Flatbar gravel eller helstel MTB?

DD88

Aktiv medlem
Frugan behöver en ny cykel att pendla med och jag lovade att hitta något som passar.

Hon har idag en framdämpad Scott som både är omodern och sliten, så finns inget man kan plocka där. Cyklar 90% grusväg och 10% asfalt. Av en slump så testade hon en väns Specialized Diverge, en gravel med rakt styre, och blev såld. Personligen så tror jag inte att hon kommer märka någon skillnad på en helstel MTB eller en Gravel med flatbar, men att hitta en vettig helstel MTB verkar lika svårt som att hitta en gravel med rakt styre.

Hon har en relativt snäv budget, runt 10kkr, vill gärna ha skivbromsar och utanpåliggande växlar. Vintertid ska det finnas plats för feta dubbdäck. Vad finns det där ute?

diverge-e5-expert-evo-gravel-bike-specialized-2022-satin-pine-forest-chrome-clean.jpg

inte för det priset men jag har funderat på
+ kol gaffel.

XXL rear väl ut scale nu?
Cube reaction också för den delen som ett alternativ till radon

En Cube SL Road kanske?
Utanpåliggande växlar, hydraliska skivbromsar och kolfibergaffel.
Den finns med damspecifik ram också men dessa var slut i lager.

Har sett dessa finnas på XXL också för strax över 10kkr ifall man vill klämma och känna först.

Jag har samma uppgift hemma, mitt förslag blev:

Kanske inte gravel-korrekt men om man inte bryr sig så går den ju att använda brett.

En omodern mtb är ju en modern gravel! Köp en stel gaffel.

Annars… köp en enklare mtb och sätt på en stel gaffel. Diverge flatbar blev ju ingen succé av en anledning, men the big S ville ju prova. Tycker den blir vääääldigt dyr för vad man får.

Om ni har en XXL nära så gå in och kika. Det känns som de alltid har rea på någon cykel som inte står med på hemsidan, kvarvarande ex eller så.

En populär pendlarcykel med rakt styre som har varit uppe här flera ggr är
Specialized Sirrus
specialized2021specializedsirrusx30eq.jpg

I det här fallet kanske modellen Specialized Sirrus 2.0 EQ kan vara den som passar bäst
Finns att köpa från 10kSEK

Cube SL Road såg ju intressant ut, frågan är hur feta däck den kan ta?
Har en sån, och skulle säga ca 40mm med skärmar och ca 45mm utan skärmar. Så inte plats för några "feta" dubbdäck utan t.ex. Marathon Winter 42-622 är nära max.

Tillägg:
För fetare däck finns t.ex. Cube Hyde med 55-622.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp