Flat wheel???

loket

Ny medlem
Flat wheel???
Har tidigare hört talas om flat tire, men på min brukshoj har jag lyckats få flat wheel. Ekern har fått sig en smäll 1 cm under fälgen och således dragit med sig fälgen(antagligen på fyllan och av låset, om jag får gissa). Upptäckte defekten nu när jag gjorde hojen vårfin, så det handlar bara om några mm fel. Undrar vad jag ska göra: försöka banka tillbaks den, spänna/lossa ekrar(vilka?), låta det va?

Flat wheel???
Har tyvärr ingen digital kamera. Defekten skulle knappt ses ändå, syns bara om man snurrar på hjulet. Hjulet är alltså inte skevt, utan spikrakt. Det ända som har hänt är att det bildats en liten tillplattning på fälgen, en så kallad "korda" om man vill va geometrisk.

Bilagor

• cirk2.gif
    cirk2.gif
    875 bytes · Besök: 36
Flat wheel???
Rätta ut ekern eller byt den .Sedan riktar du upp hjulet.Det låter inte som det är så stor skada så att du behöver byta fälgen .Kan du inte göra det själv så lämna den till L.B.S

Flat wheel???
har liknande problem med mina hjul efter nån felplacerad sten o dyl.

Roger, hur kan man genom att spänna å släppa på ekrar få ett parti på fälgen "böjas utåt" ? för det är ju i princip det man behöver göra..

Jag har funderat på att plocka ner mina hjul, å sen försiktigt böja till fälgen runt en tunna motsv. så den blir rund igen, å sen bygga upp hjulet på nytt. vad tror experterna om det?

ps. äre nå fel på att vara slapp eller? ds. :P

Flat wheel???
Naturligvis måste ju fälgen vara helt rund när man riktar ett hjul .Men som det låter i detta fall så har han bara dragit ner fälgen p.g.a att han böjt ekern där .Ang ditt problem så skulle det nog kunna gå det beror väl på hur mycket.Är fälgen rund och den buktar in på ett ställe så buktar den ut på motsvarande sida .Då släpper man ekrarna där fälgen buktar in för att spänna där det buktar ut .Du får inte ta min signatur så personligt det är helt ok att vara slapp bara jag som lekt lite med ett ordspråk annars heter det ju bättre liten och rapp än stor och slapp och eftersom jag är rätt stor så

Tillbaka
Topp