlem
Hur många här har kört eller kör med plattformspedaler på sin gravel bike?

Jag funderar på att konvertera från SPD av följande anledningar.
- mer ledig inställning till cyklandet?
- bekvämare, rymligare/mer komfort?
- mer inbjudande att ta en hajk under turen?
- lättare att ta en tur med vanliga skor?

Nackdelar? Prestanda möjligtvis?

Min son kör plattisar på sin gruscykel. Han vill ännu inte har SPD, och han har redan bra MTB-skor. Dessutom vill jag inte köpa ännu en par dyra skor till en idrott som han växer ur varje år. Han har ingen problem alls men är också en skicklig cyklist.

Min fru bytte för dessa vinter till plattisar på hennes gruscykel. Det var för att har mer grepp på halt underlag när man måste sätta ner foten och för att det fanns billiga varma skor till plattisar. Hon är nöjd.

Jag bytte nyligen till plattisar på två av mina tre mtb. Inte många nackdel. En är att man inte har foterna automatiskt i perfekta positionen. En andra är att jag då och då tappar pedalerna på en riktigt lätt växel uppför en brant backe. Det borde man dock kunna lära sig.

Senast ändrad:
Jag kör plattisar på min gravel, saknar sällan spd.

Har inte bråttom nånstans och hittar mig själv oftare på äventyr i eländig terräng än att jag matar distans i grupp dock.

Varför inte testa med ett par plattisar?

blir skammen och mobbingen för hård så kan du ju alltid gå tillbaka;)

Inte funderat på kombi-pedaler? Jag är lite sugen på det då jag tycker det hade varit najs att kunna ta grushojen till vardags men vill även köra SPD när jag pendlar/tränar/kör långrundor.

Jag kör plattisar på min gravel, saknar sällan spd.

Har inte bråttom nånstans och hittar mig själv oftare på äventyr i eländig terräng än att jag matar distans i grupp dock.

Varför inte testa med ett par plattisar?

blir skammen och mobbingen för hård så kan du ju alltid gå tillbaka;)
Tänkte testat idag, men blåste upp till storm. Skam har jag ingen i kroppen och mobbningen rinner av mig likt vatten på en säl.

Inte funderat på kombi-pedaler? Jag är lite sugen på det då jag tycker det hade varit najs att kunna ta grushojen till vardags men vill även köra SPD när jag pendlar/tränar/kör långrundor.
Det tycker jag i mina öron låter som man kanske inte får några fördelar av respektive varianter. Behöva leta rätt sida med foten beroende på vad man vill ha låter lite som ett irritationsmoment.

Det tycker jag i mina öron låter som man kanske inte får några fördelar av respektive varianter. Behöva leta rätt sida med foten beroende på vad man vill ha låter lite som ett irritationsmoment.
Man lär sig fort om pedalen är hel, då hänger den på samma sätt varje gång. Tryck framåt för platform, dra bakåt för att klicka i. Har haft så på pendlare/multitoolcykel i 15 år.

Testade kombi pedaler för många herrans år sen, sämsta av båda världar.

Smalbenen har aldrig fått smaka på så mycket metal som när jag försökte cykla lite i skogen med platta sidan, spd sidan funkade ok när man väl klickat i men ofta fick man trixa rätt mycket innan man hittade rätt.

Är du i närheten av Lund så finns det ett par kombi pedaler med damm på som du kan hämta upp mot lite pilsner;)

Kombipedaler är inget jag skulle köra på en cykel där jag ofta behöver sätta ner foten och snabbt komma igång igen, men på min touring-cykel tycker jag att det funkar kanon! Man kan mata mil med SPD (eller CrankBros i mitt fall) och om man vill ta en tur med mer lediga skor går det också fint.

De flesta kombipedaler lär man sig också rätt snabbt hur tyngdpunkten är och hur de därmed brukar hamna, Då lär man sig också att vända pedalen rätt och klicka i utan att behöva titta. Tar dock självklart lite längre tid att klicka i jämfört med rena SPD eller liknande. Igen, det är inget direkt problem på touring-hojen.

