Fler än jag som är irriterade över SL:s cykelbestämmelser?

skogis

Ny medlem
Eftersom jag bor drygt tre mil från jobbet tycker jag att SL borde vidga sitt miljötänkande lite. Då det idag inte är möjligt att ta med cykeln på pendeln mellan 6-9 på morgonen måste jag istället köra bil för att få med mig cykeln om jag vill cykla hem efter jobbet. Varför SL inte kapar dessa tider något, t ex cykelfritt mellan 7-8 (då det verkligen är trångt på tågen) förstår jag inte! När man åker kl 8 på morgonen från Västerhaninge är det aldrig speciellt mycket folk. Vagnarna blir inte ens halvfulla. Jag skulle t o m kunna tänka mig att betala ett cykeltillägg för att kunna ta med mig cykeln under morgontimmarna. Det måste ju bli mycket bättre ur miljöhänsyn om man kan kombinera pendel och cykel istället för bil och cykel! Tänk om de kunde underlätta för oss cyklister som har 3-4 mil till jobbet istället för att stöka till det.. Men det är väl ett önsketänkande....

Jag är helt med dig. Man borde dessutom få ta hojjen på alla tåg, de kan ju ha speciella cykelvagnar.

Så kan vi skrota dendär bilen för gott!

Jepp, det suger. Men även i mer civiliserade länder är det vanligt att cykeln får stanna hemma under rusningstrafik och ett maxantal cyklar per tåg.

Ta bort rälsen, asfaltera... vips har vi raka fina cykelvägar till folket

Stewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Ta bort rälsen, asfaltera... vips har vi raka
> fina cykelvägar till folket

Varför asfaltera?

images.jpg ht=102

varför cykla när det finns tåg?

Nä, jag håller med, SL suger. (men inte lika hårt som SJ.) Har själv närmare 3 mil till jobbet och ibland kanske man har anledning att inte cykla tur och retur.

Eftersom SL är styrt av landstingets politiker, tycker jag man bör ifrågasätta politikerns miljöhänsyn.

fredrikw skrev:
> är det inte banverket som har bestämt att man
> inte ska få he med sig cyklar på tågen?

Tvärtom, Banverket har tillsatt nån utredning att "tvinga" operatörerna att ta emot cyklar. Just nu är det upp till var å en operatör. Den största är SJ, som ju ägs av staten, så där är det politiker igen som är bromsklotsen.

Men vem är beställare av
1) Tågtrafik
2) Pendeltrafik

?

För om beställaren säger att cyklar ska med så är det väl operatörens huvudvärk (förutsatt att detta villkor var med i upphandlingen).

JLarsson skrev:
> Men vem är beställare av
> 1) Tågtrafik

För de olönsamma sträckarna är det den statliga myndigheten Rikstrafiken

> 2) Pendeltrafik

för Stockholm är det Stockholms läns landsting genom sitt helägda bolag SL

> För om beställaren säger att cyklar ska med så
> är det väl operatörens huvudvärk (förutsatt
> att detta villkor var med i upphandlingen).

Precis, men inte vågar beställarna det inte...
Alltså våra politiker

På SL:s hemsida kan man hitta följande statement; "Resenärernas behov ska vara styrande för utförandet, planeringen och utvecklingen av SL-trafiken i hela Stockholms län. Det måste därför finnas en stor lyhördhet för resenärernas behov." Hahaha, sen när då???

Konspirationsteori: Genom att göra det så svårt som möjligt för folk att ta med sig cyklar på tåg och bussar säkerställer aktörerna att resenärerna tvingas åka kollektivt/kommunalt hela resan, om avstånden är för stora för att det ska funka med apostlahästarna. Dvs man vill inte att resenärerna cyklar till tåget, tar cykeln med sig på tåget, och sedan cyklar från tåget till slutmålet. Utan tanken är att resenärerna ska ta buss till och från tågen, och givetvis köpa biljetter även för dessa resor. Och politikerna är med på noterna, eftersom fler resor per cykel innebär mindre intäkter i fråga om skatter och biljettförsäljning.

Varför inte skriva på en lista och skicka in ? Kanske kan få dom och tänka om.. Visst, de kanske inte hjälper men nog allt hjälper det lite ?!

SL... miljoner år efter resten av världen...
Har under 2006 varit i New York , Oslo , Helsingfors & Berlin och till skillnad mot SJ eller SL så kan man där till och med ta cykeln på tunnelbanan och kliva av på centrala Manhattan eller mitt i Berlin med cykeln (i Berlin sitter det stora loggor på utsidan av t-banevagnarna där cyklar får plats).
Snacka om att den spårbundna tåg/pendlartrafiken har hamnat ljusår efter resten av världen... :-(

Eller så kan man skriva och klaga själv. Det har jag gjort. Till föga nytta dock.

Xel skrev:
> Varför inte skriva på en lista och skicka in ?
> Kanske kan få dom och tänka om.. Visst, de
> kanske inte hjälper men nog allt hjälper det
> lite ?!

Hehe, okej . Men om man skickar in en "mass" lista så kanske det kan hjälpa lite, få dom o tänka om ?!

