Flèche Nordique 2016

Flèche Nordique 2016
I mål ensam ca 11:10, lite sent alltså.
image.jpeg

Flèche Nordique 2016
Jag körde en kort runda i Skövdes omnejd med ett gott gäng. Kom i mål 10:00 precis. Frös som jag aldrig gjort innan de sista 5 timmarna innan backen upp till billingehus. Mitt i backen så funderade jag dock på att stanna och ta av mig. Men då kanske vi kommit för sent?

Det var ju kul detdär också. Lite bättre väder nästa gång bara så....

Mvh
Magnus

Flèche Nordique 2016
Alla körde ju 24 timmar, det är ingen hemlighet. Minsta möjliga distans för att bli godkännd var 360 km. Jag tror att vi körde 366 km, alltså en kort runda.

Mvh
Magnus

Flèche Nordique 2016
tropfrog sa:
Alla körde ju 24 timmar, det är ingen hemlighet. Minsta möjliga distans för att bli godkännd var 360 km. Jag tror att vi körde 366 km, alltså en kort runda.

Mvh
Magnus

Ja, i detta sammanhang är det ju säkert så. Min tanke var mest hur minerna skulle se ut på personerna i (väsentligen) godtyckligt annat sällskap om man talat om en kort runda och sen börjat prata om det sista fem timmarna.

Flèche Nordique 2016
GoranS sa:
tropfrog sa:

Mvh
Magnus

Ja, i detta sammanhang är det ju säkert så. Min tanke var mest hur minerna skulle se ut på personerna i (väsentligen) godtyckligt annat sällskap om man talat om en kort runda och sen börjat prata om det sista fem timmarna.

Man pratar inte om sådant - man blir idiotförklarad redan av att cykla 10-15 mil bara på skoj.... vissa böjelser går inte outa i alla sammanhang.

Flèche Nordique 2016
Äh, varför då? Är ju lite kul att se minerna när man säger att man var ute och cyklade en 30-milare i helgen. Och i förbigående nämna att man cyklade dit och hem så att det totalt landade på 36-37 mil. Extra poäng om någon har beklagat sig över att det var lite jobbigt att åka 25-30 mil med bil då ungarna bråkade i baksätet. ;-)

Flèche Nordique 2016
Vi (Lag Svear till Halfva Vättern) cyklade 505,5 km och hade varken tanke eller ambition att ha något med längsta sträcka att göra. Det blev nu lite tuffa förhålladen (inte så mycket för oss utom sista 160km) så de lag som skulle cykla långt kom antingen inte i mål eller var försena till Skövde. Så då stod vi där med längsta sträckan helt otippat.

Tuffaste förhållandena sedan 1990 enligt arrangören, särskilt för lagen som startade söderifrån. Han lovade bättre väder till nästa gång, så det är bara att börja skissa på rutter och planera stopp.

Flèche Nordique 2016
Jag är dock extra imponerad av Tyskarna som körde typ 440 km från Smygehuk. Det lär ha varit rak motvind ovanpå resten av misären, det är riktigt imponerande. 5 gubbar med en genomsnittsålder kanske över 60 år. Tuffa gubbar!

MVH
Magnus

Flèche Nordique 2016
GoranS sa:
Hur många lag var med och hur många kom i mål (inom maxtiden)?

Det skall ha varit 25 anmälda lag, 24 som startade och 20 som kom i mål i tid. Åtminstone 2 av de som bröt körde söderifrån. Det var ett lag som körde en omväg och kom för sent pga det. Vad jag förstod så blev de godkännda med korrigering. Om de är inräknade i de 20 vet jag inte.

Dessutom så var det ett lag som tappade två medlemmar som bröt på vägen. Men eftersom det bara krävs 3 st i mål för godkänd prestation så fick de andra sina medaljer ändå. Dessa tror jag också cyklade söderifrån.

Det var helt enkelt riktigt hårda förhållanden.

MVH
Magnus

Flèche Nordique 2016
Japp det var "rätt så rufft" Pannbenet är tjockare än någonsin.

Nu när jag kommit åt en dator så har jag ändrat stavningen på rubriken. Tycker att loppet förtjänar sin franska stavning. Filar lite på en RR. Kommer snart.

Jag frågare arrangören om man kunde få tillbaka anmälningsavgiften på grund av dålig planering av vädret. Det fick jag inte men jag kunde få cykla igen när jag ville.

Edit: Medan ni väntar kan ni lyssna på helgens titellåt:
Only happy when it rains av Garbage.

Senast ändrad:
Flèche Nordique 2016
Om man inte startar på samma ställe som målet är (eller i närheten) måste det ju vara ett extremt lotteri med vindar. Jag menar, 24h motvind är ju en enorm skillnad jämfört med 24h medvind. Visst kan man ju titta på statistik kring hur det brukar blåsa (är väl mer vind från S/V än N/Ö i Sverige), men variationen är ju så stor att det ändå kommer att bli dålig träffsäkerhet i hur långt man kommer att hinna.

Med detta sagt tycker jag det är imponerande att så få lag ändå missar maxtiden när förhållandena blir såpass besvärliga.

Flèche Nordique 2016
GoranS sa:
Om man inte startar på samma ställe som målet är (eller i närheten) måste det ju vara ett extremt lotteri med vindar. Jag menar, 24h motvind är ju en enorm skillnad jämfört med 24h medvind. Visst kan man ju titta på statistik kring hur det brukar blåsa (är väl mer vind från S/V än N/Ö i Sverige), men variationen är ju så stor att det ändå kommer att bli dålig träffsäkerhet i hur långt man kommer att hinna.

Med detta sagt tycker jag det är imponerande att så få lag ändå missar maxtiden när förhållandena blir såpass besvärliga.
Skicklig planering med depåstoppen är väl det som räddar dom flesta. Sista stoppet brukar väl gå att ha 2h på, stämpla i farten ger då en viss reglerbarhet så att man hinner fram.

Starkt kört ni som var ute hursomhelst!

Flèche Nordique 2016
nieves sa:
GoranS sa:

Skicklig planering med depåstoppen är väl det som räddar dom flesta. Sista stoppet brukar väl gå att ha 2h på, stämpla i farten ger då en viss reglerbarhet så att man hinner fram.

Starkt kört ni som var ute hursomhelst!

Ja god planering är verkligen A och O på detta loppet. Lite väl mastigt att ha 10 mil från 0230 fram till sista stämpling, bara. Tiderna i stämpelkorten har ju ingen mini/maxtiid utan är ju riktlinjer, om man bortser från näst sista och start och målstämpling.

Flèche Nordique 2016
Vi kom ikapp en ensam cyklist några hundra meter innan stämplingen i Köping. Det visade sig vara Anton som var på väg till ett bröllop i Göteborg. Lustigt sammanträffande!
DSC_4647.JPG

Flèche Nordique 2016
cerberos sa:
Vi kom ikapp en ensam cyklist några hundra meter innan stämplingen i Köping. Det visade sig vara Anton som var på väg till ett bröllop i Göteborg. Lustigt sammanträffande!

Sjukt vad kul att vi lyckades tajma in varandra. Osannolikt sammanträffande.

Tog en fika med Peter T på ett av de bästa fiken jag varit på i Sverige! Tokleverans av Köping och Peter T.

Riktigt till Göteborg skulle jag inte, bara till Garphyttan.

Bra kört! Alltid kul att "vinna" :)

Tillbaka
Topp