Så beroende på hur du använder din gravel-cykel kan kombipedaler vara ett helt rimligt val.

Själv har jag aldrig förstått varför man skulle vilja ha SPD i skogen ens när man snabbt behöver koppla ur ibland för att sätta ner foten som stöd om tex bakhjulet börjat slira i leran mitt i en brant backe. Men då kör jag inte i skogen själv heller utan föreställer mig bara hur det är. Bara testat MTB någon enstaka gång.

Men samma tanke har slagit mig gällande landsväg. Helt annan frihet att bara ta något snabbt varv runt kvarteret med tisha och vanliga sneakers istället för att klä upp sig i cykelspecifika kläder och skor varje gång.

Nu tog jag inte det steget ändå med plattisar men jag köper definitivt idén för grushojen.

Livsfarligt med plattisar.

Känner mig tryggare med ett par spd, nerför åre skutan med mtb eller bomba ner för en brandväg med gravel.

Vanesak antar jag, SPD har aldrig varit performance relaterat för min del men jag gillar att sitta fast.

Plattisar på alla cyklar. Skönt att kunna ta vilka skor som helst. Har ingen brådska och hade jag det så vore förlusten ändå i det närmaste obefintlig.

Edit: Det största problemet med kombipedaler är inte kombinationen, utan att plattis-sidan brukar vara rejält undermålig jämfört med "riktiga" plattisar. För liten yta och för dåliga piggar.

Senast ändrad:
Jag kör kombi på graveln och har ytterst lite frustrationen.
Har jag SPD-skor så är jag iklickad hela tiden jag är i rörelse, så inga problem där.

Råkar jag sätta en vanlig sko på spd-sidan så är det ganska lätt att fixa, och ingen större panik heller eftersom man inte sitter fast med någon av fötterna.

Jag kör plattisar på MTB men SPD på gruscykeln. Den stora fördelen med SPD tycker jag är att foten hamnar på rätt plats varje gång.
Jag bytte till SH-56 cleats vilket gör att du i stort sett kan få ur foten åt vilket håll som helst utom just rakt upp, funkar väldigt bra.

Jag kör detta. Funkar fint när man vill köra civila skor för casual cykling men även kunna köra iklickat för träning.

Naivt. Första tanken polisen fick när dom installerat ny radar på sina bilar var ju ”det här kan vi bötfälla cyklister med!”.

Jag skulle gärna har poliser på gatan som bötfäller cyklister när de beter sig farligt i trafiken. Men jag har aldrig sett polisen stoppa en cyklist i de lite mer än tretton år som jag har bott i Sverige så jag har ingen stora förhoppningar.

Jag skulle gärna har poliser på gatan som bötfäller cyklister när de beter sig farligt i trafiken. Men jag har aldrig sett polisen stoppa en cyklist i de lite mer än tretton år som jag har bott i Sverige så jag har ingen stora förhoppningar.
Jag har sett en polis stoppa en cyklist. Det var underhållande. Det var då jag lärda mig att även moderna polisbilar har PA-system som dom kan ropa i.

Polisen stod och väntade vid rödljus mitt i Stockholm, cyklisten cyklade helt nonchalant förbi.

Våra lagar rimmar inte alltid med vad som faktiskt är farligt eller inte. Finns tex förslag på att tillåta cyklister att köra mot rött i Stockholm vilket hade hindra X antal dödsolyckor där ouppmärksamma lastbilschaufförer kört över cyklister (som snällt väntat på grönt ljus) på cykelbanan bredvid.

Eller poliser som får nys om en tävling som ska ske på gamla lågt trafikerade vägar med trafikvakter och allt. Dom åker då och ställer sig precis efter stoppskylten och bötfäller på löpande band trots trafikvakter med radio som säkerställer att inga bilar kommer på långt håll. Det handlar inte om säkerhet, det handlar om pinnar i systemet.

Om du cyklar 15 km/h på en helt tom gata där det råder gångfartsområde utsätter du ingen för någon risk. Cyklar du på samma plats med samma hastighet när det helt plötsligt befinner sig 30 fotgängare där? Ja, då är det rimligt att bötfälla.