SuperApe skrev:
> Eller så kan man skriva och klaga själv. Det har
> jag gjort. Till föga nytta dock.
>
> Xel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför inte skriva på en lista och skicka in
> ?
> > Kanske kan få dom och tänka om.. Visst, de
> > kanske inte hjälper men nog allt hjälper det
> > lite ?!

Jo, ju fler som skriver desto ju bättre så klart.

Och nej, vi ska inte joina dem. De ska joina oss. För de är vi.

SuperApe skrev:
> Jo, ju fler som skriver desto ju bättre så
> klart.
>
> Och nej, vi ska inte joina dem. De ska joina oss.
> För de är vi.

Om de är vi är vi dem och i så fall vet jag inte vem jag ska joina. Anyway, mitt liv på tåg och buss har blivit mycket lättare sedan jag skaffade Brommien.

Västtrafik är ganska snälla med cyklar, men brutalt blåsta när det gäller "fuskåkarna".
Införa polisrassior utan polisens vetskap.
Hahah, sikka stolpskott. Räcker ju med att sänka de galna priserna så börjar folk betala.
Billigare att ta bilen i Gb numera! Miljövänligt sa ni? Fast nu ändrar jag mig; råna cyklister på 30kr för varje väg!?
Jävla fashister!

det var väl ett jäkla tjat, skicka iväg ett brev till SL shälv istället för att sitta och vänta på att någon annan ska göra något åt dig. om du tycker att det är för mycket jobb att skriva ett brev kanske frågan inte är så viktig för dig trots allt.

Jag tror det är döfött att skicka brev till SL. Vänd er till landstingspolitikerna, och peka på att Stockholm är sämst i Sverige och Europa. Peka på miljöfördelarna, då vi slipper ta bilen osv. Men som sagt, ge er på rätt personer: politikerna.

Du kan starta namninsamlingen i en tråd här och nu istället för att ropa på att någon annan ska sätta igång (om du tror att det hjälper). Men det blir du som får gå och lämna den till kungen och riksdagen.
Känns det för enkelt så har du ju alltid blogger:http://www.blogger.com/start

Annars kan jag tipsa om en hemsida som redan finns med en organisation som driver den här frågan.
http://www.cykelframjandet.a.se/
Programmet finns här:http://www.cykelframjandet.a.se/pdf/Cykelfr%20_11punkts_0315.pdf
Läs punkt åtta.

Sen vad som hände med Banverkets utredning vette fåglarna. Vi har bytt GD och regering...
http://www.banverket.se/templates/StandardTtH____12102.asp

Banverket är som sagt sektoransvarig, så det är den myndighet som ansvarar för ärendet.
Edit: det gäller järnväg, och kanske tunnelbana. Absolut inte bussar! Där är det Vägverket som isåfall ansvarar. Men jag tror inte de ens funderat på cyklar på buss. Det finns ju bil! Mer bil, bra för miljön.

Jag kan luska imorgon på jobbet lite grand.

Senast redigerad av en moderator:
varför ska inte du vända dig till landstingspolitkerna också då? (nyfiken)

bruse skrev:
> Vänd er till landstingspolitikerna,

Orkar man skriva här och klaga så orkar man skicka ett brev. Skriv ett brev med dina egna ord om varför du tycker att man skall få ta cykel i större utsträckning på tågen.

Skicka till SL (om du bor i Stockholm, annars till ditt landsting), Lokaltidningen, Kommunen, Tågoperatören samt regeringen.

Dessutom så skadar det inte att gå med i sammanslutningen som Herr Femling postade om.

Man kanske skulle testa att skicka många mail adresserade till deras nya VD Ingemar Ziegler. Han är ju nytillträdd och kanske öppen för nytänkande? Tänker själv testa att skicka till adressen ingemar.ziegler@sl.se. Får han många mail i samma ärende kanske det händer något? Kostar ju inget att försöka!

Eller så blir han bara jäkligt less på "dom där gnälliga cyklisterna" som spammar hans inkorg :p

Frågan är om man inte skulle engagera sig politiskt. Frågan är vilket parti man har störst chans att hamna i landstingsfullmäktige för...

Hur är det egentligen "officielt" på SL's bussar? Fick ta cykeln med på en till Västerhaninge station nyss efter punktering på Nynäsvägen en kall kväll, men hon som körde var inte heller säkert om jag egentligen fick det.

Vaddå "ta med extra slang"?

kitzblitz skrev:
> Hur är det egentligen "officielt" på SL's
> bussar? Fick ta cykeln med på en till
> Västerhaninge station nyss efter punktering på
> Nynäsvägen en kall kväll, men hon som körde
> var inte heller säkert om jag egentligen fick
> det.
>
> Vaddå "ta med extra slang"?

Cyklar får endast tas med på pendeltågen och Saltsjöbanan, dock ej i rusningstid, eller till&från Cst.

Men det blir bättre med den kommande taxahöjningen... då kommer vi få ta cykeln dygnet runt, till alla stationer och få tåget framkört till dörren till en extra kostnad av 25:-

Ungefär så borde det vara med nästan 5ggr högre pris från zon3 (om förslaget går igenom dvs)

Tillbaka
Topp