Jag har själv sluppit att bli stoppad av polisen men minns så väl när en kompis blev stoppad medan jag satt bredvid. Polisen försökte med alla knep i boken för att provocera fram något dom kunde lagföra, tex genom att peka på en kulspetspenna i kopphållaren och fråga ”vad är det där för vapen då?”. Var glad att du sluppit dom säger jag bara.

Jag har sett en polis stoppa en cyklist. Det var underhållande. Det var då jag lärda mig att även moderna polisbilar har PA-system som dom kan ropa i.

Polisen stod och väntade vid rödljus mitt i Stockholm, cyklisten cyklade helt nonchalant förbi.

Det hände mig i Tyskland, där det faktiskt finns polis på gatan. Jag rullade fram vid en korsning när fotgängare fick grön, som händer några sekunder innan vanliga trafikljuset blir grönt. Jag visste innan att det stöd en polisbil bakom mig. Polisen sade att jag kunna tappa körkortet. Jag tänkte: ni kan inte tar mina nederländska körkort. Men tyckte att det var bättre att inte säga det.

Jag blev stoppad av en polis i Sverige vid ett rödljus en gång! Notera att:
1. Jag körde inte mot rött. Polisen tyckte bara att jag stod för långt fram för att kunna se signalen. Stopplinjen var målad så pass långt fram att vinkeln till ljus blev konstig, men det gick att se vilken lampa som lyste ändå.
2. Det var en cyklande polis.

I London blev jag stoppad av polis en gång när jag cyklade mitt i natten utan lampa. Kan ha varit mot enkelriktat. Jag var inte precis nykter. Kändes rimligt att han sade till. Fick inte böter eller något, han fick mig bara att lova att gå sista biten hem.

Jag blev stoppad av en polis i Sverige vid ett rödljus en gång! Notera att:
1. Jag körde inte mot rött. Polisen tyckte bara att jag stod för långt fram för att kunna se signalen. Stopplinjen var målad så pass långt fram att vinkeln till ljus blev konstig, men det gick att se vilken lampa som lyste ändå.
2. Det var en cyklande polis.

Det är inte i Stockholm då?

In Stockholm har jag inte sett stopplinjen alls för cyklister, riktigt konstig! Och jag minns inte att jag har sett cyklande polis i Stockholm.

Gick du sista biten hem?
Jag tror det. Det var ju typ 15 år sedan, så minnet sviker.

Det är inte i Stockholm då?
Göteborg. Tror det var korsningen Sprängkullsgatan / Allén, men korsningen är numera ombygd. Minns inte exakt hur det såg ut, förutom att trafikljuset för cyklar var väldigt långt bak från korsningen. Osäker på det här med stopplinje.

Nej det får man nog inte, om man nu inte gillar att sitta fast när man tränar och att kunna cykla med vanliga dojor om man ska ner på stan eller lämna barnen på skolan med cykel. 😉

I övrigt:
Jag har en 15 år gammal Merida-hybrid jag använder till det idag men varje gång jag suttit på den vill jag bara kasta den i sjön. Därav min tanke att kunna använda grushojen som faktiskt är kul att cykla på även till vardags. Pendlar jag är jag ombytt och med cykelskor. SPD ger ett helt annat rundtramp för mig vid träning. Kör jag i skogen med MTB’n är det SPD där med, och SPD-SL på tempohojen. Ser inga fördelar alls med att inte sitta fast vid träning.

Testade kombi pedaler för många herrans år sen, sämsta av båda världar.

Smalbenen har aldrig fått smaka på så mycket metal som när jag försökte cykla lite i skogen med platta sidan, spd sidan funkade ok när man väl klickat i men ofta fick man trixa rätt mycket innan man hittade rätt.

Är du i närheten av Lund så finns det ett par kombi pedaler med damm på som du kan hämta upp mot lite pilsner;)
Hehe i skogen kör jag med MTB’n och SPD.

Tillbaka
Topp